Logistic regression analysis is
one of the methods used to determine cause and effect relationship between
independent variables and categorical and binary, triple and multiple
categories. In this study, two-category logistic regression analysis was used. The
aim of the study was to determine the logistic regression method of Cumhuriyet
University İ.İ.B.F. determining the factors affecting the success of the
students. As a result of the 1014 questionnaires applied to the student's
academic success, the variables that were thought to be effective on the
student's academic success, whether the student was satisfied with his / her
class, faculty, whether or not he was satisfied with the department, the
frequency of attendance, the type of exam to which he was successful, the most
suitable model was formed by determining as independent variable. The results
of the students were compared with the 2008 period and the gender and the
number of students were found to be common variables in both periods.
Bağımlı değişken
kategorik ve ikili, üçlü ve çoklu kategorilerde olduğunda bağımsız
değişkenlerle neden-sonuç ilişkisini belirlemede yararlanılan yöntemlerden biri
lojistik regresyon analizidir. Bu çalışmada iki kategorili lojistik regresyon analizi
kullanılmıştır. Çalışmada amaç, logistik regresyon yöntemi ile Cumhuriyet
Üniversitesi İ.İ.B.F. öğrencilerinin başarılarına etki eden faktörlerin
belirlenmesidir. Uygulanan 1014 anket
sonucunda öğrencinin akademik başarısı
üzerinde etkili olduğu düşünülen değişkenlerden öğrencinin cinsiyeti, bulunduğu
sınıf, fakültesinden memnun olup olmaması, bölümünden memnun olup olmaması, derslere
devam sıklığı, başarılı olduğu sınav tipi, dersin daha verimli olması amacıyla
derse aktif olarak katılıp katılmaması şeklindeki 7 değişken bağımsız değişken
olarak belirlenerek en uygun model oluşturulmuştur. Elde edilen sonuçlar 2008
dönemi ile karşılaştırılmış, öğrencinin cinsiyeti ve kaçıncı sınıfta
olduğunun her iki dönemde de başarı üzerinde etkisi olan ortak değişkenler
olduğu görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 1, 2019 |
Submission Date | February 13, 2019 |
Acceptance Date | May 31, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 6 Issue: 2 |