Overbooking is an approach used mainly in service enterprises which have no availability of using the unused capacity for the future needs, such as airlines, hotels, hospitals. In this study, our goal is to offer a hybrid dynamic model which will balance the benefits and losses that occur in the short and long term during the overbooking practices. Aforementioned hybrid model is developed to balance the losses which are occured from cancellations or no-shows that cause idle capacity and short term gains obtained by overbooking in order to reduce these losses as well as the long term effects and costs of customer dissatisfaction to be appeared related to these decisions. When similar studies in the national and international literature are examined, it will be seen that a hybrid dynamic model to balance the benefits and losses of overbooking in the short and long term is proposed for the first time. In this study after the introduction of the proposed model and its algorithm and logic, comparison is made between two basic models and the proposed model. Then related advantages of the proposed method are given.
Overbooking Revenue management Service management Service level
Kapasite üzeri rezervasyon, değerlendirilememiş kapasitesini stoklama imkanı olmayan oteller, havayolu şirketleri ya da hastane işletmeleri gibi hizmet kuruluşlarında kapasite kullanım oranını arttırmayı amaçlayan bir yaklaşımdır. Bu çalışmanın amacı kapasite üzeri rezervasyon uygulamalarında kısa vadeli kazanımlar ile uzun vadeli olumsuz etkileri dengeleyecek karma dinamik bir model önermektir. Söz konusu karma model, kapasitenin boş kalmasına yol açan rezervasyon iptali ya da gerçekleşmemesi ve bunu telafi etmek için yapılan kapasitenin üzerinde rezervasyon alınması gibi kısa vadeli kazanımlar ve maliyetlerin yanı sıra bu kararlara bağlı olarak ortaya çıkabilecek müşteri memnuniyetsizliğinin uzun vadeli etkilerinin ve maliyetlerinin dengelenmesi için geliştirilmiştir. Literatürdeki ulusal ve uluslararası çalışmalar incelendiğinde kapasite üzeri rezervasyonun kısa ve uzun vadeli kazanım ve kayıplarını dengeleyecek bir karma dinamik modelin ilk kez bu çalışmada önerildiği görülecektir.
Önerilen bu modelin algoritmasının ve çalışma mantığının tanıtılmasının ardından, karma dinamik modele temel teşkil eden iki alternatif modele göre kıyaslama yapılmış ve her iki modele göre avantajları gösterilmiştir.
Gelir Yönetimi Hizmet Yönetimi Hizmet Düzeyi Kapasite Üzeri Rezervasyon
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | MAKALELER |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 10 Ocak 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Cilt: 24 Sayı: 75 |