The rapid development of technology and the
inevitability of its use has become a necessity for advancements in the
sciences and arts. The possibilities provided by the computer age in education
sciences allow individuals to learn independently with regards to their
teachers. In our rapidly developing world, instrumental methods, published as
fascicules, have gradually shifted their place to technology-based training
methods. By using various educational paths such as CD, VCD, DVD, and Internet
as digital teaching materials, auxiliary resources can be created. In this
study, prepared by taking advantage of digital technology of Turkish music
instrument methods, the adequacy of the individual instrument training applied
in Turkey was examined. Considering the obtained data and impressions, the
development of supplementary materials for kemençe education is suggested to
enable easy and beneficial learning. Therefore to improve kemençe education,
the development of DVDs as a learning material is proposed.
Teknolojinin hızla
gelişmesi ve kullanımının kaçınılmazlığı, bilimde ve sanatta ilerlemenin bir
gereği olmuştur. Eğitim biliminde bilgisayar çağının
getirdiği olanaklar, bireylerin öğreticilerinin ışığında kendi kendilerine de
öğrenmelerine imkân tanımaktadır. Hızla gelişen ve değişen dünyamızda
fasiküller halinde yayınlanan çalgı metotları, yerini giderek teknoloji ile beslenmiş̧
eğitim yöntemlerine
bırakmaya başlamıştır. Dijital öğretim materyalleri adı altında yer alan CD,
VCD, DVD, internet gibi çeşitli eğitim
yolları kullanılarak, yardımcı nitelikte kaynaklar oluşturulabilmektedir. Bu çalışmada,
bilişim teknolojilerinden yararlanarak hazırlanmış Türk Makam Müziği çalgı metotlarından hareketle, Türkiye’de bu yol ile
uygulanan bireysel çalgı
eğitiminin yeterlilik düzeyi incelenmiştir. Elde edilen veriler ve izlenimler
ışığında, kemençe
için
kullanımı kolay ve yararlı bir sonuca varılabilecek yardımcı nitelikte bir
materyal geliştirilmesi sorgulanmıştır. Sonuçta,
kemençe
eğitimine katkıda bulunabilecek bir DVD hazırlanabileceği fikrine varılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 15, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 29 Issue: 1 |