BibTex RIS Cite

CHILD and DRAWING

Year 2015, Volume: 12 Issue: 1, 109 - 114, 15.06.2015

Abstract

In this study, the importance of the child painting is mentioned in psycho-pedagogical terms. Unlike adult painting, child painting is discussed as a means of communication and its significance for educators is emphasized. Painting has not only artistic value but also educational and clinical value. For specialists, it presents information about mentality of the child and contents of this mentality. Through his drawings, it is possible to find out the cognitive, affective and psychomotor development. Paintings constitute an important data source about the personality of the child, his relationship with immediate environment, attitudes, perception on external world, structure of feelings and thoughts. Painting presents significant information for educators and specialists as well as teachers when used efficiently with other methods.

References

  • References
  • Aksoy, P. ve Baran, G. (2010), 60-72 aylçk Çocukların okula ilişkin algılarının resim yoluyla incelenmesi. International Conference on New Trends in Education and Their Implications. 11-13 November, 2010 ISBN: 978 605 364 104 9
  • Altınkaş, C. B. (2007) Sanat ve oyun. Bilim Eğitim ve Düşünce Dergisi. 7 (2), www.universite-toplum.org.
  • Arıcı, B. (2006) Resim, psikoloji ve çocuğun dünyasında resim. Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Dergisi, 10,http://e-dergi.atauni.edu.tr/index.php/gsfd/article/viewFile/3180/3072
  • Artut, K. (2004) Okulöncesi resim eğitiminde çocuğun çizgisel gelişim düzeylerine ilişkin bir inceleme. Ç. Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 13(1), 223-235.
  • Artut, K. (2006) Sanat Eğitimi Kuramları ve Yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık
  • Aykaç, N. (2012) İlköğretim öğrencilerinin resimlerinde öğretmen ve öğrenme süreci algısı. Eğitim ve Bilim, 37(164), 298-315
  • Burkitt, E; Barrett,M; Davis, A. (2003) Children’s colour choices for completing drawings of afffectively characterised topics. Journal of Child Psychology and Psychiatry 44(3), 445–455
  • Dağlıoğlu, E. (2011) 5-7 yaş grubu çocukların resimlerine yansıyan öğretmen figürünün karşılaştırmalı olarak incelenmesi. Eğitim ve Bilim 36 (160), 144-157
  • Hamama, L.; Ronen, T. (2009) Children’s drawings as a self-report measurement Child and Family Social Work , 14, 90–102
  • İşler, A., Ş. (2004). Çocuk resmi, ilkel sanat ve 20. yüzyılın başındaki öncü sanat anlayışları arasındaki ilişki. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 17 (1), 53-64
  • Kırışoğlu, O. T. (2002) Sanatta Eğitim. Ankara: PegemA Yayıncılık
  • Saban, A. (2008) Okula ilişkin metaforlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 55, 459-496
  • Sadık, F.; Çakan, H.; Artut, K. (2011) Çocuk resimlerine yansıyan çevre sorunlarının sosyo-ekonomik farklılıklara göre analizi. İlköğretim Online, 10(3), 1066-1080, [Online]: http://ilkogretim-online.org.tr
  • San, İ. (1979) Sanatsal Yaratma, Çocukta Yaratıcılık. Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları
  • Selwyn, N, Boraschi, N and Özkula, S. M. (2009) Drawing digital pictures: an investigation of primary pupils’ representations of ICT and schools British Educational Research Journal 35(6), 909–928
  • Thomas G.V; Silk A.M.J. . (1990). An Introduction to the Psychology of Children’s Drawings. UK: Harvester/Wheatsheaf: Hemel Hempstead, Herts.
  • Veltman, M. W. M. ; Browne, K.D. (2000) Pictures in the classroom: Can teachers and mental health professionals identify maltreated dhildren’s drawings . Child Abuse Review 9: 328–336
  • Yavuzer, H. (2000). Resimleriyle Çocuk. İstanbul: Remzi Kitabevi
  • Yıldız, S. A.(2012) llköğretim birinci kademe öğrencilerinde okul kavramına ilişkin nitel bir analiz. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 12(2), 609-626.
Year 2015, Volume: 12 Issue: 1, 109 - 114, 15.06.2015

Abstract

References

  • References
  • Aksoy, P. ve Baran, G. (2010), 60-72 aylçk Çocukların okula ilişkin algılarının resim yoluyla incelenmesi. International Conference on New Trends in Education and Their Implications. 11-13 November, 2010 ISBN: 978 605 364 104 9
  • Altınkaş, C. B. (2007) Sanat ve oyun. Bilim Eğitim ve Düşünce Dergisi. 7 (2), www.universite-toplum.org.
  • Arıcı, B. (2006) Resim, psikoloji ve çocuğun dünyasında resim. Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Dergisi, 10,http://e-dergi.atauni.edu.tr/index.php/gsfd/article/viewFile/3180/3072
  • Artut, K. (2004) Okulöncesi resim eğitiminde çocuğun çizgisel gelişim düzeylerine ilişkin bir inceleme. Ç. Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 13(1), 223-235.
  • Artut, K. (2006) Sanat Eğitimi Kuramları ve Yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık
  • Aykaç, N. (2012) İlköğretim öğrencilerinin resimlerinde öğretmen ve öğrenme süreci algısı. Eğitim ve Bilim, 37(164), 298-315
  • Burkitt, E; Barrett,M; Davis, A. (2003) Children’s colour choices for completing drawings of afffectively characterised topics. Journal of Child Psychology and Psychiatry 44(3), 445–455
  • Dağlıoğlu, E. (2011) 5-7 yaş grubu çocukların resimlerine yansıyan öğretmen figürünün karşılaştırmalı olarak incelenmesi. Eğitim ve Bilim 36 (160), 144-157
  • Hamama, L.; Ronen, T. (2009) Children’s drawings as a self-report measurement Child and Family Social Work , 14, 90–102
  • İşler, A., Ş. (2004). Çocuk resmi, ilkel sanat ve 20. yüzyılın başındaki öncü sanat anlayışları arasındaki ilişki. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 17 (1), 53-64
  • Kırışoğlu, O. T. (2002) Sanatta Eğitim. Ankara: PegemA Yayıncılık
  • Saban, A. (2008) Okula ilişkin metaforlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 55, 459-496
  • Sadık, F.; Çakan, H.; Artut, K. (2011) Çocuk resimlerine yansıyan çevre sorunlarının sosyo-ekonomik farklılıklara göre analizi. İlköğretim Online, 10(3), 1066-1080, [Online]: http://ilkogretim-online.org.tr
  • San, İ. (1979) Sanatsal Yaratma, Çocukta Yaratıcılık. Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları
  • Selwyn, N, Boraschi, N and Özkula, S. M. (2009) Drawing digital pictures: an investigation of primary pupils’ representations of ICT and schools British Educational Research Journal 35(6), 909–928
  • Thomas G.V; Silk A.M.J. . (1990). An Introduction to the Psychology of Children’s Drawings. UK: Harvester/Wheatsheaf: Hemel Hempstead, Herts.
  • Veltman, M. W. M. ; Browne, K.D. (2000) Pictures in the classroom: Can teachers and mental health professionals identify maltreated dhildren’s drawings . Child Abuse Review 9: 328–336
  • Yavuzer, H. (2000). Resimleriyle Çocuk. İstanbul: Remzi Kitabevi
  • Yıldız, S. A.(2012) llköğretim birinci kademe öğrencilerinde okul kavramına ilişkin nitel bir analiz. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 12(2), 609-626.

ÇOCUK VE RESİM

Year 2015, Volume: 12 Issue: 1, 109 - 114, 15.06.2015

Abstract

Bu çalışmada, psiko-pedagojik açıdan çocuk resminin önemine değinilmiştir. Yetişkin resminden farklı olarak çocuk resmi iletişim aracı olarak ele alınmış ve eğitimciler için önemi vurgulanmıştır. Resmin sadece sanatsal değil aynı zamanda eğitsel ve klinik değeri bulunmaktadır. Uzmanlar için çocuğun düşünce yapısı ve içeriği hakkında bilgi sunmaktadır. Çizimleri aracılığıyla, bilişsel, duyuşsal ve psiko-motor gelişimini öğrenmek mümkündür. Resimler, çocuğun kişiliği, yakın çevreyle ilişkisi, tutumları, dış dünyaya ilişkin algısı, duygu ve düşünce yapısı hakkında önemli bir veri kaynağını oluşturmaktadır. Gerek eğitimciler, gerek uzmanlar gerekse öğretmenler için resim diğer yöntemlerle birlikte etkili olarak kullanıldığında önemli bilgileri sunmaktadır

References

  • References
  • Aksoy, P. ve Baran, G. (2010), 60-72 aylçk Çocukların okula ilişkin algılarının resim yoluyla incelenmesi. International Conference on New Trends in Education and Their Implications. 11-13 November, 2010 ISBN: 978 605 364 104 9
  • Altınkaş, C. B. (2007) Sanat ve oyun. Bilim Eğitim ve Düşünce Dergisi. 7 (2), www.universite-toplum.org.
  • Arıcı, B. (2006) Resim, psikoloji ve çocuğun dünyasında resim. Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Dergisi, 10,http://e-dergi.atauni.edu.tr/index.php/gsfd/article/viewFile/3180/3072
  • Artut, K. (2004) Okulöncesi resim eğitiminde çocuğun çizgisel gelişim düzeylerine ilişkin bir inceleme. Ç. Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 13(1), 223-235.
  • Artut, K. (2006) Sanat Eğitimi Kuramları ve Yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık
  • Aykaç, N. (2012) İlköğretim öğrencilerinin resimlerinde öğretmen ve öğrenme süreci algısı. Eğitim ve Bilim, 37(164), 298-315
  • Burkitt, E; Barrett,M; Davis, A. (2003) Children’s colour choices for completing drawings of afffectively characterised topics. Journal of Child Psychology and Psychiatry 44(3), 445–455
  • Dağlıoğlu, E. (2011) 5-7 yaş grubu çocukların resimlerine yansıyan öğretmen figürünün karşılaştırmalı olarak incelenmesi. Eğitim ve Bilim 36 (160), 144-157
  • Hamama, L.; Ronen, T. (2009) Children’s drawings as a self-report measurement Child and Family Social Work , 14, 90–102
  • İşler, A., Ş. (2004). Çocuk resmi, ilkel sanat ve 20. yüzyılın başındaki öncü sanat anlayışları arasındaki ilişki. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 17 (1), 53-64
  • Kırışoğlu, O. T. (2002) Sanatta Eğitim. Ankara: PegemA Yayıncılık
  • Saban, A. (2008) Okula ilişkin metaforlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 55, 459-496
  • Sadık, F.; Çakan, H.; Artut, K. (2011) Çocuk resimlerine yansıyan çevre sorunlarının sosyo-ekonomik farklılıklara göre analizi. İlköğretim Online, 10(3), 1066-1080, [Online]: http://ilkogretim-online.org.tr
  • San, İ. (1979) Sanatsal Yaratma, Çocukta Yaratıcılık. Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları
  • Selwyn, N, Boraschi, N and Özkula, S. M. (2009) Drawing digital pictures: an investigation of primary pupils’ representations of ICT and schools British Educational Research Journal 35(6), 909–928
  • Thomas G.V; Silk A.M.J. . (1990). An Introduction to the Psychology of Children’s Drawings. UK: Harvester/Wheatsheaf: Hemel Hempstead, Herts.
  • Veltman, M. W. M. ; Browne, K.D. (2000) Pictures in the classroom: Can teachers and mental health professionals identify maltreated dhildren’s drawings . Child Abuse Review 9: 328–336
  • Yavuzer, H. (2000). Resimleriyle Çocuk. İstanbul: Remzi Kitabevi
  • Yıldız, S. A.(2012) llköğretim birinci kademe öğrencilerinde okul kavramına ilişkin nitel bir analiz. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 12(2), 609-626.
There are 20 citations in total.

Details

Primary Language English
Journal Section Articles
Authors

Serhat Köseoğlu

Publication Date June 15, 2015
Published in Issue Year 2015 Volume: 12 Issue: 1

Cite

APA Köseoğlu, S. (2015). CHILD and DRAWING. HAYEF Journal of Education, 12(1), 109-114.
AMA Köseoğlu S. CHILD and DRAWING. HAYEF Journal of Education. June 2015;12(1):109-114.
Chicago Köseoğlu, Serhat. “CHILD and DRAWING”. HAYEF Journal of Education 12, no. 1 (June 2015): 109-14.
EndNote Köseoğlu S (June 1, 2015) CHILD and DRAWING. HAYEF Journal of Education 12 1 109–114.
IEEE S. Köseoğlu, “CHILD and DRAWING”, HAYEF Journal of Education, vol. 12, no. 1, pp. 109–114, 2015.
ISNAD Köseoğlu, Serhat. “CHILD and DRAWING”. HAYEF Journal of Education 12/1 (June 2015), 109-114.
JAMA Köseoğlu S. CHILD and DRAWING. HAYEF Journal of Education. 2015;12:109–114.
MLA Köseoğlu, Serhat. “CHILD and DRAWING”. HAYEF Journal of Education, vol. 12, no. 1, 2015, pp. 109-14.
Vancouver Köseoğlu S. CHILD and DRAWING. HAYEF Journal of Education. 2015;12(1):109-14.