Kur'an'dan sonra, dine kaynaklık etme bakımından önemli bir yere sahip olan Hz.
Peygamber'in sözlerini anlama gayretleri, sahabe döneminden itibaren Müslümanlarca aynı
titizlikle sürdürülmeye çalışılmıştır. Sonraki dönemlerde ise hadisleri anlamaya yönelik öğretim
faaliyetleri farklı kuru m ve mekânlarda her geçen gün daha da artarak devam etmiştir.
Günümüzde ise ilk ve ortaöğretim kurumları ile üniversitelerin çeşitli bölümlerinde
değişik isimlerdeki derslerde, öğrenci seviyeleri ve kurumu n özelliğine göre hadislerin
anlaşılma çabaları sürmektedir. Bu ise evrensel İslam Peygamberi Hz. Muhammed'i n misyonu
açısından önemlidir.
Bu yazıda, sened ve metin kritiğine dayalı hadisleri anlama faaliyetinin önemi bir kez
daha hatırlatılmış, hadis öğretimini daha da etkin hâle getirmek için nelerin yapılması gerektiği
hususunda bazı düşünceler dile getirilmiştir. Bu düşünceler çerçevesinde, öğretime konu olan
hadislerde yer alan kavramların günlük hayatla ilişkilendirilerek verilmesine, Hz.
Peygamberden bizlere nakledilen sözlerin bireysel, toplumsal ve evrensel değerler içerdiğinin
farkında olunmasına dikkat çekilmiştir. Hadislerin öğretiminde bütüncül yaklaşımın önemine
binaen, Kur'an başta olmak üzere, diğer ilmî disiplinlerden de azamî derecede
yararlanılmasının, hadisleri anlamada parçacı yaklaşımın önüne geçmek açısından önemine
vurgu yapılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 8, 2012 |
Published in Issue | Year 2010 Issue: 23 |