Osmanlı Devleti’nde ormancılığın bilimsel ve teknik yöntemlerle idare edilmesi amacıyla Fransız uzmanların öncülüğünde 1858’de Orman Mektebi kurulmuştur. Mektep 1880 yılında müstakil yapısını kaybederek Orman ve Ma’âdin Mektebi olarak yapılandırılmıştır. 1893 yılına gelindiğinde ise bu mektep kapatılarak ormancılık eğitimi Halkalı Ziraat ve Baytar Mektebi’nin içerisinde birkaç ders ile geçiştirilmiştir. II. Meşrutiyet ile ormancılık eğitimi Ali Rıza Efendi öncülüğünde yeniden yapılandırılarak 1909’da Orman Mekteb-i Âlisi kurulmuştur. I. Dünya Savaşı’nın ağır şartlarına rağmen mektepte reformlar yapılması için Bauer istihdam edilmiştir. Mütareke Dönemi’nde mektep zor günler yaşamasına rağmen mezun vermeye devam etmiştir. Cumhuriyet’in ilanının ardından mektebin eğitim-öğretim ve fiziki şartlarının düzeltilmesi için yoğun çaba harcanmıştır. Özellikle Saby ve Bernhard’ın raporları yeniliklerin öncüsü olmuştur. Bu çalışmada orman fen memuru (orman mühendisi) yetiştirmek amacıyla kurulan Orman Mekteb-i Âlisi’nin 1934’te Ankara Yüksek Ziraat Enstitüsü’ne bağlı bir fakülteye dönüştürülmesine kadar olan süreç incelenmiştir. Çalışmada Osmanlı ve Cumhuriyet arşiv belgeleri, düstur, zabıt cerideleri, süreli yayınlar ve telif-tetkik eserlerden yararlanılmıştır.
Ali Rıza Efendi Dr. Bauer Kazım Karabekir Paşa Ormancılık Eğitimi Orman Mektebi Orman Mekteb-i Âlisi Orman Mühendisi Paul Joseph Saby Robert Bernhard Yüksek Orman Mektebi
-
-
-
-
The Forestry School was established in 1858 under the leadership of French experts in order to administer forestry with scientific and technical methods in the Ottoman Empire. The school, losing its independent structure in 1880, was restructured as the Forest and Mining School. In 1893, following the closure of the school, forestry education was integrated into the Halkalı Agricultural and Veterinary School with a few courses. With the advent of the Second Constitutional Era, forestry education was restructured under the leadership of Ali Rıza Efendi, leading to the establishment of the Forestry Academy in 1909. Despite the harsh conditions of World War I, reforms were implemented in the school, with Bauer being employed for this purpose. During the Armistice Period, the school faced challenging times but continued to graduate students. Following the declaration of the Republic, significant efforts were made to improve the educational, operational, and physical conditions of the school. Reports from Saby and Bernhard played a pioneering role in introducing innovations. This study examines the period from the establishment of the Forestry Academy, which was founded with the aim of training forest science officers (forest engineers), to its transformation into a faculty affiliated with the Ankara Higher Agricultural Institute in 1934. Ottoman and Republican archival documents, regulations, minutes, periodicals, copyrighted and research works were utilized in this study.
Ali Rıza Efendi Dr. Bauer Kazım Karabekir Pasha Forestry Education Forestry School Forestry Academy Forest Engineer Paul Joseph Saby Robert Bernhard Higher Forestry School
-
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | History of The Republic of Turkiye, Late Modern Ottoman History |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Project Number | - |
Publication Date | August 2, 2024 |
Submission Date | January 12, 2024 |
Acceptance Date | May 14, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 25 Issue: 2 |