This
paper examines the effects of extrinsic aspirations (i.e. materialistic) and
gender on value ascribed to digital possessions. Another aim of this paper is to
examine the mediating role of self-extension tendency in these relationships. It is found
that females have higher levels of emotion associated with their favorite digital
possessions compared to males. The findings show that the effect of extrinsic
aspirations on value ascribed to digital possessions is dependent on gender. It
is found that females having higher scores in extrinsic aspirations had higher
willingness to pay for the digital good compared to those having lower scores
in extrinsic aspirations. Self-extension tendency mediated the value ascribed
to the good. These effects are not valid for males. Under high levels of extrinsic
aspirations, female consumers value the digital good more than male consumers. Under
low levels of extrinsic aspirations, male consumers value the digital good more
than female consumers.
Bu makale, dışsal isteklerin ve cinsiyetin dijital varlıklara verilen değere etkisini incelemektedir. Bu makalenin diğer bir amacı da bu ilişkide öz-uzanım eğiliminin arabulucu etkilerini incelemektir. Bulgular, dışsal isteklerin (materyalist) dijital varlıklara verilen değere etkisinin cinsiyete bağlı olduğunu göstermektedir. Kadınlar, sevdikleri dijital varlıklara karşı daha fazla hisler beslemektedirler. Dışsal istek puanları yüksek olan kadınların puanları düşük olanlara göre dijital ürün için ödeme isteklerinin daha fazla olduğu bulunmuştur. Öz-uzanım eğilimi, ürüne atfedilen değerin ara bulucusudur. Bu etkiler erkekler için geçerli değildir. Dışsal istekler yüksek düzeylerdeyse kadın tüketiciler dijital ürüne erkek tüketicilerden daha fazla değer atfetmektedirler. Dışsal istekler düşük düzeylerdeyse, erkek tüketiciler dijital ürüne kadınlara göre daha fazla değer atfetmektedirler.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Economics |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 11, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 9 Issue: 1 |