Review
BibTex RIS Cite

DENEYİMSEL PAZARLAMA KAPSAMINDA SANAL TURLARIN MÜZE ZİYARETLERİNE ETKİSİ: PANORAMA 1453 ÖRNEĞİ

Year 2019, Volume: 3 Issue: 1, 1 - 19, 28.06.2019

Abstract

Deneyimsel pazarlama ve teknolojinin kullanımı ile sanal
ortamda yaşanan müşteri deneyimleri, çalışmanın konusunu oluşturmaktadır.
Çalışmanın amacı, müze ziyaretini sanal ortamda 360 turla gerçekleştiren
müşterilerin, sanal deneyim tecrübesinden yola çıkarak, sanal turun
müşterilerin satın alma süreçlerindeki etkisinin ve gerçek deneyimi yaşama
isteği ortaya çıkarıp çıkarmadığının araştırılmasıdır. Bu amaçla odak grup
yöntemi ile katılımcılar belirlenmiştir. Bu
katılımcılar ile, önce Panorama 1453 Tarih Müzesi’nin sanal turu ve ardından
gerçek turu yapılmıştır.
Görüşmelerle sanal turun gerçek müze ziyareti
motivasyonu üzerindeki etkisi belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırma bulguları,
sanal turun, müze hakkında ön bilgi sunması açısından önemli olduğunu, ancak
Panorama 1453 Tarih Müzesi için, sanal turun gerçek ziyareti teşvik etmede
yetersiz kaldığını ortaya çıkarmıştır. Sanal tur ile gerçek ziyaret atmosferi
karşılaştırıldığında, gerçek ziyaretin daha etkili olduğu, sanal deneyimin
heyecan ve istek yaratacak güçte bir çekiciliği olmadığı, elde edilen
sonuçlardandır.  

References

  • Bahçecioğlu, A. (2014). Sanal Deneyimsel Pazarlamanın Tüketici Tutumuna Etkisi, Ege Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İzmir.
  • Başar, B., & Hassan, A.T. (2015). Kültür ve Sanat Faaliyetlerinde Deneyimsel Pazarlamanın Müşteri Sadakatine Etkisinin İncelenmesi. Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2(4), 77-98.
  • Batı, U. (2012). Markethink ya da Farkethink, Deneyimsel Pazarlama ve Duyusal Markalama. İyi Yayınları. İstanbul.
  • Çokluk, Ö., Yılmaz, K., & Oğuz, E. (2011). Nitel bir görüşme yöntemi: Odak grup görüşmesi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 4(1). 95-107.
  • Demirtaş, M. C. (2017). Limitlerin Ötesini Deneyimlemek: Bir Deneyimsel Pazarlama Çabası Örneği Olarak Nıke Sub 2. Kırklareli Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 6(3), 46-57.
  • Dirsehan, T. (2011). Teknolojinin inavasyon amacıyla müşteri deneyim yönetiminde kullanımı. XI. Üretim Araştırmaları Sempozyumu (s. 207-214). İstanbul: İstanbul Ticaret Üniversitesi.
  • Ekici, N., (2012). Deneyimsel Pazarlama Ve Seyahat Deneyimi: Türk Havayolları Örneği. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. Yüksek Lisans Tezi, Karaman.
  • Gibbs, A. (1997). Social research update. Focus groups, 23, 2014. http://sru.soc.surrey.ac.uk/SRU19.html. Erişim Tarihi: 19.05.2018.
  • Günay, G. N. (2008). Hizmet pazarlamasından deneyimsel pazarlamaya: bir güzellik merkezinde uygulama. 13. Ulusal Pazarlama Kongresi, Nevşehir.
  • Güzel, Ö. F., & Papatya, N. (2012). Duygusal Arayışların Pazarlamayla Dansı: Deneyim Pazarlaması-Kavramsal Bir Analiz. İşletme Araştırmaları Dergisi, 4(4), 109-125.
  • Holbrook, M. B., & Hirschman, E. C. (1982). The experiential aspects of consumption: Consumer fantasies, feelings and fun. Journal of Consumer Research, 9(2), 92-101.
  • İslamoğlu, A. H. (2011). Pazarlama Yönetimi. Beta Basım Yayım Dağıtım AŞ. İstanbul.
  • Kabadayı, E. T., & Alan, A. K. (2014). Deneyimsel Pazarlama: Pazarlamadaki Artan Önemi. İşletme Araştırmaları Dergisi. 6/1, 203-217.
  • Kara, M., & Çiçek, B. (2015). Deneyimsel Pazarlama ve Satın Alma Karar Sürecine Etkisi: Termal Turizm Sektöründe Bir Uygulama. Gümüshane University Electronic Journal of the Institute of Social Science/Gümüshane Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Elektronik Dergisi, 6(13).
  • Kitzinger, J. (1995). Qualitative research. Introducing focus groups. BMJ: British Medical Journal, 311, 299-302.
  • Koç, E. (2015). Tüketici Davranışı Ve Pazarlama Stratejileri: Global Ve Yerel Yaklaşım: Pazarlama Ve Tüketici Davranışı Kavramlarının İngilizceleriyle. Seçkin Yayıncılık. Ankara.
  • Konuk, G. (2014). Deneyimsel Pazarlama. Detay Yayıncılık
  • Kozak, M. (2014). Bilimsel araştırma: tasarım, yazım ve yayım teknikleri. Detay Yayıncılık.
  • Lebriz (2018). 1453 Panorama Tarih Müzesi Üzerine. http://lebriz.com/pages/lsd.aspx?lang=TR&sectionID=6&articleID=897&bhcp=1 Erişim Tarihi: 21.05.2018
  • Li, H., Daugherty, T., & Biocca, F. (2001). Characteristics of virtual experience in electronic commerce: A protocol analysis. Journal of Interactive Marketing, 15(3), 13-30.
  • Liu, J. C.-C. ve Chen, J. (2006). Virtual Experiential Marketing on Online Purchase Intention. 11th Annual conference of Asia pacific Decision Sciences Institute Hong Kong, June 14-18 (ss. 325–333).
  • MacIntosh, J. A. (1993). Focus groups in distance nursing education. Journal of Advanced Nursing, 18(12), 1981-1985.
  • Morgan, D. L. (1996). Focus groups as qualitative research (Vol. 16). Sage publications.
  • Panoramikmuze (2018). Panorama 1453 Tarih Müzesi Hakkında. http://panoramikmuze.com/panorama-1453/hakk%C4%B1nda.aspx Erişim Tarihi: 21.05.2018
  • Pine, B. J., & Gilmore, J. H. (1998). Welcome to the experience economy. Harvard business review, 76, 97-105.
  • Pine, B.,J., Gilmore J., H. (2011). Deneyim Ekonomisi, Optimist Yayınları. İstanbul.
  • Prahalad, C. K., & Ramaswamy, V. (2004). Co‐creation experiences: The next practice in value creation. Journal of interactive marketing, 18(3), 5-14.
  • Richardson, A. (1999). Subjective Experience: Its Conceptual Status, Method of Investigation, and Psychological Significance, The Journal of Psychology, 133(5),469-485.
  • Saltık, I. A. (2011). Turizm Sektöründe Deneyimsel Pazarlama Ve Tüketici Davranışları Üzerine Etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Muğla.
  • Schmitt, B. (1999). Experiential Marketing. Journal of Marketing Management. 15, 53-67.
  • TDK (2018). Türk Dil Kurumu. http://www. tdk. gov.tr /index. php?option= com_gts& arama=gts&guid= TDK.GTS.5b0d737a9520c2.05480786 Erişim Tarihi: 15.05.2018
  • Tsai, S. P. (2005). Integrated marketing as management of holistic consumer experience. Business Horizons, 48(5), 431-441.
  • Varinli, İ. (2012). Pazarlamada yeni yaklaşımlar. Detay Yayıncılık. Ankara.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin yayıncılık.
  • Yuan, Y. H., and Wu, C. K. (2008). Relationships Among Experiential Marketing, Experiential Value, and Customer Satisfaction. Journal of Hospitality and Tourism Research, 32 (3), 387-410.
  • Yükselen, C. (2011). Pazarlama Araştırmaları. Detay Yayıncılık. Ankara.
Year 2019, Volume: 3 Issue: 1, 1 - 19, 28.06.2019

Abstract

References

  • Bahçecioğlu, A. (2014). Sanal Deneyimsel Pazarlamanın Tüketici Tutumuna Etkisi, Ege Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İzmir.
  • Başar, B., & Hassan, A.T. (2015). Kültür ve Sanat Faaliyetlerinde Deneyimsel Pazarlamanın Müşteri Sadakatine Etkisinin İncelenmesi. Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2(4), 77-98.
  • Batı, U. (2012). Markethink ya da Farkethink, Deneyimsel Pazarlama ve Duyusal Markalama. İyi Yayınları. İstanbul.
  • Çokluk, Ö., Yılmaz, K., & Oğuz, E. (2011). Nitel bir görüşme yöntemi: Odak grup görüşmesi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 4(1). 95-107.
  • Demirtaş, M. C. (2017). Limitlerin Ötesini Deneyimlemek: Bir Deneyimsel Pazarlama Çabası Örneği Olarak Nıke Sub 2. Kırklareli Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 6(3), 46-57.
  • Dirsehan, T. (2011). Teknolojinin inavasyon amacıyla müşteri deneyim yönetiminde kullanımı. XI. Üretim Araştırmaları Sempozyumu (s. 207-214). İstanbul: İstanbul Ticaret Üniversitesi.
  • Ekici, N., (2012). Deneyimsel Pazarlama Ve Seyahat Deneyimi: Türk Havayolları Örneği. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. Yüksek Lisans Tezi, Karaman.
  • Gibbs, A. (1997). Social research update. Focus groups, 23, 2014. http://sru.soc.surrey.ac.uk/SRU19.html. Erişim Tarihi: 19.05.2018.
  • Günay, G. N. (2008). Hizmet pazarlamasından deneyimsel pazarlamaya: bir güzellik merkezinde uygulama. 13. Ulusal Pazarlama Kongresi, Nevşehir.
  • Güzel, Ö. F., & Papatya, N. (2012). Duygusal Arayışların Pazarlamayla Dansı: Deneyim Pazarlaması-Kavramsal Bir Analiz. İşletme Araştırmaları Dergisi, 4(4), 109-125.
  • Holbrook, M. B., & Hirschman, E. C. (1982). The experiential aspects of consumption: Consumer fantasies, feelings and fun. Journal of Consumer Research, 9(2), 92-101.
  • İslamoğlu, A. H. (2011). Pazarlama Yönetimi. Beta Basım Yayım Dağıtım AŞ. İstanbul.
  • Kabadayı, E. T., & Alan, A. K. (2014). Deneyimsel Pazarlama: Pazarlamadaki Artan Önemi. İşletme Araştırmaları Dergisi. 6/1, 203-217.
  • Kara, M., & Çiçek, B. (2015). Deneyimsel Pazarlama ve Satın Alma Karar Sürecine Etkisi: Termal Turizm Sektöründe Bir Uygulama. Gümüshane University Electronic Journal of the Institute of Social Science/Gümüshane Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Elektronik Dergisi, 6(13).
  • Kitzinger, J. (1995). Qualitative research. Introducing focus groups. BMJ: British Medical Journal, 311, 299-302.
  • Koç, E. (2015). Tüketici Davranışı Ve Pazarlama Stratejileri: Global Ve Yerel Yaklaşım: Pazarlama Ve Tüketici Davranışı Kavramlarının İngilizceleriyle. Seçkin Yayıncılık. Ankara.
  • Konuk, G. (2014). Deneyimsel Pazarlama. Detay Yayıncılık
  • Kozak, M. (2014). Bilimsel araştırma: tasarım, yazım ve yayım teknikleri. Detay Yayıncılık.
  • Lebriz (2018). 1453 Panorama Tarih Müzesi Üzerine. http://lebriz.com/pages/lsd.aspx?lang=TR&sectionID=6&articleID=897&bhcp=1 Erişim Tarihi: 21.05.2018
  • Li, H., Daugherty, T., & Biocca, F. (2001). Characteristics of virtual experience in electronic commerce: A protocol analysis. Journal of Interactive Marketing, 15(3), 13-30.
  • Liu, J. C.-C. ve Chen, J. (2006). Virtual Experiential Marketing on Online Purchase Intention. 11th Annual conference of Asia pacific Decision Sciences Institute Hong Kong, June 14-18 (ss. 325–333).
  • MacIntosh, J. A. (1993). Focus groups in distance nursing education. Journal of Advanced Nursing, 18(12), 1981-1985.
  • Morgan, D. L. (1996). Focus groups as qualitative research (Vol. 16). Sage publications.
  • Panoramikmuze (2018). Panorama 1453 Tarih Müzesi Hakkında. http://panoramikmuze.com/panorama-1453/hakk%C4%B1nda.aspx Erişim Tarihi: 21.05.2018
  • Pine, B. J., & Gilmore, J. H. (1998). Welcome to the experience economy. Harvard business review, 76, 97-105.
  • Pine, B.,J., Gilmore J., H. (2011). Deneyim Ekonomisi, Optimist Yayınları. İstanbul.
  • Prahalad, C. K., & Ramaswamy, V. (2004). Co‐creation experiences: The next practice in value creation. Journal of interactive marketing, 18(3), 5-14.
  • Richardson, A. (1999). Subjective Experience: Its Conceptual Status, Method of Investigation, and Psychological Significance, The Journal of Psychology, 133(5),469-485.
  • Saltık, I. A. (2011). Turizm Sektöründe Deneyimsel Pazarlama Ve Tüketici Davranışları Üzerine Etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Muğla.
  • Schmitt, B. (1999). Experiential Marketing. Journal of Marketing Management. 15, 53-67.
  • TDK (2018). Türk Dil Kurumu. http://www. tdk. gov.tr /index. php?option= com_gts& arama=gts&guid= TDK.GTS.5b0d737a9520c2.05480786 Erişim Tarihi: 15.05.2018
  • Tsai, S. P. (2005). Integrated marketing as management of holistic consumer experience. Business Horizons, 48(5), 431-441.
  • Varinli, İ. (2012). Pazarlamada yeni yaklaşımlar. Detay Yayıncılık. Ankara.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin yayıncılık.
  • Yuan, Y. H., and Wu, C. K. (2008). Relationships Among Experiential Marketing, Experiential Value, and Customer Satisfaction. Journal of Hospitality and Tourism Research, 32 (3), 387-410.
  • Yükselen, C. (2011). Pazarlama Araştırmaları. Detay Yayıncılık. Ankara.
There are 36 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Özlem Taşkıran 0000-0003-4694-8350

İsmail Kızılırmak 0000-0001-9141-6420

Publication Date June 28, 2019
Submission Date April 17, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 3 Issue: 1

Cite

APA Taşkıran, Ö., & Kızılırmak, İ. (2019). DENEYİMSEL PAZARLAMA KAPSAMINDA SANAL TURLARIN MÜZE ZİYARETLERİNE ETKİSİ: PANORAMA 1453 ÖRNEĞİ. Uygulamalı Sosyal Bilimler Dergisi, 3(1), 1-19.
AMA Taşkıran Ö, Kızılırmak İ. DENEYİMSEL PAZARLAMA KAPSAMINDA SANAL TURLARIN MÜZE ZİYARETLERİNE ETKİSİ: PANORAMA 1453 ÖRNEĞİ. Uygulamalı Sosyal Bilimler Dergisi. June 2019;3(1):1-19.
Chicago Taşkıran, Özlem, and İsmail Kızılırmak. “DENEYİMSEL PAZARLAMA KAPSAMINDA SANAL TURLARIN MÜZE ZİYARETLERİNE ETKİSİ: PANORAMA 1453 ÖRNEĞİ”. Uygulamalı Sosyal Bilimler Dergisi 3, no. 1 (June 2019): 1-19.
EndNote Taşkıran Ö, Kızılırmak İ (June 1, 2019) DENEYİMSEL PAZARLAMA KAPSAMINDA SANAL TURLARIN MÜZE ZİYARETLERİNE ETKİSİ: PANORAMA 1453 ÖRNEĞİ. Uygulamalı Sosyal Bilimler Dergisi 3 1 1–19.
IEEE Ö. Taşkıran and İ. Kızılırmak, “DENEYİMSEL PAZARLAMA KAPSAMINDA SANAL TURLARIN MÜZE ZİYARETLERİNE ETKİSİ: PANORAMA 1453 ÖRNEĞİ”, Uygulamalı Sosyal Bilimler Dergisi, vol. 3, no. 1, pp. 1–19, 2019.
ISNAD Taşkıran, Özlem - Kızılırmak, İsmail. “DENEYİMSEL PAZARLAMA KAPSAMINDA SANAL TURLARIN MÜZE ZİYARETLERİNE ETKİSİ: PANORAMA 1453 ÖRNEĞİ”. Uygulamalı Sosyal Bilimler Dergisi 3/1 (June 2019), 1-19.
JAMA Taşkıran Ö, Kızılırmak İ. DENEYİMSEL PAZARLAMA KAPSAMINDA SANAL TURLARIN MÜZE ZİYARETLERİNE ETKİSİ: PANORAMA 1453 ÖRNEĞİ. Uygulamalı Sosyal Bilimler Dergisi. 2019;3:1–19.
MLA Taşkıran, Özlem and İsmail Kızılırmak. “DENEYİMSEL PAZARLAMA KAPSAMINDA SANAL TURLARIN MÜZE ZİYARETLERİNE ETKİSİ: PANORAMA 1453 ÖRNEĞİ”. Uygulamalı Sosyal Bilimler Dergisi, vol. 3, no. 1, 2019, pp. 1-19.
Vancouver Taşkıran Ö, Kızılırmak İ. DENEYİMSEL PAZARLAMA KAPSAMINDA SANAL TURLARIN MÜZE ZİYARETLERİNE ETKİSİ: PANORAMA 1453 ÖRNEĞİ. Uygulamalı Sosyal Bilimler Dergisi. 2019;3(1):1-19.