Bu makalede günümüz Türk sinemasında erkek egemen ve otoriter zihniyet yapısının nasıl yeniden inşa edildiği analiz edilmektedir. Bunun için yedi adet özellikle sokakların mekan olarak öne çıktığı ve hikayenin erkek karakterler üzerine kurulduğu filmler seçildi. Erkek egemen ve otoriter zihniyet yapısı bu filmlerde katıksızca inşa edilmektedir. Baş karakterler polis, taksi şöförü, işsiz, marangoz, özel güvenlik görevlisi, araba valesi, güvercinci ve imamdır, tümü alt-orta sınıf bir hayat surer ve heteroseksüel, (Sünni) Müslüman Türk’tür.
This essay analyses how patriarchal and authoritarian mentality is reconstructed in contemporary Turkish Films. To understand this I’ve choosen seven films where streets are given meaning to the story and men are at the centre of the plot. The films analyzed in this study build representations that reconstruct the patriarchial and authoritarian mentality in an unmitigated way. The main characters that act as policemen, taxi drivers, unemployeds, carpenters, private security guards, car parkers, pigeonners and imams lead a life of low or middle class. All of them are heterosexual, (Sunni) Muslim and Turkish.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | July 9, 2015 |
Published in Issue | Year 2013 Issue: 13 |