Modern kimya, element temeline dayanan ve gelişmiş araç-gereçlerle
yapılan hassas deneyler sonucunda ulaşılan teorilerle gelişimini ve
yeniliklerini sürdüren bir bilim dalıdır. Element temelli kimya biliminin
gelişmesi için bilimsel düşünceyi teknoloji ile bir araya getirmek gerekmiştir. Bu makalede kimya tarihi teknoloji odaklı olarak ele
alınmakta ve bilim dışı düşüncelerin bilimsel düşüncelerle çürütülmesi
sürecinde teknolojinin önemi ortaya konmaya çalışılmıştır. Bu bağlamda
öncelikle ‘simya çağı’ ele alınmış, ardından modern kimyanın ortaya çıkışı
irdelenerek simyadan kimyaya geçişte teknolojinin tesiri belirlenmiştir. Son
olarak Osmanlı kimyasının durumu Avrupa ile karşılaştırmalı olarak teknoloji
temelinde incelenmiştir. Osmanlılarda, her ne kadar modern kimyayı tanıtan
kitaplar Avrupa dillerinden tercüme edilmiş, eğitim kurumlarında, hastanelerde
ve diğer bazı devlet kurumlarında laboratuvarlar kurulmuş ise de,
bilim-teknoloji-araştırma sacayakları bir araya getirilemediği için, teknoloji,
Avrupa olduğu gibi kimya biliminin gelişimine önayak olamamıştır.
Modern chemistry is based on the concept of
chemical element. It progresses through theories developed by sensitive
experiments. Technology played a prominent role to obtain the scientific
knowledge needed by modern chemistry which highly depends on experimental
research and the use of technical equipment. Because of this, it is necessary
to combine science and technology to produce scientific knowledge. This article
treats the role of technology in the history of chemistry. It approaches the ‘period
of alchemy’ historically and tries to reveal how scientific knowledge has
invalidated the non-scientific thoughts. The impact of technology on the evolution
of alchemy to chemistry is emphasized. Then, chemical knowledge available in
the Ottoman Empire is examined. It is argued that despite the introduction of
modern chemical knowledge to the Empire through the translation of European
chemistry books and the establishment of chemical laboratories in educational
institutions, hospitals and some other state institutions, new chemical knowledge
was not produced due to the lack of science-technology-research amalgamation as
it was the case in the development of modern chemistry in Europe.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Review Articles |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 19 Issue: 2 |