The Dimensional Change Card Sorting (DCCS) task measures the ability to switch from
one rule to another (cognitive flexibility). Three-year-old children typically fail in this
task, which is widely used in the literature. However, when the dimensions of the things
on the cards used in the task are separated, the performance of the three-year-olds
increases. There are two close hypotheses about this phenomenon: re-description and
mental files. The purpose of this study was to test these two hypotheses with different
manipulations on the DCCS task. The three-year-old children participating in the study
(N = 38) were given these four tasks: the original DCCS task and a version using
objects identical to the original one, and two more versions, one using a constant object
instead of card and the other using cards identical to the version using a constant object.
In the versions using the constant object, sorting was done through two properties of
that thing. As a result, there was no significant difference between these tasks. However,
when we divided the group into two from the cut point of 42 months, there were
significant differences between these two groups in favor of older age in the original
DCCS task and the version using identical objects as the original one. But the
differences were still insignificant in the versions using the constant object. Thus, this
study supported the hypothesis of mental files, which predicted that the rule transition
between features of a constant thing would be easier than in the original DCCS task, for
the children of three years old who are younger than 42 months. This is not a direct
consequence of the re-description hypothesis.
Cognitive development cognitive flexibility mental representation mental files Dimensional Change Card Sorting
Boyut Değiştirerek Kart Eşleme (BDKE) görevi, bir kural kullanımından diğerine geçiş
becerisini (bilişsel esneklik) ölçer. Üç yaş çocukları, literatürde yaygın olarak kullanılan
bu görevde genellikle başarısız olurlar. Ancak görevde kullanılan kartladaki şeylerin
boyutları ayrıştırıldığında üç yaşların performansı yükselmektedir. Bu fenomene dair iki
yakın hipotez söz konusudur: Yeniden tanımlama ve zihinsel dosyalar. Bu çalışmanın
amacı, BDKE görevi üzerinde yapılan farklı manipülasyonlarla bu iki hipotezi
sınamaktır. Çalışmaya katılan üç yaş çocuklarına (N = 38), orijinal BDKE ve buna
özdeş objelerin kullanıldığı bir versiyon ile kart yerine sürekli bir objenin ve buna özdeş
kartların kullanıldığı iki versiyon daha olmak üzere dört görev uygulanmıştır. Sürekli
şeyin kullanıldığı versiyonlarında eşleme o şeyin iki özelliği üzerinden yapılmıştır.
Sonuçta bu görevler arasında anlamlı bir fark gözlenmemiştir. Ancak grup 42 aydan
küçük ve büyük üç yaşlar olarak ikiye ayrıldığında, bu gruplar arasında orijinal BDKE
ve buna özdeş objelerin kullanıldığı versiyonlarda büyük yaş lehine anlamlı farklar
olduğu tespit edilmiştir. Sürekli şeyin kullanıldığı versiyonlarda ise farklar yine
anlamsızdır. Böylece bu çalışma, sürekli bir şeyin özellikleri arasında geçişin orijinal
BDKE’dekinden daha kolay olacağını öngören zihinsel dosyalar hipotezini 42 aydan
küçük üç yaşlarda desteklemiştir. Bu, yeniden tanımlama hipotezinin doğrudan
öngörmediği bir sonuçtur.
Bilişsel gelişim bilişsel esneklik zihinsel temsil zihinsel dosyalar Boyut Değiştirerek Kart Eşleme
Journal Section | Research Article |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 11, 2017 |
Submission Date | November 7, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 37 Issue: 2 |
Psikoloji Çalışmaları / Studies In Psychology / ISSN- 1304-4680