Abstract
ABSTRACT
In recent years the language learner has been seen as an active learner who has a
unique learning profile with different individual strengths and skills. One reflection of
this understanding can be seen in Gardner's Multiple Intelligences Theory. According
to Gardner, who is an educational psychologist at Harvard University, intelligence is
not just one form of cognition but a multi-faceted aspect of thinking. As one of the
most attractive theories used in the educational field for the last three decades,
multiple intelligences theory comprises of eight intelligences which are the linguistic,
logical-mathematical, spatial, musical, bodily-kinesthetic, interpersonal, intrapersonal
and naturalist intelligences. Meeting the learners' needs emerging from the above
mentioned family of intelligences is one of the main objectives of today's education.
This study aims at analyzing whether the use of drama in language teaching can help
nurturing eight intelligences of the students and meet their needs.
Keywords: Drama, multiple intelligences theory, learner needs
ÖZET
Son yıllarda öğrenci, bireysel özellikleri ve becerileriyle kendine özgü öğrenme
profili olan aktif öğrenen birey olarak kabul edilmektedir. Howard Gardner'ın bilim
dünyasına kazandırdığı Çoklu Zeka Kuramı, bu anlayışın bir yansımasıdır. Harvard
Üniversitesinde eğitim psikologu olan Gardner'a göre zeka bilişin bir türü olmaktan
çok düşünmenin çok katmanlı bir boyutudur. Son otuz yıldır eğitim alanında en sık
kullanılan kuramlardan birisi olan çoklu zeka kuramı dilsel, mantıksal-matematiksel,
görsel (uzamsal), müziksel, kinestetik, kişilerarası, içsel ve doğa zekalarından
oluşmaktadır. Günümüz eğitim anlayışının temel amaçlarından birisi öğrencilerin
yukarıda geçen zeka alanlarından doğan gereksinimlerinin karşılanmasıdır. Bu
bağlamda çalışmada yabancı dil derslerinde drama kullanımının sekiz zeka türünün
beslenmesinde ve öğrenci gereksinimlerinin karşılanmasında katkı sağlayıp
sağlayamayacağı incelenecektir.
Anahtar Sözcükler: Drama, çoklu zeka kuramı, öğrenci gereksinimleri