Uluslararası ilişkilerin etkin bir şekilde sürdürülebilirliği noktasında diplomasi olgusu belirleyici rol
oynamaktadır. Özellikle devletler arası kriz durumlarında gerek diplomatlar düzeyinde gerekse devlet
yöneticileri düzeyinde atılan diplomatik adımlar uluslararası ilişkiler bilimi ile özdeşleşmiş olsa da iletişim
biliminin de önemli bir alanını ifade etmektedir. İletişim bilimi alanında diplomatik iletişim şeklinde
kavramsallaşan olgu, farklı formlarda da somutlaşır hale gelebilmektedir. Özellikle dijitalleşme-sosyal
medya eksenli değişen dinamikler, diplomatik iletişim alanında da farklı yaklaşımları ortaya çıkarmıştır.
Dijitalleşme olgusunun getirisi olarak ise devlet idarecileri diplomatik iletişimde sosyal medyadan
yararlanabilir hale gelmiştir.
Çalışma; diplomatik iletişim, liderlik ve siyasi liderlik, sosyal medya kanalı olarak Twitter sacayağında
yürütülmüştür. Bu noktada yenilikçi bir kavram olarak “Twiplomacy” (Twitter diplomasisi) merkeze
alınmış, diplomatik iletişim sürecindeki belirleyici ve yenilikçi rolü açıklanmaya çalışılmıştır. Metodoloji
olarak literatür taraması tekniği tercih edilmiştir. Çalışmanın neticesinde; iletişimi sürecini hızlandıran
sosyal medya olgusunun diplomaside de kanal olarak ortaya çıkabildiği, olağan diplomatik yöntemler
yerine liderler düzeyinde dahi yenilikçi diplomatik iletişim yöntemlerinin tercih edilebilir hale geldiği
bulgularına erişilmiştir. Diplomatik iletişim süreçlerinde sosyal medya kanallarının tercih edilmesine
dair eleştirel bakış açılarının da mevcut olduğunu dile getirmek mümkündür. Bu noktada bürokratik
teamüllere aykırılık, formel iletişim geleneklere aykırılık bağlamında tartışmaya açıklık olduğu bilgisini
aktarmakta yarar vardır. Diğer yandan ise dijitalleşmenin yaşamın hemen hemen her alanına sirayet
ettiği Bilgi Çağı’nda diplomatik iletişim süreçlerinde de farklılaşmaların olabileceği görece beklenen
karşılanabilmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | January 15, 2023 |
Submission Date | September 10, 2022 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 2 Issue: 6 |