Eğitim bir bilimdir ve tüm bilimlerde olduğu gibi felsefeye ihtiyaç duymaktadır. Eğitim ve
felsefe arasındaki bu ilişki eğitim felsefesini doğurmuştur. Eğitim felsefesi, eğitim programı
yapıcıları bakımından ve bu programı uygulayan öğretmenler açısından eğitim ortamının
oluşturmasında ve düzenlenmesinde en önemli yol göstericidir. Bu araştırmanın amacı
Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi’nde öğrenim gören ve son sınıf öğrencileri olan
öğretmen adaylarının eğitim felsefelerini belirlemektir. Ayrıca eğitsel düşüncelerinin
bölüm ve cinsiyet temelinde farklılaşma durumunu ortaya çıkarmaktır. Nicel yöntemle
tasarlanan çalışmada tarama deseni kullanılmıştır. Araştırmanın katılımcılarını, Pamukkale
Üniversitesi Eğitim Fakültesi son sınıfında bulunan ve İngilizce Öğretmenliği,
Sınıf Eğitimi, Türkçe Öğretmenliği, Sosyal Bilgiler Eğitimi ve Okul Öncesi Öğretmenliği
bölümlerinde okuyan kadın ve erkek öğretmen adayları oluşturmuştur. Araştırmada öğ-
retmen adaylarının daha yoğun olarak popüler (post pozitivist, yapılandırmacı) eğitim
felsefesine sahip oldukları görülmüştür. Cinsiyet temelinde ise erkeklerin daha geleneksel
(pozitivist, modernist) düşündükleri ortaya çıkmıştır. Öğretmen adaylarının öğrenim
gördükleri bölüme göre felsefelerinin değiştiği, bu araştırmanın diğer bir bulgusudur
Education is a science and needs philosophy as in all sciences. This relationship between education and philosophy has led to the philosophy of education. Educational philosophy is the most important guide in the creation and regulation of the educational environment both for the program makers and teachers, as the practitioners of those programs. The purpose of this research is to determine the educational philosophy for prospective teachers who are the fourth year students studying at Pamukkale University Faculty of Education. The study, also, aims to reveal the differentiation case on the basis of the field and gender of the participants. This research was designed with survey research as a sort of a quantitative method. The participants of the research were prospective male and female fourth-year teachers studying at the departments of English Language Teaching, Classroom Education, Turkish Language Teaching, Social Sciences Education, and Preschool Education at Pamukkale University Faculty of Education. The research results reveal the fact that prospective teachers have, intensely, popular (post-positivist, constructivist) educational philosophies. On the basis of sex, the study results manifest that men have traditional perceptions (positivist, modernist) over education. Another finding of the research is that the educational philosophies of prospective teachers differ according to the departments they study.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 9, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 12 Issue: 2 |