Research Article
BibTex RIS Cite

IS ENTREPRENEURSHIP AN INSTRUMENT OF SOCIAL MOBILITY FOR WOMEN?: AN ASSESSMENT OF WOMEN ENTREPRENEURS IN ESKISEHIR

Year 2016, Issue: 54, 143 - 166, 20.12.2016

Abstract








The concept of entrepreneurship has been regarded as a key factor in economic development
because it serves functions such as preventing unemployment, increasing productivity,
and evoking the potential of idle resources. In addition to this, entrepreneurship has some
social functions such as activating social mobility. Entrepreneurship has been supported in
recent years and the concept of entrepreneurship, especially of female entrepreneurship,
has arrested the attention of social scientists. Projects to support women entrepreneurs aim
empowering women and ensuring gender equality (Ecevit, 2007). But these supporting
mechanisms assume women entrepreneurs as a homogeneous group and ignore their
socio-economic status. In this context this study aims to demonstrate there is a direct
relationship between entrepreneurial experience of women and their socio-economic
status. Findings of this study based on fieldwork carried out on 63 women formally
affiliated to Chamber of Small Tradesman and Craftsmen in Eskişehir. The study includes
both objective conditions of women and individuals perceptions of women’s social status. 




References

  • Birch, D. G.W. (1979). The job generation process, MIT program on neighborhood and regional change, Cambridge.
  • Blau, P. M ve Duncan,D. O. (1967). The American occupational structure, New York: John Wiley & Sons.
  • Buğra, A. (2007). Yoksullukla mücadele yönetimi olarak mikrokredi: acıklı bir hikâye. http://www.spf.boun.edu.tr/docs/SPFBulten-No2-Ocak07.pdf adresinden 17.10.2015 tarihinde edinilmiştir.
  • Castellani, F. ve Lora, E. (2014). Is Entrepreneurship a channel of social mobility in
  • Latin America? Latin American Journal of Economics, 51(2), 179-194.
  • Demircioğlu, Z. (2010). Eskişehir’de kadın girişimciliği üzerine sosyolojik bir
  • araştırma (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Döm, S. (2006). Girişimcilik ve küçük işletme yöneticiliği. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Ecevit, Y. (1993). Kentsel üretim sürecinde kadın emeğinin konumu ve değişen biçimleri. Ş. Tekeli (Ed.), 1980'ler Türkiye'sinde kadın bakış açısından kadınlar içinde (s. 117-128). İstanbul: İletişim Yayınları.

Girişimcilik Kadınlar İçin Bir Sosyal Hareketlilik Aracı Olabilir Mi?: Eskişehir’de Kendi İşini Kuran Kadınlar Üzerine Bir Değerlendirme

Year 2016, Issue: 54, 143 - 166, 20.12.2016

Abstract

Günümüzde
girişimcilik, küçük birikimlerin sermayeye dönüşmesi, atıl kaynakların
ekonomiye kazandırılması, emeğin üretkenliğinin arttırılması, yeni iş alanları
oluşturarak işsizliğin önlenmesi gibi işlevleri dolayısıyla ekonomik büyüme ve
kalkınmanın kilit bir faktörü olarak görülmektedir. Bu nedenle girişimcilik
özellikle son yıllarda hükümetler tarafından oldukça desteklenir hale gelmiştir.
Bu gelişmeye paralel olarak kadın girişimciliği konusu da hem ciddi anlamda
desteklenmeye hem de araştırma konusu edilmeye başlanmıştır. Kadın
girişimcileri desteklemeye yönelik projeler genel olarak ekonomik kalkınma ve
büyüme, kadınların iş gücü piyasalarına katılımlarının arttırılması ve işsizliğin
azaltılması, hane halkının refah düzeyinin artması ve yoksullukla mücadele
edilebilmesi, kadınların güçlenmesi ve toplumsal cinsiyet eşitliğinin
sağlanması gibi hedeflerle yola çıkmaktadır (Ecevit, 2007). Dolayısıyla
girişimcilik desteklenirken, girişimciliğin; kadınların ekonomik ve sosyal
hayatta daha aktif bir rol oynamasını mümkün kılması beklenmektedir. Ancak
kadın girişimciyi tek tip ve homojen bir grup olarak varsayan destekleme
mekanizmaları kadınların mevcut sosyo-ekonomik konumlarını göz ardı etmektedir.
Bu bağlamda bu çalışma Eskişehir Esnaf ve Sanatkârlar Odaları Birliğine bağlı 63
kadınla yapılan görüşmelere dayanarak kadınların girişimcilik deneyimleri ile
mevcut sosyo-ekonomik statüleri arasında doğrudan bir ilişkili olduğunu,
kadınların halihazırda sahip oldukları gelir ve statüleri girişimcilik yoluyla
pekiştirdiklerini, girişimcilik yoluyla ekonomik ve sosyal anlamda bir sıçrama
gerçekleştirmediklerini ortaya koymayı amaçlamaktadır. Bunu yaparken hem
kadınların içinde bulunduğu nesnel şartlara (eğitim düzeyi, gelir, sermaye
kaynakları, çalışma koşulları vb.) hem de kadınların kendi girişimci
etkinliklerine, kadının çalışma yaşamındaki konumuna, sosyal ve ekonomik
statülerine ilişkin bireysel görüşlerine yer verilecektir.

References

  • Birch, D. G.W. (1979). The job generation process, MIT program on neighborhood and regional change, Cambridge.
  • Blau, P. M ve Duncan,D. O. (1967). The American occupational structure, New York: John Wiley & Sons.
  • Buğra, A. (2007). Yoksullukla mücadele yönetimi olarak mikrokredi: acıklı bir hikâye. http://www.spf.boun.edu.tr/docs/SPFBulten-No2-Ocak07.pdf adresinden 17.10.2015 tarihinde edinilmiştir.
  • Castellani, F. ve Lora, E. (2014). Is Entrepreneurship a channel of social mobility in
  • Latin America? Latin American Journal of Economics, 51(2), 179-194.
  • Demircioğlu, Z. (2010). Eskişehir’de kadın girişimciliği üzerine sosyolojik bir
  • araştırma (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Döm, S. (2006). Girişimcilik ve küçük işletme yöneticiliği. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Ecevit, Y. (1993). Kentsel üretim sürecinde kadın emeğinin konumu ve değişen biçimleri. Ş. Tekeli (Ed.), 1980'ler Türkiye'sinde kadın bakış açısından kadınlar içinde (s. 117-128). İstanbul: İletişim Yayınları.
There are 9 citations in total.

Details

Journal Section MIDDLE CLASSES SPECIAL CASE
Authors

Zübeyde Demircioğlu This is me

Publication Date December 20, 2016
Published in Issue Year 2016 Issue: 54

Cite

APA Demircioğlu, Z. (2016). IS ENTREPRENEURSHIP AN INSTRUMENT OF SOCIAL MOBILITY FOR WOMEN?: AN ASSESSMENT OF WOMEN ENTREPRENEURS IN ESKISEHIR. Istanbul Journal of Sociological Studies(54), 143-166.
AMA Demircioğlu Z. IS ENTREPRENEURSHIP AN INSTRUMENT OF SOCIAL MOBILITY FOR WOMEN?: AN ASSESSMENT OF WOMEN ENTREPRENEURS IN ESKISEHIR. Istanbul Journal of Sociological Studies. December 2016;(54):143-166.
Chicago Demircioğlu, Zübeyde. “IS ENTREPRENEURSHIP AN INSTRUMENT OF SOCIAL MOBILITY FOR WOMEN?: AN ASSESSMENT OF WOMEN ENTREPRENEURS IN ESKISEHIR”. Istanbul Journal of Sociological Studies, no. 54 (December 2016): 143-66.
EndNote Demircioğlu Z (December 1, 2016) IS ENTREPRENEURSHIP AN INSTRUMENT OF SOCIAL MOBILITY FOR WOMEN?: AN ASSESSMENT OF WOMEN ENTREPRENEURS IN ESKISEHIR. Istanbul Journal of Sociological Studies 54 143–166.
IEEE Z. Demircioğlu, “IS ENTREPRENEURSHIP AN INSTRUMENT OF SOCIAL MOBILITY FOR WOMEN?: AN ASSESSMENT OF WOMEN ENTREPRENEURS IN ESKISEHIR”, Istanbul Journal of Sociological Studies, no. 54, pp. 143–166, December 2016.
ISNAD Demircioğlu, Zübeyde. “IS ENTREPRENEURSHIP AN INSTRUMENT OF SOCIAL MOBILITY FOR WOMEN?: AN ASSESSMENT OF WOMEN ENTREPRENEURS IN ESKISEHIR”. Istanbul Journal of Sociological Studies 54 (December 2016), 143-166.
JAMA Demircioğlu Z. IS ENTREPRENEURSHIP AN INSTRUMENT OF SOCIAL MOBILITY FOR WOMEN?: AN ASSESSMENT OF WOMEN ENTREPRENEURS IN ESKISEHIR. Istanbul Journal of Sociological Studies. 2016;:143–166.
MLA Demircioğlu, Zübeyde. “IS ENTREPRENEURSHIP AN INSTRUMENT OF SOCIAL MOBILITY FOR WOMEN?: AN ASSESSMENT OF WOMEN ENTREPRENEURS IN ESKISEHIR”. Istanbul Journal of Sociological Studies, no. 54, 2016, pp. 143-66.
Vancouver Demircioğlu Z. IS ENTREPRENEURSHIP AN INSTRUMENT OF SOCIAL MOBILITY FOR WOMEN?: AN ASSESSMENT OF WOMEN ENTREPRENEURS IN ESKISEHIR. Istanbul Journal of Sociological Studies. 2016(54):143-66.