Abstract
Bu çalışmada öğrenilmiş çaresizliğin,
bilme hissi kararı puanlarını ve bilme hissi
kararının doğruluğunu etkileyip etkilemediğini
ortaya koymak amaçlanmıştır. Çalışmada
bilme hissi kararı puanları ve bilme
hissi kararının doğruluğu açısından gelişimsel
bir fark olup olmadığını belirlemek
de amaçlanmıştır. Çalışma, ergen (16-18
yaş), ilk yetişkin (21-24 yaş) ve orta yetişkin
(40-45 yaş) yaş grupları üzerinde yürütülmüştür.
Çalışmaya toplam 90 kişi katılmıştır.
Çalışmada çaresizlik etkisi oluşturmak
için Çizgi Labirenti Testi kullanılmış; bilme
hissinin ölçümünde ise öğrenme, hatırlama,
karar verme ve tanıma aşamalarından oluşan
episodik bir görev kullanılmıştır. Tek
Yönlü Varyans Analizi sonuçları, çaresizlik
eğitimine maruz kalmanın bilme hissi puanlarını
ve bilme hissi kararının doğruluğunu
etkilemediğini göstermiştir. Ayrıca ergen, ilk
yetişkin ve orta yetişkin yaş grupları arasında
bilme hissi puanları ve bilme hissi kararının
doğruluğu açısından anlamlı farklılık
olmadığı bulunmuştur.
Anahtar Kelimeler: Üst biliş, üst bilişsel
karar, bilme hissi kararı, öğrenilmiş
çaresizlik