BibTex RIS Cite

Gelecek Zaman Algısı: Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu Öğrencilerine Yönelik Bir Çalışma

Year 2016, Volume: 6 Issue: 1, 10 - 20, 01.07.2016

Abstract

Bu çalışmanın amacı beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin gelecek zaman algılarının cinsiyet, yaş, öğrenim gördükleri bölüm ve spor yapma durumları gibi sosyo-demografik değişkenler açısından incelenmesidir. Çalışmaya 458 beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencisi gönüllü olarak katılmıştır. Çalışmada veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından geliştirilen kişisel bilgi formunun yanı sıra Husman ve Shell (1996) tarafından geliştirilen Türk nüfusu için geçerlik, güvenirlik çalışması Avcı ve Erden  (2009) tarafından yapılan Gelecek Zaman Algısı Ölçeği (GZAÖ) kullanılmıştır. Çalışmada elde edilen verilerin değerlendirilmesi aşamasında katılımcıların kişisel bilgilerin dağılımlarının belirlenmesi için ise yüzde ve frekans, verilerin normal bir dağılıma sahip olup olmadığının belirlenmesi için One Sample Kolmogorov-Smirnov, anlamlı farklılıkların belirlenmesi için ise Mann-Whitney U ve Kruskal Wallis  non parametrik istatistiksel testleri kullanılmıştır. Sonuç olarak örneklem grubunun gelecek zaman algıları cinsiyet, spor yapma durumu, bölüm değişkenlerine göre anlamlı farklılıklar göstermiştir, yaş değişkenine göre ise anlamlı bir farklılık bulunamamıştır.

References

  • Artar M. (2003). Depremi yaşayan ergenlerin gelecek beklentilerinin içeriği. Kriz Dergisi, 11(3), 21-27.
  • Atasoy S. (2012). Farklı yaş gruplarının merkezi sınavlara hazırlanma sürecindeki durumluk kaygı düzeyleri ve gelecek zaman perspektiflerinin karşılaştırılması. Maltepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi.
  • Avcı S, Erden M. (2009). Gelecek zaman algısı ölçeği’nin Türkçe formunun geçerlik ve güvenirlik çalışması. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(37), 1-12.
  • Avcı S, Erden M. (2013). Gelecek zaman algısı ve akademik alanda arzuların ertelenmesinin öğretmen adaylarının akademik başarıları üzerindeki etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 389-406.
  • Avcı S. (2008). Öğretmen adaylarının, gelecek zaman algıları, akademik alandaki arzularını erteleme konusundaki isteklilikleri, algılanan araçsallıkları, sosyo- ekonomik düzeyleri ve akademik başarıları arasındaki açıklayıcı ve yordayıcı ilişkiler örüntüsü. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Yıldız Teknik Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Avcı S. (2013). Relations between self regulation, future time perspective and the delay of gratification in university students. Education, 133(4), 525-537.
  • Bembenutty H, Karabenick SA. (2004). Inherent association between academic delay of gratification, future time perspective, and self-regulated learning. Educational Psychological Review, 16, 35-57.
  • Brown WT, Jones JM. (2004). The substance of things hoped for: A study of the future orientation, minority status perceptions, academic engagement and academic performance of hlack high school students. Journal of Black Psychology, 30(2), 248-273.
  • Corso MJ, Bundick MJ, Quaglia RJ, Haywood DE. (2013). Where student, teacher, and content meet: Student engagement in the secondary school classroom. American Secondary Education, 41(3), 50-61.
  • Çalışkan EA. (2004). Milli eğitimi geliştirme projesine bağlı okullardaki öğrencilerin gelecek zaman perspektifleri üzerine bir araştırma. Uludağ Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi.
  • Deniz M, Avşaroğlu S, Fidan Ö. (2006). İngilizce öğretmenlerinin öğrencileri motive etme düzeylerinin incelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,7(11), 61-73.
  • Greene A, Wheatley MS. (1992). I’ve got a lot to do and I don’t think I’ll have the time: Gender differences in late adolescents’ narratives of the future. Journal of Youth and Adolescence, 21(6), 667-686.
  • Hazlett A. (2011). How the past depends on the future. Blackwell Publishing Ltd Ratio (new series), 24, 167-175.
  • Hilpert JC, Husman J, Stump GS, KimW, Chung WT, Duggan MA. (2012). Examining students’ future time perspective: Pathways to knowledge building. Japanese Psychological Research, 54(3), 229–240.
  • Husman JE, Shell DF. (1996). Beliefs and perceptions about the future: A conceptualization and measurement of future time perspective. 26TH International Congress of Psychology, Montreal, Canada.
  • Lessing EE. (1968). Demographic, developmental and personality correlates of length of future time perspective. Journal of Personality, 36(2), 183- 201.
  • Nurmi JE, Poole ME, Kalakoski V. (1994). Age differences in adolescent future-oriented goals, concerns, and related temporal extension in different sociocultural contexts. Journal Of Youth And Adolescence, 23, 471-486.
  • Nurmi JE. (1991). How do adolescents see their future? A review of the development of future orientation and planning. Developmental Review, 11, 1-59.
  • Passing, D. (2003). Future time span as a cognitive skill in future studies. Futures Research Quarterly, 19(4), 27-47.
  • Phalet K, Andriessen I, Lens W. (2004). How future goals enhance motivation and learning in multicultural classrooms. Educational Psychology Review, 16(1), 59-89.
  • Safran M, Şimşek A. (2009). Çocuklarda zaman algısının gelişimi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi,2(6), 542-548.
  • Simons J, Vansteenkiste M, Lens W, Lacante M. (2004). Placing motivation and future time perspective theory in a temporal perspective. Educational Psychology Review, 16(2), 121- 139.
  • TDK (Türk Dil Kurumu). (2003). www.tdk.gov.tr. (erişim tarihi: 20.07.2013).
  • Üstün ÜD, Kalkavan A, Demirel M. (2013). Investigating free time motivation scores of physical education and faculty of education students according to different variables. The Online Journal of Recreation and Sport, 2(1), 18-26.
  • Üstün ÜD. (2013). Beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerini rekreatif faaliyetlere katılmaya motive eden faktörlerin araştırılması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Dumlupınar Üniversitesi. Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Walker TL, Tracey TJG. (2012). The role of future time perspective in career decision- making. Journal of Vocational Behavior, 81, 150–158.
  • Yıldız SM, Tüfekçioğlu E. (2008). Beden eğitimi ve spor yüksekokullarında eğitim destekleri, kariyer gelişim olanakları ve eğitim sonrasında istihdam durumunun öğretim elemanları ve öğrencilerin görüşlerine göre karşılaştırmalı olarak incelenmesi. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 2(2), 89-97.
  • Zimbardo PG, Boyd JN. (1999). Putting time in perspective: A valid, reliable ındividual differences-metric. Journal of Personality and Social Psychology, 77 (6), 1271-1288.
  • Zorba E, Cerit A, Gümüşdağ H, Evli M. (2013). Rekreasyon bölümlerinin tercih edilme nedenleri ve bölüm öğrencilerinin beklentilerinin araştırılması. Uluslararası Hakemli Akademik Spor Sağlık Ve Tıp Bilimleri Dergisi, 8(3).
  • Gratton C, Jones I. (2010). Research methods for sport studies. Second Edition, Routledge, London.
Year 2016, Volume: 6 Issue: 1, 10 - 20, 01.07.2016

Abstract

References

  • Artar M. (2003). Depremi yaşayan ergenlerin gelecek beklentilerinin içeriği. Kriz Dergisi, 11(3), 21-27.
  • Atasoy S. (2012). Farklı yaş gruplarının merkezi sınavlara hazırlanma sürecindeki durumluk kaygı düzeyleri ve gelecek zaman perspektiflerinin karşılaştırılması. Maltepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi.
  • Avcı S, Erden M. (2009). Gelecek zaman algısı ölçeği’nin Türkçe formunun geçerlik ve güvenirlik çalışması. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(37), 1-12.
  • Avcı S, Erden M. (2013). Gelecek zaman algısı ve akademik alanda arzuların ertelenmesinin öğretmen adaylarının akademik başarıları üzerindeki etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 389-406.
  • Avcı S. (2008). Öğretmen adaylarının, gelecek zaman algıları, akademik alandaki arzularını erteleme konusundaki isteklilikleri, algılanan araçsallıkları, sosyo- ekonomik düzeyleri ve akademik başarıları arasındaki açıklayıcı ve yordayıcı ilişkiler örüntüsü. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Yıldız Teknik Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Avcı S. (2013). Relations between self regulation, future time perspective and the delay of gratification in university students. Education, 133(4), 525-537.
  • Bembenutty H, Karabenick SA. (2004). Inherent association between academic delay of gratification, future time perspective, and self-regulated learning. Educational Psychological Review, 16, 35-57.
  • Brown WT, Jones JM. (2004). The substance of things hoped for: A study of the future orientation, minority status perceptions, academic engagement and academic performance of hlack high school students. Journal of Black Psychology, 30(2), 248-273.
  • Corso MJ, Bundick MJ, Quaglia RJ, Haywood DE. (2013). Where student, teacher, and content meet: Student engagement in the secondary school classroom. American Secondary Education, 41(3), 50-61.
  • Çalışkan EA. (2004). Milli eğitimi geliştirme projesine bağlı okullardaki öğrencilerin gelecek zaman perspektifleri üzerine bir araştırma. Uludağ Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi.
  • Deniz M, Avşaroğlu S, Fidan Ö. (2006). İngilizce öğretmenlerinin öğrencileri motive etme düzeylerinin incelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,7(11), 61-73.
  • Greene A, Wheatley MS. (1992). I’ve got a lot to do and I don’t think I’ll have the time: Gender differences in late adolescents’ narratives of the future. Journal of Youth and Adolescence, 21(6), 667-686.
  • Hazlett A. (2011). How the past depends on the future. Blackwell Publishing Ltd Ratio (new series), 24, 167-175.
  • Hilpert JC, Husman J, Stump GS, KimW, Chung WT, Duggan MA. (2012). Examining students’ future time perspective: Pathways to knowledge building. Japanese Psychological Research, 54(3), 229–240.
  • Husman JE, Shell DF. (1996). Beliefs and perceptions about the future: A conceptualization and measurement of future time perspective. 26TH International Congress of Psychology, Montreal, Canada.
  • Lessing EE. (1968). Demographic, developmental and personality correlates of length of future time perspective. Journal of Personality, 36(2), 183- 201.
  • Nurmi JE, Poole ME, Kalakoski V. (1994). Age differences in adolescent future-oriented goals, concerns, and related temporal extension in different sociocultural contexts. Journal Of Youth And Adolescence, 23, 471-486.
  • Nurmi JE. (1991). How do adolescents see their future? A review of the development of future orientation and planning. Developmental Review, 11, 1-59.
  • Passing, D. (2003). Future time span as a cognitive skill in future studies. Futures Research Quarterly, 19(4), 27-47.
  • Phalet K, Andriessen I, Lens W. (2004). How future goals enhance motivation and learning in multicultural classrooms. Educational Psychology Review, 16(1), 59-89.
  • Safran M, Şimşek A. (2009). Çocuklarda zaman algısının gelişimi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi,2(6), 542-548.
  • Simons J, Vansteenkiste M, Lens W, Lacante M. (2004). Placing motivation and future time perspective theory in a temporal perspective. Educational Psychology Review, 16(2), 121- 139.
  • TDK (Türk Dil Kurumu). (2003). www.tdk.gov.tr. (erişim tarihi: 20.07.2013).
  • Üstün ÜD, Kalkavan A, Demirel M. (2013). Investigating free time motivation scores of physical education and faculty of education students according to different variables. The Online Journal of Recreation and Sport, 2(1), 18-26.
  • Üstün ÜD. (2013). Beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerini rekreatif faaliyetlere katılmaya motive eden faktörlerin araştırılması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Dumlupınar Üniversitesi. Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Walker TL, Tracey TJG. (2012). The role of future time perspective in career decision- making. Journal of Vocational Behavior, 81, 150–158.
  • Yıldız SM, Tüfekçioğlu E. (2008). Beden eğitimi ve spor yüksekokullarında eğitim destekleri, kariyer gelişim olanakları ve eğitim sonrasında istihdam durumunun öğretim elemanları ve öğrencilerin görüşlerine göre karşılaştırmalı olarak incelenmesi. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 2(2), 89-97.
  • Zimbardo PG, Boyd JN. (1999). Putting time in perspective: A valid, reliable ındividual differences-metric. Journal of Personality and Social Psychology, 77 (6), 1271-1288.
  • Zorba E, Cerit A, Gümüşdağ H, Evli M. (2013). Rekreasyon bölümlerinin tercih edilme nedenleri ve bölüm öğrencilerinin beklentilerinin araştırılması. Uluslararası Hakemli Akademik Spor Sağlık Ve Tıp Bilimleri Dergisi, 8(3).
  • Gratton C, Jones I. (2010). Research methods for sport studies. Second Edition, Routledge, London.
There are 30 citations in total.

Details

Journal Section Makaleler
Authors

Mehmet Demirel

Utku Işık

Duygu Harmandar Demirel

Ümit Doğan Üstün This is me

Osman Gümüşgül

Publication Date July 1, 2016
Published in Issue Year 2016 Volume: 6 Issue: 1

Cite

APA Demirel, M., Işık, U., Harmandar Demirel, D., Doğan Üstün, Ü., et al. (2016). Gelecek Zaman Algısı: Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu Öğrencilerine Yönelik Bir Çalışma. İstanbul Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 6(1), 10-20.