Othering is one of the major problems in modern world. In a society, there are a great number of mechanisms creating ‘othering’. However, in the sense of ‘othering’ creation, culture and economy take the first place among these mechanisms. In fact, the East - West discrimination is a process of (re)production of ‘othering’ which dates back to the past and increases day by day. Today, media have a significant role on the production and reproduction of the concept of ‘othering’. Instead of eliminating discriminations/othering within a social extent, the mass media tools allow for the contents supporting and reinforcing them. This study deals with the notions of orientalism, othering and truth and it analyzes the World Press Photo (WPP)/The Photo of the Year to show how Eastern societies are presented by the Western centers. In the study, in general the method of content analysis was used and qualitative evaluations were occasionally made. 56 photos awarded by the WPP between 1955 and 2014 were used to make the analysis. The field of photo journalism was relatively researched and the Eastern image represented by western media/entertainment organizations was explained in general. It was also examined how WPP represents the image of other-bad-Easterners
Ötekileştirme, günümüz dünyasının önemli sorunlarından birisidir. Toplumsal yapıda ‘ötekileştirme’ durumunu üreten çok sayıda mekanizma vardır. Fakat bu mekanizmalar içerisinde, kültür ve ekonomi, ‘öteki’ yaratma bağlamında ilk sırada yer almaktadır. Doğu-Batı ayrımı, aslında tarihten günümüze her geçen gün giderek yükselen düzeyde bir ‘öteki’ üretme, yeniden üretme sürecidir. Günümüzde ‘öteki’ üretiminde kitle iletişim araçları önemli bir role sahiptir. Bu araçlar her geçen gün, toplumsal uzamda var olan ayrımları ortadan kaldırmak yerine, destekleyecek veya pekiştirecek içeriklere yer vermektedir. Bu çalışmada oryantalizm, ötekileştirme ve hakikat kavramları üzerinde durulmuş ve Dünya Basın Fotoğrafları/Yılın Fotoğrafı (World Press Photo) bağlamında Doğu toplumlarının Batılı merkezlerce nasıl sunulduğu analiz edilmiştir. Çalışma 1955 yılından 2014 yılına kadar Dünya Basın Fotoğrafı Kuruluşu’nca ödüllendirilen 56 fotoğraf üzerinden gerçekleştirilmiştir. Foto muhabirliği alanı görece sorgulanmış, Batılı medya/eğlence organizasyonlarınca temsil edilen Doğu imgesi genel hatlarıyla açıklanmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Aralık 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Sayı: 47 |