Social sharing sites, on the internet, which have millions of users who are able to share information and links within seconds, is of huge importance when looking at its density of usage. It can be/has been observed that according to studies/research conducted around/on social sharing sites, there has not been enough study/research conducted on how people of a higher level of education perceive or use social sharing sites. In this sense, this study is aimed at targeting academic staff to try to determine how they evaluate and use the internet and social sharing sites. In the survey study conducted on 150 academicians, it was aimed to focus on academicians from a similar background in the sense of public and foundation universities and quantitative and verbal working areas. According to results of the study, academicians, in addition to using the internet to access e-mail, frequently visit social sharing sites. Some of the most important results encountered in the study are; Twitter affects/influences opinions more than Facebook and Twitter is more frequently used by academicians whose study area are verbal disciplines. These and other evaluations show that Twitter and Facebook are defined differently in means of perception. Yet, another important result encountered is that communication on social sharing sites is not seen as important as face to face communication.
ABSTRACT
Social sharing sites, on the internet, which have millions of users who are able to share information and links within seconds, is of huge importance when looking at its density of usage. It can be/has been observed that according to studies/research conducted around/on social sharing sites, there has not been enough study/research conducted on how people of a higher level of education per- ceive or use social sharing sites. In this sense, this study is aimed at targeting academic staff to try to determine how they evaluate and use the internet and social sharing sites. In the survey study conducted on 150 academicians, it was aimed to focus on academicians from a similar background in the sense of public and foundation universities and quantitative and verbal working areas. According to results of the study, academicians, in addition to using the internet to access e-mail, frequently visit social sharing sites. Some of the most important results encountered in the study are; Twitter affects/influences opinions more than Facebook and Twitter is more frequently used by academi- cians whose study area are verbal disciplines. These and other evaluations show that Twitter and Facebook are defined differently in means of perception. Yet, another important result encountered is that communication on social sharing sites is not seen as important as face to face communication.
Keywords: Social Media, Social Sharing Sites, Participation
SOSYAL PAYLAŞIM SİTELERİ VE KATILIM: İSTANBUL'DAKİ AKADEMİSYENLER ÜZERİNE BİR İNCELEME
ÖZ
İnternet içinde milyonlarca kullanıcısı olan ve her saniye yeni paylaşımlar gerçekleştirilebilen sosyal paylaşım siteleri, kullanım yoğunluğu göz önüne alındığında büyük bir öneme sahiptir. Sosyal paylaşım siteleriyle ilgili yapılan araştırmalar içerisinde üst eğitim seviyesine sahip kişilerin sosyal paylaşım sitelerini nasıl algıladıkları ve nasıl kullandıkları konusunda yeterli çalışma yapılmadığı gözlemlen- mektedir. Bu amaçla çalışma, akademik personel hedef alınarak hazırlanmış ve akademik personelin interneti ve sosyal paylaşım sitelerini nasıl değerlendirdikleri ve nasıl kullandıkları belirlenmeye çalı- şılmıştır. 150 akademisyen üzerinde gerçekleştirilen anket çalışmasında devlet ve vakıf üniversiteleri ve sayısal ve sözel çalışma alanları noktasında birbirine yakın bir dağılım hedeflenmiştir. Araştırma sonuçlarına göre akademisyenler interneti genellikle e-posta amacıyla kullanmakla birlikte, sosyal paylaşım sitelerini de sıklıkla ziyaret etmektedirler. Araştırmada karşılaşılan önemli sonuçlardan bazıları; Twitter'ın fikirleri Facebook'a nazaran daha fazla etkilediği ve Twitter'ın çalışma alanı sözel disiplinler olan akademisyenler tarafından daha fazla kullandığı yönündedir. Bu ve benzeri tespitler Twitter ve Facebook'un algısal olarak farklı tanımlandığını göstermektedir. Yine karşılaşılan önemli bir sonuç sosyal paylaşım sitelerindeki iletişimin yüzyüze iletişim kadar değerli görülmediğidir.
Anahtar Kelimeler: Sosyal Medya, Sosyal Paylaşım Siteleri, Katılım
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Ekim 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Sayı: 44 - İletişim Fakültesi Hakemli Dergisi |