Abstract
Operating one of the four primary schools in the state, including three special, 6-11 girls between the ages of moving or still being carried out to determine the effect of high-frequency weightedand obese. Mean age =8.29±1.50, which research was conducted on 596 girls. Children’s height and weight were measured in this study, body mass index was calculated by comparing the values inage-appropriateper centile values, low, normal, high weighted and obese children were determined. Parents of children, 153 of them moving as a result of our survey (except for physical education lesson per week over 3 days, and active), 443of them still (less than 3 days active) is classified as. Both group sof children movingrates, underweight, normal, high-weighted and obese, respectively (2.6, 62.7, 22.2, 12.4) of children still rates(5.4, 56.7, 21.4, 16.5), respectively. Groups moving and still under weight, normal, high weighing obese distributions (frequencies) were found not different (p =0.276). This result was reported by parents of primary school age girls are inter preted as the absence ofeffective physical activity. Pollquestion, the World Health Organizationand the U.S. Centers for Disease Control definitions of physical activity does not fully describe the activity could be affected by the results of studies questioning the netto describe these definitions is recommended.
Key Words: Obesity, Body Mass Index, Persantil, Children, Physical Activity.
Özet
Çalışma biri devlet üçü özel olmak üzere 4 ilköğretim okulunda, 6-11 yaş arası kız çocuklarında hareketli veya hareketsiz olmalarının aşırı kilolu ve obez sıklığına etkisini tespit etmek amacıyla yapılmıştır. Araştırma yaş ortalaması 8,29 ± 1,50 olan 596 kız çocuk üzerinde yapılmıştır. Çalışmada boy ve vücut ağırlığı ölçülen çocukların Vücut Kitle İndeksi hesaplanmış, bulunan değerler yaşa uygun persantil değerleriyle karşılaştırılarak, zayıf, normal, aşırı kilolu ve obez çocuklar belirlenmiştir. Velilerine yaptığımız anket sonucunda çocuklardan 153 tanesi hareketli (haftada beden eğitimi dersi hariç 3 gün ve üzeri aktif), 443 tanesi hareketsiz (3 günden az aktif) olarak sınıflandırılmıştır. Her iki grupta hareketli çocukların oranları, zayıf, normal, aşırı kilolu ve obez sırasıyla hareketsiz çocukların oranları olarak bulunmuştur. Hareketli ve hareketsiz gruplarda zayıf, normal, yüksek tartılı, obez dağılımlarının (sıklıklarının) farklı olmadığı tespit edilmiştir (p=0,276). Bu sonuç ilköğretim çağındaki kız çocuklarında velilerin bildirdiği fiziksel aktivitenin etkili olmadığı şeklinde yorumlanmıştır. Anket sorusunun Dünya Sağlık Örgütü ve Amerikan Hastalıkları Kontrol Merkezlerinin fiziksel aktivite tanımlarını tam tarif etmemesi sonuçları etkilemiş olabileceğinden aktiviteyi sorgulayan çalışmalarda bu tanımların net tarif edilmesini öneriyoruz.
Anahtar Kelimeler: Obezite, Vücut Kitle İndeksi, Çocuk, Fiziksel Aktivite.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | October 26, 2015 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 4 Issue: 1-2 |