Abstract
The aim of this study was to evaluation of the audiences’ anger and aggressive behavior before, during and after the football derby matches in Turkish Super League.97 subject, 37 women, 60 men (Age mean 26 years ± 6,5, minimum 18 years, maximum 60 years) were participated as a volunteer. The Aggression Questionnaire (AQ) was used for data collection and it was applied to audiences who were watched the derby matches regularly. First part of the questionaire was consisted of demographic characteristics such as gender, education, occupation, socio-economic level. Anger and anger control questions were also in first part. Second part questions were about disturbances from the environment during the match. In third part questions were about using alchohol. Attitude after the match result and attitude before and after the match were evaluated in the forth and the fıfth part of the questionaire. In last part was consist of general evaluation questions. As the results of the study, 38,1% of the participants were always getting angry when the referee was having a wrong decision and 18,6 % of them were always swearing. Although the decisions of the referee were wrong, very low numbers of participants were damaged to football field and had self-harm. Additionally, participants were reported to drink alcohol sometimes before, during and after the football match and they answered that felt no enmity to the opposing team, the players and the referee when the score was against. Lastly, according to the results, discussions in media after the match and monitoring with two different fans together to these discussions may increase aggression.
Key Words: Football, Aggresiveness, Anger.
Özet
Bu çalışmada, Türkiye Futbol Süper Liginde oynanan derbi maçlarında izleyici olarak bulunan taraftarların maç öncesinde, maç sırasında ve maç sonrasında, öfke ve saldırgan davranışlarının değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Çalışmaya Türkiye Süper Ligi derbi maçlarını düzenli izleyen yaş ortalamaları 26 yaş ± 6,5, minimum 18 yaş, maksimum 60 yaş olan, 37 kadın ve 60 erkek olmak üzere toplam 97 kişi katılmıştır. Araştırmaya katılan grubun % 50,5 i öğrenci, % 22,7 si serbest meslek, %10,3 ü iş adamı ve diğer meslek grupları oluşturmakta ve ayrıca %13,4’ ü mastır, %67 si yüksekokul %13,4 ü lise mezunudur. Çalışmada veri toplama aracı olarak anket yöntemi kullanılmış ve katılımcılara 35 sorudan oluşan Saldırganlık Anketi (Buss & Warren, 2000) uygulanmıştır. Anketin birinci bölümde katılımcıların demografik özellikleri (cinsiyet, eğitim, meslek, sosyo-ekonomik düzeyleri) yer almaktadır. Aynı zamanda öfke ve öfke kontrolü ile ilgili sorulara da birinci bölümde yer verilmiştir. İkinci bölümde, maç sırasındaki çevreden kaynaklanan rahatsızlıklarla ilgili sorular bulunurken, üçüncü bölümde alkol kullanımı, dördüncü bölümde skor sonucu karşısındaki tutum, beşinci bölümde maç öncesi ve sonrası tutum ve en son bölümde ise genel değerlendirme soruları yer almıştır. Çalışmadan elde edilen verilerin istatistiksel analizleri için spss paket programının 16 versiyonu kullanılmıştır. Toplam 97 kişiye uygulanan ölçekten elde ettiğimiz verilerin frekans analizlerine bakılmıştır. Ayrıca katılımcıların demografik özelliklerine bakılmıştır. Sonuç olarak, katılımcıların %38,1 i hakemlerin yanlış kararlarına her zaman öfkelendiğini, %18,6’sı her zaman küfür ettiğini bildirmiştir. Maç sonrası hakem kararı yanlış olsa da kendine zarar veren ve sahaya cisim atanların sayıları oldukça düşüktür. Katılımcılar maç öncesi, sonrası ve izlerken bazen alkol aldıklarını da belirtmişlerdir. Aynı zamanda skor sonucu aleyhine olduğunda katılımcılar rakip takım, oyuncular ve hakeme karşı herhangi bir düşmanlık hissetmediklerini bildirmişler ve medyadaki maç sonrası konuşmaların ve iki farklı taraftarın maçı birlikte izlemesinin saldırganlığı attırabileceğini bildirmişleridir.
Anahtar Kelimeler: Futbol, Saldırganlık, Öfke.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | October 26, 2015 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 4 Issue: 1-2 |