Sinan camilerinin sembolik özellikleri üzerine yeterince çalışılmadığı dikkati
çekmektedir. Yapılan çalışmaların çoğunda da, mimarbaşının üslubundaki evrim
ve plan tiplerinin sınıflandırılmasına öncelik verilmiştir. Oysaki Osmanlı camileri
içinde çok önemli bir yere sahip olan Sinan camilerinin nasıl ve neden inşa edildiklerini
de anlamaya çalışmak gerekir. Çünkü Sinan tasarladığı camilerine diğer
yapı türlerine göre daha fazla önem vererek, bunlara yoğun simgesel ve kozmolojik
anlamlar yüklemiştir. Ayrıca İslam yapılarının en görünür ve en önemli yapısı olan
camiler toplumsal, siyasal, dinsel, ekonomik ve kozmolojik özelliklerin birlikte
yer aldığı Osmanlı kültürünün bütünselliği içinde anlam bulmaktadır.
Bu çalışmada, Sinan dönemi Osmanlı mimarisinin en anıtsal ibadet yapısı olan
camilerinin yaratılmasındaki düşünsel arka plan ile cami mimarisini şekillendiren
sembolik unsurların kökenleri ve gelişimleri örnekler üzerinde incelenmiştir.
Camilerindeki sembolik uygulamalar “Kuruluş ve Tesis Ediliş”, “Malzeme ve
Teknik”, “Plan Şeması”, “Örtü Sistemi”, “İç Mekân Unsurları”, “Mimari Plastik”
ve “Kutsal Emanetler” ana başlıkları altında incelenerek özellikleri bakımından
simgesel ve kozmolojik anlamları ile değerlendirilmiştir.
Çalışmanın sonunda anlaşılmıştır ki; Sinan camileri sadece işlev ve biçim ilişkisi
çerçevesinde tanımlanamaz. Çünkü salt işlev ve biçim Sinan’ın mimarisini tanımlamak
için tek başına yeterli olmayacaktır. Tasarım kodlarının arkasında ihtiyaca yönelik standart mimari kalıpları aşan
dini, kültürel ve siyasi pek çok sembolik unsur bulunduğu anlaşılmaktadır.
It is noteworthy that the symbolic features of the Sinan mosques have not been
studied sufficiently. In most of the studies, priority has been given to the classification
of plan types and evolution in style of the chief architect. However, it is
necessary to try to understand how and why the Sinan mosques, which have a very
important place in Ottoman mosques, were constructed. Since Sinan placed more
emphasis on his mosques than other building types, he attributed them with intense
symbolic and cosmological meanings. In addition, the mosques, as most visible
and most important of the Islamic structures, find meaning within the totality of
Ottoman culture along political, religious, economic, and cosmological properties.
In this study, the intellectual background in the creation of the mosques which
are the monumental religious structure of the Sinan period Ottoman architecture and
the origins and developments of the symbolic elements that shaped the mosque architecture
were examined on examples. Symbolic practices in his mosques examined
under main titles of “Institution and Establishment”, “Materials and Techniques”,
“Plan Scheme”, “Cover System”, “Interior Components”, “Architectural Plastic”
and “Holy Relics” and evaluated with their symbolic and cosmological meanings.
It is understood at the end of the study that Sinan’s mosques can not be defined
only within the framework of function and form relationships, as the pure function
and form will not be enough to describe Sinan’s architecture alone. Behind the
design codes it is understood that there are many religious, cultural and political
symbolic elements beyond the standard architectural patterns required.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Issue: 27 |