Abstract
ABSTRACT
Turkey in order to be in a better position in terms of income and the number of
coming tourists and to minimize the enviromental problems emerged by tourism,
beginning from the 90's has started to implement policies for diversifying tourism
and spreading tourism over all regions and over the whole year. In accordance with
these policies, other than tourism based on sea sun sand triology, it started to improve
alternative types of tourism and among these kinds of tourism, tourism based
on natural values. In relation to this Eastern Black Sea Region and plateaus came
forward. With the usage of the tradition of going up to plateau, which is carried out
for cultural and economic reasons for centuries, for tourism significant increases
has taken place in the number of organized tours to the region.
The region's atrractiveness for plateau tourism and inspite of the increase in the
organization of tours to region it is a fact that in this type of tourism the desired improvement
cannot be implemented and plateuos stil cannot be presented to the market
as good touristic products. Among the reasons why plateau tourism as a touristic
product is not on the desired level, there is the responsibility of travel agencies.
In this examination, the current situation is tried to be defined by analysing the
content of the organized tour programs to region by agencies and suggestions about
tours organized by travel agencies to contribute to plateau tourism are made.
Key Words: Plateau, plateau tourism, travel agencies and tour program.
ÖZET
Türkiye, gelir ve gelen turist sayısı açısından daha iyi konumda olabilmek ve
turizmin ortaya çıkardığı çevresel sorunları en aza indirmek amacıyla, 90'lı yıllardan
başlayarak turizmini çeşitlendirerek tüm bölgelere ve tüm yıla yaymaya yönelik
politikaları uygulamaya başlamıştır. Bu politikalar doğrultusunda, deniz-güneş-kum
üçgenine dayalı turizmin yanı sıra alternatif turizm çeşitlerini ve bu turizm türleri
içinde de doğal değerlere dayalı turizm türlerini geliştirmeye başlamıştır. Bu doğrultuda,
Doğu Karadeniz Bölgesi ve yaylalar ön plana çıkmıştır. Yüzyıllardır kültürel
ve ekonomik amaçlı olarak sürdürülen yaylalara çıkma geleneğinin, turizm
amaçlı olarak kullanılmasıyla bölgeye düzenlenen tur sayısından önemli artışlar
gerçekleşmiştir. Ancak yayla turizmine yönelik bölgenin tüm çekiciliklerine ve
bölgeye düzenlenen tur sayısının çoğalmasına rağmen, bu turizm türünde istenilen
gelişmenin gerçekleştirilemediği ve yaylaların hala iyi bir turistik ürün olarak pazara
sunulamadığı da bir gerçektir. Yayla turizminin turistik ürün olarak istenilen düzeyde
olmamasının nedenleri arasında seyahat acentalarına da sorumluluk düşmektedir.
Bu çalışmada, bölgeye acentalarınca düzenlenen tur programlarının içerikleri
incelenerek mevcut durum belirlenmeye çalışılmış ve acentalarca düzenlenen turların
yayla turizmine katkı sağlamasına yönelik öneriler getirilmiştir.
Anahtar Kelimeler: Yayla, yayla turizmi, seyahat acentaları ve tur programı.