Neriman Polat was born in 1968 in İstanbul and majored in art in the Fine
Arts Faculty of Mimar Sinan Fine Arts University. Beginning in the second half
of the 1990s, she participated in contemporary art exhibitions in Turkey and
abroad and in art collectives such as The Definition of Art Group, In Between,
and Excavation in addition to her personal productions. Her works deal with
diverse themes such as collective memory, modernization, male violence,
activities of daily living, family, home, urban environments, immigration, social
class, ethnicity, gender, and sexual orientation. This study analyzes Neriman Polat’s artistic practices and expressions with the aid of a critical approach to Sara Ahmed’s definition of happiness.
Specifically, this article focuses on three of Polat’s exhibitions: Merciless (2018), Flower Wound (2019), and Breaking
the Seal (2019). The main study data sources are exhibition catalogs, press releases, articles from exhibition critics,
artist-curator conversations, and personal observations collected from exhibitions. In all three exhibitions, the
audience is faced with different aspects of home, family, women, and children that society has ignored, hidden,
or made invisible. Ahmed, in her book The Promise of Happiness, excavates the concept of happiness, examining
different sociological and cultural processes to explore what happiness hides and what it costs. Both Neriman Polat
and Sara Ahmed discuss power mechanisms with relational approaches, investigate the possibilities of a pluralistic
society, and create alternative archives.
-
1968 yılında İstanbul’da doğan Neriman Polat, Mimar Sinan Üniversitesi Güzel
Sanatlar Fakültesi Resim Bölümü’nde eğitim almıştır. 1990’ların ikinci yarısından
itibaren yurt içinde ve yurt dışında güncel sanat sergilerine katılım sağlayan
sanatçı, bireysel üretimin yanı sıra zaman içinde Sanat Tanımı Topluluğu, Arada
grubu ve Hafriyat gibi kolektiflerin de parçası olmuştur. İşlerinde toplumsal hafıza,
modernleşme, erkek şiddeti, gündelik yaşam pratikleri, aile, ev, kent, göç, sınıfsal,
etnik, cinsiyet, cinsel yönelim meselelerine ve eşitsizlik biçimlerine ilişkin pek çok
bağlamı görmek mümkündür. Çalışmanın amacı, Polat’ın sanatsal pratiklerini
ve söylemlerini Sara Ahmed’in mutluluk kavramına getirdiği eleştirel yaklaşım
çerçevesinde incelemektir. Bu kapsamda bir kişisel, bir grup ve biri retrospektif
olmak üzere sanatçının üç sergisine (Şefkatsiz-2018, Çiçek Yarası-2019, Mührü
Kırmak-2019) odaklanılmıştır. Sergi katalogları, basın bültenleri, sergi eleştirileri,
sanatçı-küratör söyleşileri ve sergilerden elde ettiğim kişisel gözlemler çalışmanın
temel veri kaynaklarını oluşturmaktadır. İzleyici üç sergide de farklı formlar ve
malzemeler aracılığıyla ev, aile, kadın, çocuk kategorilerinin toplum tarafından
yok sayılan, gizlenen ya da görünmez kılınan yönleriyle yüzleştirilmektedir.
Ahmed de Mutluluk Vaadi kitabında mutluluk kavramının arkeolojik kazısını
yapar. Mutluluğun neleri gizlediğini, mutluluk uğruna nelerden vazgeçildiğini
toplumsal ve kültürel süreçleri temel alarak anlatır. Bu bağlamda Polat da Ahmed
de iktidar mekanizmalarını ilişkisel yaklaşımlarla ele alır, alternatif arşivler oluşturur
ve çoğulcu toplumsallığın imkânlarını araştırırlar.
-
-
-
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Project Number | - |
Publication Date | June 28, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 |