In our time, special requirements are put forward for the creation of urban space.
These requirements reflect the transformation processes of the city, which is
a complex socio-cultural object included in the system of global connections.
The design of urban space emerges as the primary reflection of the city and
embodies an understanding of the city’s structure, functional use and aesthetic
form. In H. Lefebvre terminology, space is created according to these concepts.
The works of the artists, for whom the city has become an object of interest,
take on a secondary reflection task. The reality of the modern city calls for the
expression of its definition to be sought. This quest is clearly reflected in the
works of Turkish artist Nuri Kuzucan. Nuri Kuzucan’s works from the two first
decades of the 21st century, provide very clear data on how the ways of speaking
about the city have changed. The artist's work on form in many respects repeats
the search for artists of the last century. Kuzucan's creativity has three periods.
Each of them corresponds to a new concept of the city at the beginning of the
21st century. In this article, it is aimed to examine the languages which are
used to describe the urban culture in the beginning of the 20th century. The
aim of the study, in which an interdisciplinary approach is used, is to examine
the works of the contemporary Turkish artist, Nuri Kuzucan, which show the
transformation process of urban culture in the paradigm of metamodernism. The
methodological basis of the article is the semiotic analysis of the visual object.
Günümüzde kentsel mekânın yaratılması için söz konusu olan özel gereksinimler,
küresel bağlantılar sistemine dâhil edilen karmaşık bir sosyo-kültürel obje olan
şehrin dönüşüm süreçlerini yansıtır. Kentsel mekânın dizaynı, kentin birincil
yansıması olarak ortaya çıkar ve şehrin yapısına, işlevsel kullanımına ve estetik
biçimine ilişkin anlayışı somutlaştırır. H. Lefebvre terminolojisinde mekân, bu
kavramlara göre oluşturulur. Şehir, artık sanatçıların ilgi odağı haline gelir. Bu
sanatçıların oluşturdukları tabloları çağdaş dönem şehir algısını yaratır. Modern
şehrin gerçekliği, tanımını yapacak ifade biçimlerinin aranması ihtiyacını doğurur.
Bu arayış ise Türk sanatçı Nuri Kuzucan’ın eserlerinde belirgin bir şekilde yansıtılır. Nuri Kuzucan’ın XXI. yüzyılın ilk çeyreğindeki eserleri, sanatçıların ve araştırmacıların şehre dair söylem şekillerinin
nasıl değiştiğine dair son derece açık veriler sunar. Sanatçının biçim üzerindeki çalışması, birçok açıdan geçen yüzyılın
sanatçılarının arayışlarını tekrarlar niteliktedir. Kuzucan’ın eserleri, oluşturulma zamanına göre üç gruba ayrılabilir. Her
biri, XXI. yüzyılın başındaki yeni şehir konseptine karşılık gelir. Bu makalede, XXI. yüzyıl başlarındaki kentsel kültürü
tanımlamak için kullanılan biçimsel dillerin incelenmesi amaçlanmaktadır. Disiplinler arası yaklaşımın kullanıldığı
çalışmanın hedefi, çağdaş Türk sanatçısı olan Nuri Kuzucan’ın metamodernizm paradigmasında kentsel kültürün
dönüşüm sürecini gösteren eserlerini incelemektir. Makalenin metodolojik temelinde ise görsel nesne olarak şehir
algısının semiyotik analizi yer almaktadır.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 28, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Issue: 31 |