This study investigates the iconographic process of Saint Wilgefortis (the
bearded virgin on the cross) who was given male-like facial hair by God, for
the protection of virginity, was crucified and became a symbol of devotion. The
oldest known record of this Saint, detes back to the 12th century after which her
cult emerged in the 13th century. Although her name details of her life include
certain differences in France, Germany, Netherlands, and Spain, her cult lasted
for approximately three hundred years. On the other hand, due to the criticism and emerged in the 16th century, the legitimacy of this iconographic arrangement and the actual personality of
the Saint herself began to be questioned. Moreover, due to its undoubted similarities with the represantations of
Volto Santo Cross, she was removed from the canonist calendar by the Catholic Church in 1969. Thus, this study
also examines each argument, without choosing between the interpretations, and focusing on the origins of the
representations in Southern Europe where the cult emerged, between the 13th and 15th centuries. Overall, Saint
Wilgefortis, regardless of whether she was fictitius or real, shoul be methodologically considered, especially in terms
of the representations showing the iconographic progress, and in terms of containing a hagiographic entity which
has become a symbol of devotion in certain cultures.
Bu makale, bekâretin koruması hususunda, Tanrı tarafından kendisine erkek
benzeri yüz kılları verilmiş, çarmıha gerilmiş ve bu yolla adanmışlığın sembolü
haline gelmiş Azize Wilgefortis’in ikonografik gelişim sürecini ele almaktadır.
Azizenin hayat hikâyesinin en eski kayıtlarının 12. yüzyıla tarihlendiği ve kültünün
ise 13. yüzyıl içinde gelişim gösterdiği bilinmektedir. Fransa, Almanya, Hollanda
ve İspanya topraklarında adı ve hayat hikâyesi detayları değişkenlik gösterse de
kültü yaklaşık üç yüz yıl sürmüştür. Buna karşılık 16. yüzyılda yapılan eleştiriler ile
bu ikonografik düzenlemenin ve dahi Azize’nin gerçek şahsiyetinin meşruluğu
sorgulanmaya başlanmıştır. Volto Santo Haçı temsilleri ile olan kuşkusuz
benzerlikleri nedeniyle 1969 yılında Katolik Kilisesi tarafından azizler takviminden
çıkartılmıştır. Bu makale, yorumlar arasında bir seçim yapmaksızın, her bir tezi
inceleyerek, kültün yükseldiği 13.-15. yüzyıl arası Güney Avrupa coğrafyasındaki
temsillerin kökenine inmeyi amaçlamaktadır. Çarmıhtaki sakallı bakire Azize
Wilgefortis, ister gerçek ister gerçek dışı olsun, belirli kültürlerde adanmışlık
sembolüne dönüşen bir hagiografik varlık içermesi, temsillerin üretiminin ve
ikonografik düzenlemesinin ilerleme gösteriyor olması açısından metodolojik
olarak ele alınması gereken bir tasarımdır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 28, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Issue: 31 |