BibTex RIS Cite

THE ASSESSMENT OF POST GRADUATE STUDENTS FROM THE POINT OF VIEW OF ACADEMIC PROFICIENCY DEGREE IN AZERBAIJAN

Year 2014, Issue: 50, 1 - 18, 15.04.2015

Abstract

The purpose of this reseach is to determine the ideas of the students who continue to the graduate year of 2012-2013 at Azerbaijan Universites, to detect the post graduate students’ attendence by providing congress, symposiums and similar academic meeting in order to share their knowledge. Additionaly, the aim of this reseach is to define the socio-demographic characteristics, the educational informations relavant to the bachelor’s degree and the students’ general problems. Depending on the findings of the study, the level of tendency of the students to the academic matter was described and the necessity, benefits, quality of this program as well as the opinions of the experienced problems were evaluatedand the required suggestions were developed.

Keywords: Azerbaijan, Postgraduate education, Postgraduate students, Research efficacy, Academic motivation

References

  • Aliyev, İ. (2011), “Avropa Ali Tehsiline İnteqrasiya: Problemler, Perspektivler” (Ed) Av- rupayüksek öğrenim sistemine entegrasyon: problemler, perspektivlər Ulusal Konferansı
  • Bidiri Kitabı İçinde . Bakü, Fehrim-Film Yay. Barker, R. T., & Pitts, M. W. (1997), “Graduate Students As Mentors: An Approach For The Undergraduate Class Project ”, Journal of Management Education, 21(2) pp. 221-231.
  • Doyon, D. (2000), Interdepartmental Mentoring Program For Middle Managers.
  • Module 1: Basic İnformation, Middle Managers Network and Human Resources Deve- lopment, Canada, Quebec Region. Karaman, S., Bakırcı, F. (2010), “Türkiye’de Lisansüstü Eğitim: Sorunlar ve Çözüm Öneri- leri”, Gaziosmanpaşa Üniversitesi Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 5(2), ss.94-114.
  • Karasar, N. (2010), Bilimsel Araştırma Yöntemi (21. Baskı). Ankara, Nobel Yayın Dağıtım.
  • Oğuzkan, F. (1993), Eğitim Terimleri Sözlüğü. Ankara, Türk Dil Kurumu Yayını.
  • Özoğlu, S. Ç. (2002), Öğretim Üyesi ve Bilim İnsanı Yetiştirme, Lisansüstü Öğretimin
  • Planlanması, Ankara, Anı Yayıncılık. Sezgin, F. (2002), “Araştırma Görevlilerinin Yetiştirilmesinde Tez Danışmanı Öğretim
  • Üyelerinin Yetiştiricilik Rolleri” (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniver- sitesi, Ankara. Tosun, İ. (1997), Bilim Adamı Yetiştirme: Lisansüstü Eğitim, Ankara, TÜBA Yayınları İNTERNET KAYNAKLARI
  • Azerbaycan’da Yüksek Lisans Sınav Koşulları (26.08.2014). (Çevrimiçi) http://1news. com.tr/azerbaycan/kulturyasham/20120111015921285.html (11.01.2012)
  • Azerbaycanda 136 min talebe, 11 min magistr var (30.09.2014) (Çevrimiçi) http:// az.azvision.az/Azerbaycanda_136_min_telebe,_-19492-xeber.html#.VEEzN1eGdI0
  • Magistratura Tehsili 26.09.2014 (Çevrimiçi) http://www.edu.gov.az/view. php?lang=az&menu=112

AZERBAYCAN‘DA YÜKSEK LISANS ÖĞRENCILERININ BILIMSEL YETERLILIK DÜZEYI BAKIMINDAN DEĞERLENDIRILMESI

Year 2014, Issue: 50, 1 - 18, 15.04.2015

Abstract

Bu araştırmanın amacı, Azerbaycan üniversitelerinde 2012-2013 yıllarında yüksek lisans programına devam eden öğrencilerin programa ilişkin görüşlerini belirlemek, yüksek lisans öğrencilerinin bilgi paylaşımı sağlayan kongre, sempozyum ve benzeri bilimsel toplantılara katılım düzeyini saptamaktır. Ayrıca bu araştırmada, öğrencilerin sosyo-demografik özellikleri, lisans dönemine ait öğretim bilgileri ve genel sorunlarının belirlenmesi de amaçlanmıştır. Araştırmada ulaşılan bulgular doğrultusunda öğrencilerin bilimsel hususlara yatkınlık düzeyi betimlenmiş, onların programın gerekliliği, yararları, niteliği ve programda yaşanan sorunlara ilişkin görüşleri değerlendirilmiş ve gerekli öneriler geliştirilmiştir.

Anahtar Sözcükler: Azerbaycan, Lisansüstü eğitim, Lisansüstü öğrenci, Araştırma yeterliği, Akademik güdülenme

 

THE ASSESSMENT OF POST GRADUATE STUDENTS FROM THE POINT OF VIEW OF ACADEMIC PROFICIENCY DEGREE IN AZERBAIJAN

Abstract

The purpose of this reseach is to determine the ideas of the students who continue to the graduate year of 2012-2013 at Azerbaijan Universites, to detect the post graduate students’ attendence by providing congress, symposiums and similar academic meeting in order to share their knowledge. Additionaly, the aim of this reseach is to define the socio-demographic characteristics, the educational informations relavant to the bachelor’s degree and the students’ general problems. Depending on the findings of the study, the level of tendency of the students to the academic matter was described and the necessity, benefits, quality of this program as well as the opinions of the experienced problems were evaluatedand the required suggestions were developed.

Keywords: Azerbaijan, Postgraduate education, Postgraduate students, Research efficacy, Academic motivation

References

  • Aliyev, İ. (2011), “Avropa Ali Tehsiline İnteqrasiya: Problemler, Perspektivler” (Ed) Av- rupayüksek öğrenim sistemine entegrasyon: problemler, perspektivlər Ulusal Konferansı
  • Bidiri Kitabı İçinde . Bakü, Fehrim-Film Yay. Barker, R. T., & Pitts, M. W. (1997), “Graduate Students As Mentors: An Approach For The Undergraduate Class Project ”, Journal of Management Education, 21(2) pp. 221-231.
  • Doyon, D. (2000), Interdepartmental Mentoring Program For Middle Managers.
  • Module 1: Basic İnformation, Middle Managers Network and Human Resources Deve- lopment, Canada, Quebec Region. Karaman, S., Bakırcı, F. (2010), “Türkiye’de Lisansüstü Eğitim: Sorunlar ve Çözüm Öneri- leri”, Gaziosmanpaşa Üniversitesi Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 5(2), ss.94-114.
  • Karasar, N. (2010), Bilimsel Araştırma Yöntemi (21. Baskı). Ankara, Nobel Yayın Dağıtım.
  • Oğuzkan, F. (1993), Eğitim Terimleri Sözlüğü. Ankara, Türk Dil Kurumu Yayını.
  • Özoğlu, S. Ç. (2002), Öğretim Üyesi ve Bilim İnsanı Yetiştirme, Lisansüstü Öğretimin
  • Planlanması, Ankara, Anı Yayıncılık. Sezgin, F. (2002), “Araştırma Görevlilerinin Yetiştirilmesinde Tez Danışmanı Öğretim
  • Üyelerinin Yetiştiricilik Rolleri” (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniver- sitesi, Ankara. Tosun, İ. (1997), Bilim Adamı Yetiştirme: Lisansüstü Eğitim, Ankara, TÜBA Yayınları İNTERNET KAYNAKLARI
  • Azerbaycan’da Yüksek Lisans Sınav Koşulları (26.08.2014). (Çevrimiçi) http://1news. com.tr/azerbaycan/kulturyasham/20120111015921285.html (11.01.2012)
  • Azerbaycanda 136 min talebe, 11 min magistr var (30.09.2014) (Çevrimiçi) http:// az.azvision.az/Azerbaycanda_136_min_telebe,_-19492-xeber.html#.VEEzN1eGdI0
  • Magistratura Tehsili 26.09.2014 (Çevrimiçi) http://www.edu.gov.az/view. php?lang=az&menu=112
There are 12 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Abulfez Süleymanov This is me

Publication Date April 15, 2015
Published in Issue Year 2014 Issue: 50

Cite

APA Süleymanov, A. (2015). AZERBAYCAN‘DA YÜKSEK LISANS ÖĞRENCILERININ BILIMSEL YETERLILIK DÜZEYI BAKIMINDAN DEĞERLENDIRILMESI. Istanbul Journal of Sociological Studies(50), 1-18.
AMA Süleymanov A. AZERBAYCAN‘DA YÜKSEK LISANS ÖĞRENCILERININ BILIMSEL YETERLILIK DÜZEYI BAKIMINDAN DEĞERLENDIRILMESI. Istanbul Journal of Sociological Studies. April 2015;(50):1-18.
Chicago Süleymanov, Abulfez. “AZERBAYCAN‘DA YÜKSEK LISANS ÖĞRENCILERININ BILIMSEL YETERLILIK DÜZEYI BAKIMINDAN DEĞERLENDIRILMESI”. Istanbul Journal of Sociological Studies, no. 50 (April 2015): 1-18.
EndNote Süleymanov A (April 1, 2015) AZERBAYCAN‘DA YÜKSEK LISANS ÖĞRENCILERININ BILIMSEL YETERLILIK DÜZEYI BAKIMINDAN DEĞERLENDIRILMESI. Istanbul Journal of Sociological Studies 50 1–18.
IEEE A. Süleymanov, “AZERBAYCAN‘DA YÜKSEK LISANS ÖĞRENCILERININ BILIMSEL YETERLILIK DÜZEYI BAKIMINDAN DEĞERLENDIRILMESI”, Istanbul Journal of Sociological Studies, no. 50, pp. 1–18, April 2015.
ISNAD Süleymanov, Abulfez. “AZERBAYCAN‘DA YÜKSEK LISANS ÖĞRENCILERININ BILIMSEL YETERLILIK DÜZEYI BAKIMINDAN DEĞERLENDIRILMESI”. Istanbul Journal of Sociological Studies 50 (April 2015), 1-18.
JAMA Süleymanov A. AZERBAYCAN‘DA YÜKSEK LISANS ÖĞRENCILERININ BILIMSEL YETERLILIK DÜZEYI BAKIMINDAN DEĞERLENDIRILMESI. Istanbul Journal of Sociological Studies. 2015;:1–18.
MLA Süleymanov, Abulfez. “AZERBAYCAN‘DA YÜKSEK LISANS ÖĞRENCILERININ BILIMSEL YETERLILIK DÜZEYI BAKIMINDAN DEĞERLENDIRILMESI”. Istanbul Journal of Sociological Studies, no. 50, 2015, pp. 1-18.
Vancouver Süleymanov A. AZERBAYCAN‘DA YÜKSEK LISANS ÖĞRENCILERININ BILIMSEL YETERLILIK DÜZEYI BAKIMINDAN DEĞERLENDIRILMESI. Istanbul Journal of Sociological Studies. 2015(50):1-18.