Research Article
BibTex RIS Cite

On the Margins of Art and Society: Traces of “The Promise of Happiness” in the Art Practices of Neriman Polat

Year 2022, Issue: 31, 387 - 405, 28.06.2022
https://doi.org/10.26650/sty.2022.1067917

Abstract

Neriman Polat was born in 1968 in İstanbul and majored in art in the Fine
Arts Faculty of Mimar Sinan Fine Arts University. Beginning in the second half
of the 1990s, she participated in contemporary art exhibitions in Turkey and
abroad and in art collectives such as The Definition of Art Group, In Between,
and Excavation in addition to her personal productions. Her works deal with
diverse themes such as collective memory, modernization, male violence,
activities of daily living, family, home, urban environments, immigration, social
class, ethnicity, gender, and sexual orientation. This study analyzes Neriman Polat’s artistic practices and expressions with the aid of a critical approach to Sara Ahmed’s definition of happiness.
Specifically, this article focuses on three of Polat’s exhibitions: Merciless (2018), Flower Wound (2019), and Breaking
the Seal (2019). The main study data sources are exhibition catalogs, press releases, articles from exhibition critics,
artist-curator conversations, and personal observations collected from exhibitions. In all three exhibitions, the
audience is faced with different aspects of home, family, women, and children that society has ignored, hidden,
or made invisible. Ahmed, in her book The Promise of Happiness, excavates the concept of happiness, examining
different sociological and cultural processes to explore what happiness hides and what it costs. Both Neriman Polat
and Sara Ahmed discuss power mechanisms with relational approaches, investigate the possibilities of a pluralistic
society, and create alternative archives. 

Project Number

-

References

  • Ahmed, Sara. Duyguların Kültürel Politikası. Çeviren Sultan Komut. İstanbul: Sel, 2015. google scholar
  • ___________ Feminist Bir Yaşam Sürmek. Çeviren Beyza Sümer Aydaş. İstanbul: Sel, 2018. google scholar
  • ___________ “Killing Joy: Feminism and the History of Happiness.” Signs 35/3 (Spring 2010): 571-594. Erişim 30 Nisan 2022. google scholar
  • ___________ Mutluluk Vaadi. Çeviren Deniz Mayadağ. İstanbul: Sel, 2016. google scholar
  • Aliçavuşoğlu, Esra. “Tabletin Mührünü Kırmak.” Mührü Kırmak, hazırlayan Neriman Polat içinde 30-49. İstanbul: Depo, 2019. google scholar
  • Çirkin, Zeynep ve Türkmen Göksel. “Mutluluk ve Gelir.” Ankara Üniversitesi SBF Dergisi 71/2 (2016): 375400. Erişim 30 Nisan 2022. google scholar
  • Fisher, Mark. Tuhaf ve Tekinsiz. Çeviren Berkan M. Şimşek. İstanbul: Koç Üniversitesi, 2020. google scholar
  • Günal, Asena. “Neriman Polat ve Mürüvvet Türkyılmaz ile Son Solo Sergileri Üzerine.” Feminist Politika 21 (2014): 53-54. google scholar
  • Massumi, Brian. Duygu Politikası. Çeviren. Hakan Erdoğan. İstanbul: Otonom, 2019. google scholar
  • Polat, Neriman, Derya Yücel ve Mahmut Wenda Koyuncu. “‘Mührü Kırmak’ Üzerine...” Mührü Kırmak, hazırlayan Neriman Polat içinde 12-27. İstanbul: Depo, 2019. google scholar
  • İnternet Kaynakları ve Söyleşiler google scholar
  • Gözün Gördüğü/Gösterdiği. “Mührü Kırmak Sergisi. Erişim 3 Ocak 2022. https://www.youtube.com/watch?v=n-ZDK1OvcPw. google scholar
  • Oğuz, Ayşegül ve Merve Erol. “Neriman Polat’la ‘Mührü Kırmak’ Üzerine: Çiçekler ve Çiviler.” Erişim 12 Ocak 2022. https://birartibir.org/cicekler-ve-civiler/. google scholar
  • Öztürk, Yıldız. “Üşüten Battaniyeler, Dayanıksız Duvarlar.” Erişim 20 Ocak 2022. http://www.sanatatak.com/ view/usuten-battaniyeler-dayaniksiz-duvarlar. google scholar
  • ___________ “Çiçek Yarası Sergisi: Sokaktan Galeriye, Eylemden Estetik Direnişe.” Erişim 18 Ocak 2022. https://catlakzemin.com/cicek-yarasi-sergisi-sokaktan-galeriye-eylemden-estetik-direnise/. google scholar
  • Polat, Neriman ve Mahmut Wenda Koyuncu. Sergi söyleşisi. İstanbul Merdiven Art Space. 28 Kasım 2018. google scholar
  • Türkiye İstatistik Kurumu. “Yaşam Memnuniyeti Araştırması, 2021.” Erişim 30 Nisan 2022. https://data.tuik.vgov.tr/Bulten/Index?p=Yasam-Memnuniyeti-Arastirmasi-2021-45832. google scholar
  • Yücel, Derya. “Çiçek Yarası.” Erişim 18 Ocak 2022. http://kasagaleri.sabanciuniv.edu/tr/portfolio-view/ cicek-yarasi/. google scholar

Sanatın ve Toplumun Kıyısında: Neriman Polat’ın Sanat Pratiklerinde “Mutluluk Vaadi”nin İzleri

Year 2022, Issue: 31, 387 - 405, 28.06.2022
https://doi.org/10.26650/sty.2022.1067917

Abstract

1968 yılında İstanbul’da doğan Neriman Polat, Mimar Sinan Üniversitesi Güzel
Sanatlar Fakültesi Resim Bölümü’nde eğitim almıştır. 1990’ların ikinci yarısından
itibaren yurt içinde ve yurt dışında güncel sanat sergilerine katılım sağlayan
sanatçı, bireysel üretimin yanı sıra zaman içinde Sanat Tanımı Topluluğu, Arada
grubu ve Hafriyat gibi kolektiflerin de parçası olmuştur. İşlerinde toplumsal hafıza,
modernleşme, erkek şiddeti, gündelik yaşam pratikleri, aile, ev, kent, göç, sınıfsal,
etnik, cinsiyet, cinsel yönelim meselelerine ve eşitsizlik biçimlerine ilişkin pek çok
bağlamı görmek mümkündür. Çalışmanın amacı, Polat’ın sanatsal pratiklerini
ve söylemlerini Sara Ahmed’in mutluluk kavramına getirdiği eleştirel yaklaşım
çerçevesinde incelemektir. Bu kapsamda bir kişisel, bir grup ve biri retrospektif
olmak üzere sanatçının üç sergisine (Şefkatsiz-2018, Çiçek Yarası-2019, Mührü
Kırmak-2019) odaklanılmıştır. Sergi katalogları, basın bültenleri, sergi eleştirileri,
sanatçı-küratör söyleşileri ve sergilerden elde ettiğim kişisel gözlemler çalışmanın
temel veri kaynaklarını oluşturmaktadır. İzleyici üç sergide de farklı formlar ve
malzemeler aracılığıyla ev, aile, kadın, çocuk kategorilerinin toplum tarafından
yok sayılan, gizlenen ya da görünmez kılınan yönleriyle yüzleştirilmektedir.
Ahmed de Mutluluk Vaadi kitabında mutluluk kavramının arkeolojik kazısını
yapar. Mutluluğun neleri gizlediğini, mutluluk uğruna nelerden vazgeçildiğini
toplumsal ve kültürel süreçleri temel alarak anlatır. Bu bağlamda Polat da Ahmed
de iktidar mekanizmalarını ilişkisel yaklaşımlarla ele alır, alternatif arşivler oluşturur
ve çoğulcu toplumsallığın imkânlarını araştırırlar.

Supporting Institution

-

Project Number

-

Thanks

-

References

  • Ahmed, Sara. Duyguların Kültürel Politikası. Çeviren Sultan Komut. İstanbul: Sel, 2015. google scholar
  • ___________ Feminist Bir Yaşam Sürmek. Çeviren Beyza Sümer Aydaş. İstanbul: Sel, 2018. google scholar
  • ___________ “Killing Joy: Feminism and the History of Happiness.” Signs 35/3 (Spring 2010): 571-594. Erişim 30 Nisan 2022. google scholar
  • ___________ Mutluluk Vaadi. Çeviren Deniz Mayadağ. İstanbul: Sel, 2016. google scholar
  • Aliçavuşoğlu, Esra. “Tabletin Mührünü Kırmak.” Mührü Kırmak, hazırlayan Neriman Polat içinde 30-49. İstanbul: Depo, 2019. google scholar
  • Çirkin, Zeynep ve Türkmen Göksel. “Mutluluk ve Gelir.” Ankara Üniversitesi SBF Dergisi 71/2 (2016): 375400. Erişim 30 Nisan 2022. google scholar
  • Fisher, Mark. Tuhaf ve Tekinsiz. Çeviren Berkan M. Şimşek. İstanbul: Koç Üniversitesi, 2020. google scholar
  • Günal, Asena. “Neriman Polat ve Mürüvvet Türkyılmaz ile Son Solo Sergileri Üzerine.” Feminist Politika 21 (2014): 53-54. google scholar
  • Massumi, Brian. Duygu Politikası. Çeviren. Hakan Erdoğan. İstanbul: Otonom, 2019. google scholar
  • Polat, Neriman, Derya Yücel ve Mahmut Wenda Koyuncu. “‘Mührü Kırmak’ Üzerine...” Mührü Kırmak, hazırlayan Neriman Polat içinde 12-27. İstanbul: Depo, 2019. google scholar
  • İnternet Kaynakları ve Söyleşiler google scholar
  • Gözün Gördüğü/Gösterdiği. “Mührü Kırmak Sergisi. Erişim 3 Ocak 2022. https://www.youtube.com/watch?v=n-ZDK1OvcPw. google scholar
  • Oğuz, Ayşegül ve Merve Erol. “Neriman Polat’la ‘Mührü Kırmak’ Üzerine: Çiçekler ve Çiviler.” Erişim 12 Ocak 2022. https://birartibir.org/cicekler-ve-civiler/. google scholar
  • Öztürk, Yıldız. “Üşüten Battaniyeler, Dayanıksız Duvarlar.” Erişim 20 Ocak 2022. http://www.sanatatak.com/ view/usuten-battaniyeler-dayaniksiz-duvarlar. google scholar
  • ___________ “Çiçek Yarası Sergisi: Sokaktan Galeriye, Eylemden Estetik Direnişe.” Erişim 18 Ocak 2022. https://catlakzemin.com/cicek-yarasi-sergisi-sokaktan-galeriye-eylemden-estetik-direnise/. google scholar
  • Polat, Neriman ve Mahmut Wenda Koyuncu. Sergi söyleşisi. İstanbul Merdiven Art Space. 28 Kasım 2018. google scholar
  • Türkiye İstatistik Kurumu. “Yaşam Memnuniyeti Araştırması, 2021.” Erişim 30 Nisan 2022. https://data.tuik.vgov.tr/Bulten/Index?p=Yasam-Memnuniyeti-Arastirmasi-2021-45832. google scholar
  • Yücel, Derya. “Çiçek Yarası.” Erişim 18 Ocak 2022. http://kasagaleri.sabanciuniv.edu/tr/portfolio-view/ cicek-yarasi/. google scholar
There are 18 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Articles
Authors

Yıldız Öztürk 0000-0002-3981-4963

Project Number -
Publication Date June 28, 2022
Published in Issue Year 2022 Issue: 31

Cite

APA Öztürk, Y. (2022). Sanatın ve Toplumun Kıyısında: Neriman Polat’ın Sanat Pratiklerinde “Mutluluk Vaadi”nin İzleri. Sanat Tarihi Yıllığı(31), 387-405. https://doi.org/10.26650/sty.2022.1067917
AMA Öztürk Y. Sanatın ve Toplumun Kıyısında: Neriman Polat’ın Sanat Pratiklerinde “Mutluluk Vaadi”nin İzleri. Sanat Tarihi Yıllığı. June 2022;(31):387-405. doi:10.26650/sty.2022.1067917
Chicago Öztürk, Yıldız. “Sanatın Ve Toplumun Kıyısında: Neriman Polat’ın Sanat Pratiklerinde ‘Mutluluk Vaadi’nin İzleri”. Sanat Tarihi Yıllığı, no. 31 (June 2022): 387-405. https://doi.org/10.26650/sty.2022.1067917.
EndNote Öztürk Y (June 1, 2022) Sanatın ve Toplumun Kıyısında: Neriman Polat’ın Sanat Pratiklerinde “Mutluluk Vaadi”nin İzleri. Sanat Tarihi Yıllığı 31 387–405.
IEEE Y. Öztürk, “Sanatın ve Toplumun Kıyısında: Neriman Polat’ın Sanat Pratiklerinde ‘Mutluluk Vaadi’nin İzleri”, Sanat Tarihi Yıllığı, no. 31, pp. 387–405, June 2022, doi: 10.26650/sty.2022.1067917.
ISNAD Öztürk, Yıldız. “Sanatın Ve Toplumun Kıyısında: Neriman Polat’ın Sanat Pratiklerinde ‘Mutluluk Vaadi’nin İzleri”. Sanat Tarihi Yıllığı 31 (June 2022), 387-405. https://doi.org/10.26650/sty.2022.1067917.
JAMA Öztürk Y. Sanatın ve Toplumun Kıyısında: Neriman Polat’ın Sanat Pratiklerinde “Mutluluk Vaadi”nin İzleri. Sanat Tarihi Yıllığı. 2022;:387–405.
MLA Öztürk, Yıldız. “Sanatın Ve Toplumun Kıyısında: Neriman Polat’ın Sanat Pratiklerinde ‘Mutluluk Vaadi’nin İzleri”. Sanat Tarihi Yıllığı, no. 31, 2022, pp. 387-05, doi:10.26650/sty.2022.1067917.
Vancouver Öztürk Y. Sanatın ve Toplumun Kıyısında: Neriman Polat’ın Sanat Pratiklerinde “Mutluluk Vaadi”nin İzleri. Sanat Tarihi Yıllığı. 2022(31):387-405.