A Comparison of The Memorisation of The Qur’an at Present Time and in The Period of Prophet Muhammad The Qur'ʹan is the most recent message sent to people by the almighty God. The Qur’an has been meticulously written and memorised by rote by the muslim hodjas from its coming. In this way it has not been exposed to slight change and the original form of it has been protected. * Prof. Dr., Yüzüncü Yıl Üniversitesi, İlahiyat Fakültesi, Tefsir Ana Bilim Dalı, bahagani@gmail.com.
Aynî, Bedruddîn Ebû Muhammed Mahmûd b. Ahmed, Umdetu’l-‐‑Kârî Şerhu Sahîhi’l-‐‑Buhârî, Tashih, Abdullah Mahmûd Muhammed Ömer, 1. baskı, Dâru’l-‐‑Kütübi’l-‐‑İlmiyye, Beyrut, 2001/1421.
Beyhekî, Ebû Bekr Ahmed b. el-‐‑Huseyn, Şu‘abu’l-‐‑Îmân, (Tahkik, Ebû Hêcir Muhammed es-‐‑Sa‘îd b. Besyûnî Zeğlûl), 1. baskı, Dâru’l-‐‑Kütübi’l-‐‑İlmiyye, Beyrut, 1990/1410.
Bozkurt, Nebi, “Hâfız”, Diyânet İslâm Ansiklopedisi, İstanbul, 1997. Çimen, Abdullah Emin, Hâfızlık Tarihi ve Türkiye’de Hâfızlık Kurumunun İşlevselliği, İstanbul, 2010.
Dârimî, Ebû Muhammed Abdullah b. Abdirrahmân b. el-‐‑Fazl b. Behrâm, Sünenu’d-‐‑Dârimî, İstanbul, 1981.
Ebû Dâvûd, Süleymân b. el-‐‑Eş‘as, Sünenu Ebî Dâvûd, İstanbul, 1981.
Eşref Edip, Kur’ân (Garb Mütefekkirlerine Göre), 2. baskı (tab‘), İstanbul, 1958/1378.
Ğazâlî, Ebû Hâmid Muhammed b. Muhammed, İhyâ’u Ulûmi’d-‐‑Dîn, Mektebetü Mısr/Dâru Mısr li’t-‐‑Tıbâ‘a.
İbn Mâce, Ebû Abdillah Muhammed b. Yezîd el-‐‑Kazvînî, Sünenu İbni Mâce, İstanbul, 1981.
İmâm Mâlik, el-‐‑Muvatta, (Tahkik, Dr. Beşşâr ‘Avvâd Ma‘rûf, Mahmûd Muhammed Halîl), 1. baskı, Beyrût, 1992/1412.
Kandehlevî, Muhammed Zekeriyyâ’, Fezâ’il-‐‑i ‘Amâl, (Terceme, Yusuf Ka-‐‑ raca), İstanbul, 1997.
Kurtubî, Ebû Abdillah Muhammed b. Ahmed, el-‐‑Câmi li ‘Ahkâmi’l-‐‑ Kur’ân, Dâru İhyâ’i’t-‐‑Türâsi’l-‐‑Arabî, Beyrut.
Müslim, Ebû’l-‐‑Huseyn Müslim b. El-‐‑Haccâc, Sahîhu Müslim, İstanbul, 1981, Salâtü’l-‐‑Müsâfirîn, 244.
et-‐‑Taberânî, Ebû’l-‐‑Kâsım Süleyman b. Ahmed, el-‐‑Mu‘cemu’l-‐‑Evsat, (Tah-‐‑ kik, Târık b. ‘Ivezullah b. Muhammed -‐‑ Abdulmuhsin b. İbrahim el-‐‑Huseynî), Daru’l-‐‑Haremeyn, Kahire, 1995/1415.
-‐‑-‐‑-‐‑-‐‑-‐‑-‐‑-‐‑-‐‑, Ebû’l-‐‑Kâsım Süleyman b. Ahmed, el-‐‑Mucemu’l-‐‑Kebîr, (Tahkik, Hamdî Abdu’l-‐‑Mecîd es-‐‑Selefî), Neşr., Mektebetü İbn Teymiye, el-‐‑Kâhire.
Taberî, Ebû Ca‘fer Muhammed b. Cerîr, Câmi‘u’l-‐‑Beyân an Te’vîli Âyi’l-‐‑ Kur’ân, (Tahkik, Mahmûd Muhammed Şâkir), Neşr. Mektebetü İbn Teymiye, 2. baskı, el-‐‑Kahire. Tirmizî, Ebû Îsâ Muhammed b. Îsâ b. Sevrate, Sünenu’t-‐‑Tirmizî, İstanbul, 1981.
ez-‐‑Zebîdî, es-‐‑Seyyid Murtaza Muhammed b. Muhammed el-‐‑Huseynî, Tâcu’l-‐‑Arûs min Cevâhiri’l-‐‑Kâmûs, (Tahkik, Abdulkerîm İbrahim el-‐‑Azbâvî), el-‐‑ Kuveyt, 1403/1983.
ez-‐‑Zerkânî, Muhammed Abdulazîm, Menâhilu’l-‐‑İrfân fî Ulûmi’l-‐‑Kur’ân, (Tahkik, Fevvâz Ahmed Zemerlî), 1. baskı, Dâru’l-‐‑Kütübi’l-‐‑Arabî, Beyrut, 1995/1415.
Kur’ân, Yüce Allah’ın insanlara göndermiş olduğu en son mesajıdır. Nüzulünden itibaren titizlikle yazılmış ve ezberlenmiştir. Bu şekilde en ufak bir değişikliğe maruz kalmadan aslî hüviyeti ile korunmuştur.Ancak Kur’ân’ın, ashâp dönemindeki ezberlenme amacıyla günümüzdeki ezberlenme amacı arasında çok belirgin farkların olduğu görülmektedir. O dönemde Kur’ân, anlaşılıp uygulanmak için hıfzedilirken, günümüzde sadece hıfzedilmekle kalmaktadır. Salt ezberle yetinildiğinde Kur’ân’ın yaşanan hayatla kayda değer bir ilgisi kalmamaktadır.O halde gerçek anlamda Kur’ân hâfızı olmak için, ashâp döneminde olduğu gibi Kur’ân’ı ezberledikten sonra onu anlamak ve pratik hayata yansıtmak gerekmektedir.
Aynî, Bedruddîn Ebû Muhammed Mahmûd b. Ahmed, Umdetu’l-‐‑Kârî Şerhu Sahîhi’l-‐‑Buhârî, Tashih, Abdullah Mahmûd Muhammed Ömer, 1. baskı, Dâru’l-‐‑Kütübi’l-‐‑İlmiyye, Beyrut, 2001/1421.
Beyhekî, Ebû Bekr Ahmed b. el-‐‑Huseyn, Şu‘abu’l-‐‑Îmân, (Tahkik, Ebû Hêcir Muhammed es-‐‑Sa‘îd b. Besyûnî Zeğlûl), 1. baskı, Dâru’l-‐‑Kütübi’l-‐‑İlmiyye, Beyrut, 1990/1410.
Bozkurt, Nebi, “Hâfız”, Diyânet İslâm Ansiklopedisi, İstanbul, 1997. Çimen, Abdullah Emin, Hâfızlık Tarihi ve Türkiye’de Hâfızlık Kurumunun İşlevselliği, İstanbul, 2010.
Dârimî, Ebû Muhammed Abdullah b. Abdirrahmân b. el-‐‑Fazl b. Behrâm, Sünenu’d-‐‑Dârimî, İstanbul, 1981.
Ebû Dâvûd, Süleymân b. el-‐‑Eş‘as, Sünenu Ebî Dâvûd, İstanbul, 1981.
Eşref Edip, Kur’ân (Garb Mütefekkirlerine Göre), 2. baskı (tab‘), İstanbul, 1958/1378.
Ğazâlî, Ebû Hâmid Muhammed b. Muhammed, İhyâ’u Ulûmi’d-‐‑Dîn, Mektebetü Mısr/Dâru Mısr li’t-‐‑Tıbâ‘a.
İbn Mâce, Ebû Abdillah Muhammed b. Yezîd el-‐‑Kazvînî, Sünenu İbni Mâce, İstanbul, 1981.
İmâm Mâlik, el-‐‑Muvatta, (Tahkik, Dr. Beşşâr ‘Avvâd Ma‘rûf, Mahmûd Muhammed Halîl), 1. baskı, Beyrût, 1992/1412.
Kandehlevî, Muhammed Zekeriyyâ’, Fezâ’il-‐‑i ‘Amâl, (Terceme, Yusuf Ka-‐‑ raca), İstanbul, 1997.
Kurtubî, Ebû Abdillah Muhammed b. Ahmed, el-‐‑Câmi li ‘Ahkâmi’l-‐‑ Kur’ân, Dâru İhyâ’i’t-‐‑Türâsi’l-‐‑Arabî, Beyrut.
Müslim, Ebû’l-‐‑Huseyn Müslim b. El-‐‑Haccâc, Sahîhu Müslim, İstanbul, 1981, Salâtü’l-‐‑Müsâfirîn, 244.
et-‐‑Taberânî, Ebû’l-‐‑Kâsım Süleyman b. Ahmed, el-‐‑Mu‘cemu’l-‐‑Evsat, (Tah-‐‑ kik, Târık b. ‘Ivezullah b. Muhammed -‐‑ Abdulmuhsin b. İbrahim el-‐‑Huseynî), Daru’l-‐‑Haremeyn, Kahire, 1995/1415.
-‐‑-‐‑-‐‑-‐‑-‐‑-‐‑-‐‑-‐‑, Ebû’l-‐‑Kâsım Süleyman b. Ahmed, el-‐‑Mucemu’l-‐‑Kebîr, (Tahkik, Hamdî Abdu’l-‐‑Mecîd es-‐‑Selefî), Neşr., Mektebetü İbn Teymiye, el-‐‑Kâhire.
Taberî, Ebû Ca‘fer Muhammed b. Cerîr, Câmi‘u’l-‐‑Beyân an Te’vîli Âyi’l-‐‑ Kur’ân, (Tahkik, Mahmûd Muhammed Şâkir), Neşr. Mektebetü İbn Teymiye, 2. baskı, el-‐‑Kahire. Tirmizî, Ebû Îsâ Muhammed b. Îsâ b. Sevrate, Sünenu’t-‐‑Tirmizî, İstanbul, 1981.
ez-‐‑Zebîdî, es-‐‑Seyyid Murtaza Muhammed b. Muhammed el-‐‑Huseynî, Tâcu’l-‐‑Arûs min Cevâhiri’l-‐‑Kâmûs, (Tahkik, Abdulkerîm İbrahim el-‐‑Azbâvî), el-‐‑ Kuveyt, 1403/1983.
ez-‐‑Zerkânî, Muhammed Abdulazîm, Menâhilu’l-‐‑İrfân fî Ulûmi’l-‐‑Kur’ân, (Tahkik, Fevvâz Ahmed Zemerlî), 1. baskı, Dâru’l-‐‑Kütübi’l-‐‑Arabî, Beyrut, 1995/1415.
Dartma, B. (2014). GÜNÜMÜZDEKİ HÂFIZLIK İLE ASR-I SAÂDETTEKİ HÂFIZLIĞIN KARŞILAŞTIRILMASI. Journal of Istanbul University Faculty of Theology(29), 179-192.
AMA
Dartma B. GÜNÜMÜZDEKİ HÂFIZLIK İLE ASR-I SAÂDETTEKİ HÂFIZLIĞIN KARŞILAŞTIRILMASI. Journal of Istanbul University Faculty of Theology. June 2014;(29):179-192.
Chicago
Dartma, Bahattin. “GÜNÜMÜZDEKİ HÂFIZLIK İLE ASR-I SAÂDETTEKİ HÂFIZLIĞIN KARŞILAŞTIRILMASI”. Journal of Istanbul University Faculty of Theology, no. 29 (June 2014): 179-92.
EndNote
Dartma B (June 1, 2014) GÜNÜMÜZDEKİ HÂFIZLIK İLE ASR-I SAÂDETTEKİ HÂFIZLIĞIN KARŞILAŞTIRILMASI. Journal of Istanbul University Faculty of Theology 29 179–192.
IEEE
B. Dartma, “GÜNÜMÜZDEKİ HÂFIZLIK İLE ASR-I SAÂDETTEKİ HÂFIZLIĞIN KARŞILAŞTIRILMASI”, Journal of Istanbul University Faculty of Theology, no. 29, pp. 179–192, June 2014.
ISNAD
Dartma, Bahattin. “GÜNÜMÜZDEKİ HÂFIZLIK İLE ASR-I SAÂDETTEKİ HÂFIZLIĞIN KARŞILAŞTIRILMASI”. Journal of Istanbul University Faculty of Theology 29 (June 2014), 179-192.
JAMA
Dartma B. GÜNÜMÜZDEKİ HÂFIZLIK İLE ASR-I SAÂDETTEKİ HÂFIZLIĞIN KARŞILAŞTIRILMASI. Journal of Istanbul University Faculty of Theology. 2014;:179–192.
MLA
Dartma, Bahattin. “GÜNÜMÜZDEKİ HÂFIZLIK İLE ASR-I SAÂDETTEKİ HÂFIZLIĞIN KARŞILAŞTIRILMASI”. Journal of Istanbul University Faculty of Theology, no. 29, 2014, pp. 179-92.
Vancouver
Dartma B. GÜNÜMÜZDEKİ HÂFIZLIK İLE ASR-I SAÂDETTEKİ HÂFIZLIĞIN KARŞILAŞTIRILMASI. Journal of Istanbul University Faculty of Theology. 2014(29):179-92.