Osmanlı Devleti,
donanmasındaki yetersizlikler, on sekizinci yüzyılda fark etmeye başlamıştır.
Denizlerde Batı ile rekabet edebilmek için Avrupa’daki gelişmeleri takip etmek
gerekiyordu. Bu hedef doğrultusunda, hem tersanenin modernleştirilmesi için
uzmanlar getirildi hem de Batı ülkelerinden gemiler satın alındı. Osmanlı
donanmasının gelişebilmesi için gösterilen bütün bu gayretler güçlükleri de
beraberinde getirmişti. En önemli sorun,
modern gemilerin yapım ve kullanımında görevlendirilecek bilgili personel ve
teknik eleman yetersizliğiydi. Bu eksikliğin giderilmesi için tersanelerde ve
gemilerde görev alacak makineci ve gemici çıraklarının yetiştirilmesine karar
verildi. Çırakların görevlerini doğru bir şekilde yapabilmesi ve gemilerde
yapılan hatalara engel olabilmek amacıyla önce Makineci Çırak Okulu, bir yıl
sonra da Gemici Çırak Okulu açıldı. Bu meslek okulları için hazırlanan
nizamnamelere ve talimatnamelere göre öğrencilerin hem sınıfta hem de gemilerde
eğitim almaları öngörüldü. Bu makalede, Makineci ve Gemici Çırak Okullarına
öğrencilerin kabulü ve aldıkları eğitim incelenmiştir.
Ottoman authorities
became aware about the deficiencies of the Ottoman navy in the18th
century. From then on, work was undertaken to modernize the navy in order to
enable the Ottoman State to compete with Western powers in the seas. Experts
were recruited to modernize the shipyards; new ships were constructed and
purchased from Western countries. Efforts to modernize the Ottoman navy were
not devoid of difficulties. The most important problem was the lack of
personnel endowed with technical knowledge to build and use the modern ships.
It was decided that mechanics and sailors should be trained in schools before
being employed in the ships and shipyards. Thus, the School for Mechanics
Apprentices (Makineci
Çırak Okulu) and the School for
Seamen Apprentices (Gemici
Çırak Okulu) opened in 1914 and
1915 respectively. According to the regulations and ordinances of these naval
vocational schools, the students would be trained both in the classroom and on
board of ships. The present article aims to study the training of the mechanics
apprentices and the seamen apprentices in the early 20th century
Turkey.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 19 Issue: 2 |