Research Article
BibTex RIS Cite

“Özgün” Modern Amerikan Resmi ve Postmodern Sanata Geçiş Sürecinde Öncü Bir Resim: Barnett Newman’ın Onement I’i

Year 2024, , 131 - 144, 30.06.2024
https://doi.org/10.26650/sty.2024.1389168

Abstract

Bu makale, Barnett Newman’ı ve Onement I adlı tablosunu merkeze alarak “özgün” Amerikan modern resminin oluşum ve dönüşüm sürecine bir bakış sunmaktadır. Öncelikle Amerikan İzlenimciliği ve 1913 Uluslararası Modern Sanat Sergisi (Cephanelik Sergisi) gibi önemli olaylar vasıtasıyla, Avrupa etkileriyle ortaya çıkan Amerikan modern resmi, ardından özgün Amerikan modern sanatını temsil eden “Amerikan Soyut Dışavurumculuğu”nun, II. Dünya Savaşı sonrası dönem bağlamında ortaya çıkışı incelenmiş ve Amerikan özgürlük ve bireycilik değerleriyle bağlantısı vurgulanmıştır. Ayrıca, sanat eleştirmenleri Harold Rosenberg ve Clement Greenberg’in Amerikan Soyut Dışavurumculuğunun yaratılmasındaki rolleri vurgulanarak, Rosenberg’in eylem resmine, Greenberg’in ise formalist eleştirisine odaklanılmıştır. Bu noktada alanın Türkçe terminolojisindeki problematikler de ele alınmıştır. Barnett Newman’ın Onement I adlı resmi, boyanın fiziksel özelliklerini vurgulayarak yücelik hissini çağrıştıran görüşlerle uyum içindedir. Bununla birlikte, Onement I’i özel kılan şey, izleyicinin anlık görsel deneyimine öncelik verme, sanatçının iç dünyasının geleneksel olarak içe dönük doğasından uzaklaşma ve Amerikan modern resminin evriminin son aşaması olan ve soyut sanatın anlatısal öğelerden uzaklaşan “Post-Painterly Abstraction”ın prensipleriyle uyum içinde bulunmasıdır. Bu durum, Onement I’i önemli bir dönüm noktası olarak sanatçı-merkezli sanattan izleyici-odaklı sanata geçişin bir öncüsü haline getirmektedir. Eser böylece Post-Painterly Abstraction’ın kökenlerini oluşturmuş ve Amerikan modern resminde önemli bir evrime işaret etmiştir. Onement I, aynı zamanda modern sanattan postmodern sanata geçişin bir ifadesi olarak Amerikan Soyut Dışavurumculuğu ile yeni ortaya çıkan bu sanatsal dönem arasında bir köprü işlevini üstlenmektedir.

References

  • Davis, Stuart ve Weinstock, Clarence. “‘Abstract Painting in America’, ‘Contradictions in Abstractions’ and ‘A Medium of 2 Dimensions’”, Art in Theory 1900-2000: An Anthology of Changing Ideas, Hazırlayan Charles Harrison ve Paul Wood, 415-418. Oxford, Blackwell Publishing, 2003. google scholar
  • Greenberg, Clement. “‘American-Type’ Painting” (written in 1955, revised in 1958), Art and Culture; Critical Essays, 208-229, Boston: Beacon Press, 1961. google scholar
  • Greenberg, Clement. “1 Modernist Painting”, Modern Art and Modernism: A Critical Anthology, Hazırlayan Francis Frascina ve Charles Harrison, 5-10, San Francisco: Harper & Row, 1982. google scholar
  • Greenberg, Clement. “10 Clement Greenberg (b. 1909) ‘Avant-Garde and Kitsch’”. A rt in Theory 1900-2000: An Anthology of Changing Ideas, Hazırlayan Charles Harrison ve Paul Wood, 529-541. Oxford, UK: Blackwell Publishing, 2003. google scholar
  • Greenberg, Clement. “1 Clement Greenberg (b. 1909) ‘Towards a Newer Laocoon’”. A rt in Theory 19002000: An Anthology of Changing Ideas, Hazırlayan Charles Harrison ve Paul Wood, 554-560. Oxford, UK: Blackwell Publishing, 2003. google scholar
  • Greenberg, Clement. “Post Painterly Abstraction”, The Collected Essays and Criticism; Volume 4: Modernism with a Vengeance 1957-1969. 192-196, University of Chicago Press 1993. google scholar
  • Guilbaut, Serge. New York Modern Sanat Düşüncesini Nasıl Çaldı. Çeviren. Elif Gökteke. İstanbul: Sel Yayıncılık, 2008. google scholar
  • Merleau-Ponty, Maurice. Algının Fenomenolojisi, Çeviren. Emine Sarıkartal ve Eylem Hacımuratoğlu. İstanbul: İthaki Yayınları, 2017. google scholar
  • Newman, Barnett. “10 Barnett Newman (1905-1970) ‘The Sublime Is Now’”, Art in Theory 1900-2000: An Anthology of Changing Ideas, Hazırlayan Charles Harrison ve Paul Wood, 572-574. Oxford, UK: Blackwell Publishing, 2003. google scholar
  • Rosenberg, Harold. “The American Action Painters”, Art News 51/8, (1952): 22-23, 48-50. google scholar
  • Weinberg, H. Barbara, Bolger, Doreen ve Curry, David Park. American Impressionism and Realism: The Painting of Modern Life, 1885-1915, New York: Metropolitan Museum of Art: H.N. Abrams, 1994. google scholar
  • YouTube. “Barnett Newman Speaks About His Art”. Erişim 09 Ekim 2023, https://www.youtube.com/ watch?v=e2c0h1wnxf0 google scholar

“Authentic” Modern American Painting and a Pioneering Painting During the Transition to Postmodern Art: Barnett Newman’s Onement I

Year 2024, , 131 - 144, 30.06.2024
https://doi.org/10.26650/sty.2024.1389168

Abstract

This study provides an overview of the development of an “authentic” American modern painting, focussing on Barnett Newman and his painting Onement I. It traces the evolution of American art with European influences, highlighting key events such as the introduction of American Impressionism and the 1913 International Exhibition of Modern Art. Later, it explores the emergence of “American Abstract Expressionism”, representing authentic American modern art, within the context of post-World War II, emphasising its connexion to American values of freedom and individualism. It also highlights the roles of art critics Harold Rosenberg and Clement Greenberg within the creation of American Abstract Expressionism, with Rosenberg emphasising action painting and Greenberg focussing on formalist criticism. At this point, problematics in the Turkish terminology of the field are also addressed.
The development of American modern painting reached its final stage in “Post-Painterly Abstraction”, which abandoned the painterly trace of the artist’s elements in abstract art. Barnett Newman’s Onement I align with Greenberg’s views challenging traditional aesthetics and emphasising paint’s physicality, evoking the sublime. However, what distinguishes Onement I is its unique emphasis on prioritising the immediate visual experience for the viewer, marking a departure from the traditionally introspective nature of the artist’s inner world and aligning it with the principles of Post-Painterly Abstraction. This was a shift from artist-centred to viewer-focussed art, with Onement I serving as a pivotal turning point. Thus, this painting established the origins of Post-Painterly Abstraction and marked an important evolution in American modern painting. This also signifies a transition from modern art to postmodern art, with Onement I serving as a bridge between American Abstract Expressionism and this emerging artistic era.

References

  • Davis, Stuart ve Weinstock, Clarence. “‘Abstract Painting in America’, ‘Contradictions in Abstractions’ and ‘A Medium of 2 Dimensions’”, Art in Theory 1900-2000: An Anthology of Changing Ideas, Hazırlayan Charles Harrison ve Paul Wood, 415-418. Oxford, Blackwell Publishing, 2003. google scholar
  • Greenberg, Clement. “‘American-Type’ Painting” (written in 1955, revised in 1958), Art and Culture; Critical Essays, 208-229, Boston: Beacon Press, 1961. google scholar
  • Greenberg, Clement. “1 Modernist Painting”, Modern Art and Modernism: A Critical Anthology, Hazırlayan Francis Frascina ve Charles Harrison, 5-10, San Francisco: Harper & Row, 1982. google scholar
  • Greenberg, Clement. “10 Clement Greenberg (b. 1909) ‘Avant-Garde and Kitsch’”. A rt in Theory 1900-2000: An Anthology of Changing Ideas, Hazırlayan Charles Harrison ve Paul Wood, 529-541. Oxford, UK: Blackwell Publishing, 2003. google scholar
  • Greenberg, Clement. “1 Clement Greenberg (b. 1909) ‘Towards a Newer Laocoon’”. A rt in Theory 19002000: An Anthology of Changing Ideas, Hazırlayan Charles Harrison ve Paul Wood, 554-560. Oxford, UK: Blackwell Publishing, 2003. google scholar
  • Greenberg, Clement. “Post Painterly Abstraction”, The Collected Essays and Criticism; Volume 4: Modernism with a Vengeance 1957-1969. 192-196, University of Chicago Press 1993. google scholar
  • Guilbaut, Serge. New York Modern Sanat Düşüncesini Nasıl Çaldı. Çeviren. Elif Gökteke. İstanbul: Sel Yayıncılık, 2008. google scholar
  • Merleau-Ponty, Maurice. Algının Fenomenolojisi, Çeviren. Emine Sarıkartal ve Eylem Hacımuratoğlu. İstanbul: İthaki Yayınları, 2017. google scholar
  • Newman, Barnett. “10 Barnett Newman (1905-1970) ‘The Sublime Is Now’”, Art in Theory 1900-2000: An Anthology of Changing Ideas, Hazırlayan Charles Harrison ve Paul Wood, 572-574. Oxford, UK: Blackwell Publishing, 2003. google scholar
  • Rosenberg, Harold. “The American Action Painters”, Art News 51/8, (1952): 22-23, 48-50. google scholar
  • Weinberg, H. Barbara, Bolger, Doreen ve Curry, David Park. American Impressionism and Realism: The Painting of Modern Life, 1885-1915, New York: Metropolitan Museum of Art: H.N. Abrams, 1994. google scholar
  • YouTube. “Barnett Newman Speaks About His Art”. Erişim 09 Ekim 2023, https://www.youtube.com/ watch?v=e2c0h1wnxf0 google scholar
There are 12 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Painting History, Art History
Journal Section Research Articles
Authors

Ö. Eren Koyunoğlu 0000-0002-2639-4402

Publication Date June 30, 2024
Submission Date November 10, 2023
Acceptance Date June 7, 2024
Published in Issue Year 2024

Cite

APA Koyunoğlu, Ö. E. (2024). “Özgün” Modern Amerikan Resmi ve Postmodern Sanata Geçiş Sürecinde Öncü Bir Resim: Barnett Newman’ın Onement I’i. Sanat Tarihi Yıllığı(33), 131-144. https://doi.org/10.26650/sty.2024.1389168
AMA Koyunoğlu ÖE. “Özgün” Modern Amerikan Resmi ve Postmodern Sanata Geçiş Sürecinde Öncü Bir Resim: Barnett Newman’ın Onement I’i. Sanat Tarihi Yıllığı. June 2024;(33):131-144. doi:10.26650/sty.2024.1389168
Chicago Koyunoğlu, Ö. Eren. “‘Özgün’ Modern Amerikan Resmi Ve Postmodern Sanata Geçiş Sürecinde Öncü Bir Resim: Barnett Newman’ın Onement I’i”. Sanat Tarihi Yıllığı, no. 33 (June 2024): 131-44. https://doi.org/10.26650/sty.2024.1389168.
EndNote Koyunoğlu ÖE (June 1, 2024) “Özgün” Modern Amerikan Resmi ve Postmodern Sanata Geçiş Sürecinde Öncü Bir Resim: Barnett Newman’ın Onement I’i. Sanat Tarihi Yıllığı 33 131–144.
IEEE Ö. E. Koyunoğlu, “‘Özgün’ Modern Amerikan Resmi ve Postmodern Sanata Geçiş Sürecinde Öncü Bir Resim: Barnett Newman’ın Onement I’i”, Sanat Tarihi Yıllığı, no. 33, pp. 131–144, June 2024, doi: 10.26650/sty.2024.1389168.
ISNAD Koyunoğlu, Ö. Eren. “‘Özgün’ Modern Amerikan Resmi Ve Postmodern Sanata Geçiş Sürecinde Öncü Bir Resim: Barnett Newman’ın Onement I’i”. Sanat Tarihi Yıllığı 33 (June 2024), 131-144. https://doi.org/10.26650/sty.2024.1389168.
JAMA Koyunoğlu ÖE. “Özgün” Modern Amerikan Resmi ve Postmodern Sanata Geçiş Sürecinde Öncü Bir Resim: Barnett Newman’ın Onement I’i. Sanat Tarihi Yıllığı. 2024;:131–144.
MLA Koyunoğlu, Ö. Eren. “‘Özgün’ Modern Amerikan Resmi Ve Postmodern Sanata Geçiş Sürecinde Öncü Bir Resim: Barnett Newman’ın Onement I’i”. Sanat Tarihi Yıllığı, no. 33, 2024, pp. 131-44, doi:10.26650/sty.2024.1389168.
Vancouver Koyunoğlu ÖE. “Özgün” Modern Amerikan Resmi ve Postmodern Sanata Geçiş Sürecinde Öncü Bir Resim: Barnett Newman’ın Onement I’i. Sanat Tarihi Yıllığı. 2024(33):131-44.