What is the Non-Existent? A Research on the Concept of the Ma‘dūm in Sayf al-Dīn al-Āmidī This article aims to examine the problem of what ma‘dūm is, which has been one of the most heated debate topics from the early time of Islamic Theology, in the example of Sayf al-Dīn al-Āmidī (d. 631/1233) who was one of the most eminent thinkers of Ash‘arī school of thought. In this context, it seeks answers to the following questions: “What is the non-existent? “Is it possible to know the non-existent?” “Is the non-existent a thing as the Mu‘tazila claim?” In doing so, following the method of al-Āmidī, different answers of these questions and their philosophical basis are analysed. As a result, whether the issue of ma‘dūm, which was one of the division points between the Mu‘tazila and Ahl al-Sunnah, was a literal discussions or fundamental difference is revealed.
Frank, Richard M, “Al-Ma‘dūm wal-Mawjūd the Non-Existent, the Existent and the Possible in the Teaching of Abū Hāshim and His Followers”,
Mélanges Institut Dominicain D’études Orientales(MIDEO), 14 (1980), s. 185-210.
----------, “The Aš‘arite Ontology: I Primary Entities”, Arabic Science and Philosophy, IX (1999), s. 163-231.
----------, “The Non-Existent and the Possible in Classical Ash‘arite Teaching”, Mélanges Institut Dominicain D’études Orientales (MIDEO), 24 (1980), s. 1-37.
Gölcük, Şerafettin, “Cehmiyye”, Türkiye Diyanet Vakfı $slâm Ansiklopedisi, !stanbul 1993, VII, 234-236
Vecih Ahmed Abdullah, el-Vücûd ve’l-‘adem beyne’l-Mu‘tezile ve’lEşâ‘ire, !skenderiye: Dâru’l-Vefâ ts.
Wisnovsky, Robert, “!bn Sînâ’nın Şey‘iyye Kavramı Üzerine Notlar” (çev. Arzu Meral), Marmara Üniversitesi $lahiyat Fakültesi Dergisi, XXVI/1 (2004), s. 85-118.
Wolfson, H. Austryn, Kelâm Felsefeleri Müslüman-Hıristiyan-Yahudi Kelâmı (çev. Kasım Turhan), !stanbul: Kitabevi 2001.
Yavuz, Y. Şevki, “Adem”, Türkiye Diyanet Vakfı $slâm Ansiklopedisi, !stanbul 1988, I, 356-57.
YOKLUK NEDİR? SEYFEDDİN EL-ÂMIDÎ'DE MA'DÛM KAVRAMI ÜZERİNE BİR İNCELEME
Bu makale, !slâm kelâmının erken dönemlerinden beri canlı tartışma mevzularından
biri olan “ma‘dûmun neliği” meselesini, Eş‘arî kelâm okulunun önde gelen isimlerinden Seyfeddin
el-Âmidî (ö.631/1233) örneğinde incelemeyi hedeflemektedir. Bu bağlamda makalede şu
sorulara cevap aranmaktadır: Ma‘dûm nedir? Ma‘dûm bilinebilir mi? Ona şey denir mi?
Ma‘dûmun bir gerçekliği var mıdır? Allah’ın ilmi ile yokluk arasında nasıl bir ilişkiden bahsedilebilir?”
Bu yapılırken, Âmidî’nin yöntemi izlenerek bu sorulara verilen farklı cevaplar ve bu
cevapların felsefî temelleri de irdelenmiştir. Sonuçta ise Mu‘tezile ile Ehl-i sünnet arasında
belirgin ayrılık noktalarından birini oluşturan ma‘dûm probleminin, bir lafız tartışması mı
yoksa temel bir farklılık mı olduğu ortaya konulmuştur.
Frank, Richard M, “Al-Ma‘dūm wal-Mawjūd the Non-Existent, the Existent and the Possible in the Teaching of Abū Hāshim and His Followers”,
Mélanges Institut Dominicain D’études Orientales(MIDEO), 14 (1980), s. 185-210.
----------, “The Aš‘arite Ontology: I Primary Entities”, Arabic Science and Philosophy, IX (1999), s. 163-231.
----------, “The Non-Existent and the Possible in Classical Ash‘arite Teaching”, Mélanges Institut Dominicain D’études Orientales (MIDEO), 24 (1980), s. 1-37.
Gölcük, Şerafettin, “Cehmiyye”, Türkiye Diyanet Vakfı $slâm Ansiklopedisi, !stanbul 1993, VII, 234-236
Vecih Ahmed Abdullah, el-Vücûd ve’l-‘adem beyne’l-Mu‘tezile ve’lEşâ‘ire, !skenderiye: Dâru’l-Vefâ ts.
Wisnovsky, Robert, “!bn Sînâ’nın Şey‘iyye Kavramı Üzerine Notlar” (çev. Arzu Meral), Marmara Üniversitesi $lahiyat Fakültesi Dergisi, XXVI/1 (2004), s. 85-118.
Wolfson, H. Austryn, Kelâm Felsefeleri Müslüman-Hıristiyan-Yahudi Kelâmı (çev. Kasım Turhan), !stanbul: Kitabevi 2001.
Yavuz, Y. Şevki, “Adem”, Türkiye Diyanet Vakfı $slâm Ansiklopedisi, !stanbul 1988, I, 356-57.
Alper, H. (2013). YOKLUK NEDİR? SEYFEDDİN EL-ÂMIDÎ’DE MA’DÛM KAVRAMI ÜZERİNE BİR İNCELEME. Journal of Istanbul University Faculty of Theology(28), 33-58.
AMA
Alper H. YOKLUK NEDİR? SEYFEDDİN EL-ÂMIDÎ’DE MA’DÛM KAVRAMI ÜZERİNE BİR İNCELEME. Journal of Istanbul University Faculty of Theology. December 2013;(28):33-58.
Chicago
Alper, Hülya. “YOKLUK NEDİR? SEYFEDDİN EL-ÂMIDÎ’DE MA’DÛM KAVRAMI ÜZERİNE BİR İNCELEME”. Journal of Istanbul University Faculty of Theology, no. 28 (December 2013): 33-58.
EndNote
Alper H (December 1, 2013) YOKLUK NEDİR? SEYFEDDİN EL-ÂMIDÎ’DE MA’DÛM KAVRAMI ÜZERİNE BİR İNCELEME. Journal of Istanbul University Faculty of Theology 28 33–58.
IEEE
H. Alper, “YOKLUK NEDİR? SEYFEDDİN EL-ÂMIDÎ’DE MA’DÛM KAVRAMI ÜZERİNE BİR İNCELEME”, Journal of Istanbul University Faculty of Theology, no. 28, pp. 33–58, December 2013.
ISNAD
Alper, Hülya. “YOKLUK NEDİR? SEYFEDDİN EL-ÂMIDÎ’DE MA’DÛM KAVRAMI ÜZERİNE BİR İNCELEME”. Journal of Istanbul University Faculty of Theology 28 (December 2013), 33-58.
JAMA
Alper H. YOKLUK NEDİR? SEYFEDDİN EL-ÂMIDÎ’DE MA’DÛM KAVRAMI ÜZERİNE BİR İNCELEME. Journal of Istanbul University Faculty of Theology. 2013;:33–58.
MLA
Alper, Hülya. “YOKLUK NEDİR? SEYFEDDİN EL-ÂMIDÎ’DE MA’DÛM KAVRAMI ÜZERİNE BİR İNCELEME”. Journal of Istanbul University Faculty of Theology, no. 28, 2013, pp. 33-58.
Vancouver
Alper H. YOKLUK NEDİR? SEYFEDDİN EL-ÂMIDÎ’DE MA’DÛM KAVRAMI ÜZERİNE BİR İNCELEME. Journal of Istanbul University Faculty of Theology. 2013(28):33-58.