İktisadın bilim olarak görülmeye başlamasının iki yüz yılı aşkın bir süreye dayandığı görülmektedir. Böylesine köklü bir bilim dalı Türkiye’deki devlet ve vakıf üniversitelerinin neredeyse tamamında bölüm olarak yer almaktadır. Bu çalışmada iktisadın doğuşu, iktisat derslerinin ilk defa ne zaman ve nerede okutulmaya başlandığı, Türkiye’deki üniversitelerin iktisat bölümlerinde verilen iktisat dersleri ile bu derslerin öğretilmesindeki eleştiriler üzerinde durulmaktadır. Ayrıca öğrencilerin iktisat bölümünü bitirdikten sonra kazandıkları nitelikler ve bu mezunların çalışma alanları hakkında bilgiler de çalışma kapsamında yer almaktadır. Hem iktisat eğitiminin gelişimini izlemek hem de Türkiye’deki üniversitelerde bulunan iktisat bölümlerinin puan ve kontenjanları, öğrencilerin iktisat derslerini anlamakta çektikleri sıkıntılara çözüm önerileri, öğrencilerin mezun olduktan sonra iş imkanlarının ortaya koyulması ve iktisat eğitiminin iktisadi yenilik konularına katkısı açısından literatürdekilere ek olarak çok yönlü bir çalışma olmuştur.
When looking at the history of economics, economics has been considered as a science since over two hundred years. Such a well-established branch of science is located as a department in almost all state and private universities in Turkey. In this study, the birth of economics; the time and places, where economics courses has first been taught; economics courses taught in the economics departments of Turkish universities and the critics made regarding these courses are examined. Also, the qualifications obtained by students that graduated from economics departments and information regarding the working areas of these graduates have been evaluated. In addition to the ones in the literature, this study follows the development of economics education as well as is a well-scoped paper that evaluates the score bases and the quotas of the economics departments in Turkish universities, contains solution proposals based on the difficulties in learning economics courses, presents the job opportunities for economics students after graduation, emphasizes the contribution of economic education to economic innovation topics.
Other ID | JA57PJ88VE |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 23, 2016 |
Submission Date | July 23, 2016 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 1 Issue: 2 |