In this study, the importance of the child painting is mentioned in psycho-pedagogical terms. Unlike adult painting, child painting is discussed as a means of communication and its significance for educators is emphasized. Painting has not only artistic value but also educational and clinical value. For specialists, it presents information about mentality of the child and contents of this mentality. Through his drawings, it is possible to find out the cognitive, affective and psychomotor development. Paintings constitute an important data source about the personality of the child, his relationship with immediate environment, attitudes, perception on external world, structure of feelings and thoughts. Painting presents significant information for educators and specialists as well as teachers when used efficiently with other methods.
Bu çalışmada, psiko-pedagojik açıdan çocuk resminin önemine değinilmiştir. Yetişkin resminden farklı olarak çocuk resmi iletişim aracı olarak ele alınmış ve eğitimciler için önemi vurgulanmıştır. Resmin sadece sanatsal değil aynı zamanda eğitsel ve klinik değeri bulunmaktadır. Uzmanlar için çocuğun düşünce yapısı ve içeriği hakkında bilgi sunmaktadır. Çizimleri aracılığıyla, bilişsel, duyuşsal ve psiko-motor gelişimini öğrenmek mümkündür. Resimler, çocuğun kişiliği, yakın çevreyle ilişkisi, tutumları, dış dünyaya ilişkin algısı, duygu ve düşünce yapısı hakkında önemli bir veri kaynağını oluşturmaktadır. Gerek eğitimciler, gerek uzmanlar gerekse öğretmenler için resim diğer yöntemlerle birlikte etkili olarak kullanıldığında önemli bilgileri sunmaktadır
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 15, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 12 Issue: 1 |