Hizmet ürünlerinin kaliteli olması, özellikle 1980’lerden itibaren üretim ve
pazarlamanın önceliklerinden biri haline gelmiştir. Bunun nedeni genel anlamda,
“müşteri beklentilerini karşılamak için üstün ya da mükemmel hizmetin
verilmesi” olarak ifade edilen hizmet kalitesinin işletmelere sağladığı önemli
avantajlardır. Ancak hizmet ürünlerinde kalitenin sağlanabilmesi, kalitenin doğru
olarak ölçülebilmesiyle mümkün olmakta ve bunun için, değişik model ve
yaklaşımlar geliştirilmiş bulunmaktadır.
Hizmet kalitesinin ölçümü için geliştirilmiş sözkonusu modellerden, 1985
yılında Parasuraman, Zeithaml ve Berry tarafından geliştirilen SERVQUAL
modeli, diğer adıyla fark analizi, uygulamada en yaygın olarak kullanılan
modeldir. Buna karşın model, teorisyenler tarafından sıkça eleştirilen ve zayıf
yönleri olduğu iddia edilen bir model olma özelliğini de taşımaktadır.
Bu çalışmada, SERVQUAL modelinin zayıf olduğu ileri sürülen yönlerine
yönelik olarak yapılan değerlendirmeler ele alınacaktır. Bununla birlikte, yapılan
değerlendirmelerin çok ve çeşitli olması nedeniyle çalışmada, her bir
değerlendirmenin tek tek ele alınması yerine, genel olarak kabul gören ortak
değerlendirmelere yer verilecektir. Bu bağlamda SERVQUAL modeline yönelik
değerlendirmeler teorik ve uygulamaya yönelik olmak üzere iki çerçevede ele
alınacaktır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | October 10, 2011 |
Published in Issue | Year 2005 Issue: 48 |