Çalışmamız, sahne ve perde çalışanlarının hukukî statüsüne ilişkindir. Türkiye Cumhuriyeti Anayasası md.64 uyarınca sanatçılara anayasal düzeyde özel bir koruma sağlanmıştır. Ancak, özellikle çalışmamız kapsamında yer alan sahne ve perde çalışanlarının, sosyal güvenlik, çalışma süreleri, iş sağlığı ve güvenliği gibi konulara ilişkin birtakım sorunlar yaşadıkları bilinen bir gerçektir.
Sahne ve perde çalışanlarının hukukî statüsünün tespiti hangi hukukî düzenlemelerin kendilerine uygulanacağının belirlenmesi bakımından önem arz eder. Belirtmek gerekir ki, çalışmamız kapsamında yalnızca bir özel hukuk sözleşmesine bağlı olarak çalışan sahne ve perde çalışanlarının hukukî statüsü incelenmiş, statü hukukuna
tâbi olarak
çalışanlar, örneğin memurlar kapsama dâhil edilmemiştir.
Üç bölümden
oluşan çalışmamızın birinci bölümü
sahne ve perde çalışa- nı kavramına ilişkindir. İkinci bölümde Türk hukuku uyarınca özellikle Yargı- tay kararlarında bu çalışanların hukukî statüsüne ilişkin ne yönde bir değer- lendirme yapıldığı incelenmiştir. Bu bağlamda, Yargıtay’ın bu tür çalışma ilişki- lerini eser sözleşmesine dayandırma eğilimi tespit edildiğinden, işçi
kavramının
dayanağı olarak iş sözleşmesinin unsurları ele alınmış ve iş sözleşmesi ile eser sözleşmesinin farkları açıklanmıştır. Üçüncü bölümde ise, karşılaştırmalı hu- kuk çerçevesinde bir araştırma yapılarak İsviçre, Almanya, İngiltere ve Amerika Birleşik Devletleri’nde konuya ilişkin tespit ve değerlendirmeler ortaya koyul- muştur.
Sahne ve perde çalışanları sanatçılar sahne sanatları ve iş hukuku işçi kavramı iş sözleşmesi
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | June 30, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 74 - PROF. DR. FEVZİ ŞAHLANAN'A ARMAĞAN SAYISI |