Bilimsel Devrimlerin Yapısı adlı yapıtında Thomas Kuhn, disiplinlerarası etkileşimin
varlığına ve bilim felsefesindeki değişikliklere paralel olarak disiplinlerarası değişime
dikkati çeker. Profesyonel yetiştirme modelleri de, bu bağlamda, disiplinlerarası
değişime benzerlik gösterir. Eski çağlardan günümüze uzanan, en eski model olan,
ustanın yanında izleyerek, yardım ederek öğrenme çıraklık modeli olarak adlandırılır.
Matbaanın icadını takip eden, aydınlanma, teknolojinin gelişerek yayılmasının sonucu olarak ortaya çıkan endüstrileşmenin de etkisiyle önce okuryazar sayısı, sonucu
olarak da yüksekokul ve üniversitelerin sayısı artmıştır. 19’uncu yüzyılın sonlarına
doğru, görgül araştırma sonuçlarına değer veren pozitif paradigma başat paradigma konumuna gelir. Bu gelişmeler sonucunda, 20. yüzyılın başlarında uygulamalı
bilim modeli oluşur. Yirminci yüzyılın sonlarında, özelikle de bilgi teknolojilerindeki gelişmeler dünyada bilgi toplumuna geçişe yol açar. Dünyanın birçok ülkesinde
halen uygulanmakta olan uygulamalı bilim modeli yumuşak bir geçişle paradigma
değişimlerine paralel olarak (pozitif paradigmadan çoklu paradigmaya geçiş) yerini
yansıtma modeline bırakmaktadır. Kuramsal olarak tasarlanan bu çalışmada paradigma değişimlerine paralel olarak İletişim ve Medya Çalışmaları alanında profesyonel
yetiştirme modelleri özellikle de Türkiye’deki gelişmeler dikkate alınarak tarihsel
süreç içinde ele alıp değerlendirmektedir. Çalışmanın sonuçları, Türkiye’de İletişim
ve Medya Çalışmaları eğitiminin uygulamalı bilim modelinden yansıtma modeline
geçiş aşamasında olduğunu göstermektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2020 |
Gönderilme Tarihi | 13 Nisan 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 1 Sayı: 1 |