Research Article
BibTex RIS Cite

The Relationship Between Smartphone Addiction in 12th-Grade Students and Their Performance in Mathematics

Year 2023, , 189 - 202, 31.12.2023
https://doi.org/10.46423/izujed.1342459

Abstract

This study aims to investigate the relationship between smartphone addiction and mathematics achievement among twelfth-grade students. The Smartphone Addiction Scale (SAS) was used to measure students’ smartphone addiction levels, and exam results were used to measure their mathematics achievement. The correlational research model, which is a quantitative research method, was employed in the study. In determining the relationship between students’ smartphone addiction and mathematics achievement, a normality analysis was conducted first, and it was found that the data were normally distributed. Therefore, Pearson correlation analysis was performed. As a significant relationship was found, regression analysis was used to determine the extent to which smartphone addiction predicts mathematics achievement. According to the findings of the research, twelfth-grade students’ smartphone addictions did not show significant differences based on gender. There was a negative and low-level relationship between smartphone addiction and mathematics achievement.

References

  • Aksu, M. (1985). Matematik öğretiminde bilgisayar kullanımı. Eğitim ve Bilim, 9(54).
  • Akyürek, M. İ. (2020). Lise Öğrencilerinin Akıllı Telefon Kullanımı ve Bağımlılığı. Turkish Journal of Educational Studies, 7 (2).
  • Aljomaa, S. S., Qudah, M. F. A., Albursan, I. S., Bakhiet, S. F., & Abduljabbar, A. S. (2016). Smartphone addiction among university students in the light of some variables. Computers in Human Behavior, 61, 155-164.
  • Anshari, M., Alas, Y., Hardaker, G., Jaidin, J. H., Smith, M. ve Ahad, A. D. (2016). Smartphone habit and behavior in Brunei: Personalization, gender, and generation gap. Computers in Human Behavior, 64, 719-727.
  • Aslan, S., & Aylaz, R. (2014). Akademisyenlerin internet bağımlılık düzeyleri ve buna bağlı oluşabilecek sağlık sorunların değerlendirilmesi. Annals of Health Sciences Research, 3(2), 14-19.
  • Aydoğdu Karaaslan, İ. ve Budak, L. (2012). Üniversite öğrencilerinin cep telefonu özelliklerini kullanımlarının ve gündelik iletişimlerine etkisinin araştırılması. Journal of Yasar University, 26(7), 4548-4525.
  • Bozkurt, E. & Bircan, M.A. (2015). İlköğretim beşinci sınıf öğrencilerinin matematik motivasyonları ile matematik dersi akademik başarıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2015 (5), 201-220
  • Bragazzı, N. L. ve Puente, G. D. (2014). A Proposal for Including Nomophobia in The New DSM-V, Psychology Research and Behavior Management, 7: 155-160.
  • Büyüköztürk, Ş., Cakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., ve Demirel, F. (2010). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Çalışkan, N., Yalçın, O., Aydın, M., & Ayık, A. (2017). BÖTE öğretmen adaylarının akıllı telefon bağımlılık düzeylerini belirlemeye yönelik bir çalışma. International Journal of Eurasia Social Sciences, 8(22), 111-125.
  • Doğan, U., & Tosun, H. İ. (2016). Lise öğrencilerinde problemli akıllı telefon kullanımının sosyal kaygı ve sosyal ağların kullanımına aracılık etkisi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(22), 99-128.
  • Eby, D. W., Vivoda, J. M. ve St. Louis, R. M. (2006). Driver hand-held cellular phone use: A four-year analysis. Journal of Safety Research, 37(3), 261-265. doi:10.1016/j.jsr.2006.02.003
  • Erdem, H., Kalkın, G., Türen, U., & Deniz, M. (2016). Üniversite öğrencilerinde mobil telefon yoksunluğu korkusunun (nomofobi) akademik başarıya etkisi. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 21 (3), 923-936.
  • Fraenkel, J. R., ve Wallen, N. E. (2009). How to design and evaluate research in education (7th ed.). New York: McGraw-Hill Higher Education.
  • Hakoama, M., & Hakoyama, S. (2011). The ımpact of cell phone use on social networking and development among college student. The American Association of Behavioral and Social Sciences, 15, 1-20.
  • Haug, S., P. Castro, R., Kwon, M., Filler, A., Kowatsch, T., & P. Schaub, M. (2015). Smartphone use and smartphone addiction among young people in switzerland. Journal of Behavioral Addictions, 4(4), 299-307.
  • Hoşgör, H., Tandoğan, Ö., & Hoşgör, D. G. (2017) Nomofobinin Günlük Akıllı Telefon Kullanım Süresi Ve Okul Başarısı Üzerindeki Etkisi: Sağlık Personeli Adayları Örneği, Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5(46): 573-595
  • Jena, R.K. (2015). Compulsive Use of Smartphone and Its Effect on Engaged Learning and Nomophobia, Smart Journal of Business Management Studies. 11(1): 42-51.
  • Jenaro, CN., Flores, M., Gomez-Vela, F., Gonzales, G., & Caballo, C. (2007). Problematic internet and cell-phone use: Psychological, behavioral and health correlates. Addiction Research and Theory, 15(3), 309-320.
  • Kahyaoğlu Süt, H., Kurt, S., Uzal, Ö., & Özdilek, S. (2016). Sağlık Bilimleri Fakültesi öğrencilerinin akıllı telefon bağımlılık düzeylerinin sosyal ve eğitim hayatına etkisi. Avrasya Aile Hekimliği Dergisi, 5, 13-19.
  • Kaysi, F., Aydemir, E. ve Yavuz, M. (2021). Üniversite Öğrencilerinin Akıllı Telefon Bağımlılığına Yönelik Görüşlerinin İncelenmesi. İstanbul Gelişim Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(1), 79-92. doi:10.17336/igusbd.680085
  • Keskin, T., Ergan, M., Başkurt, F., & Başkurt, Z. (2018). Üniversite öğrencilerinde akıllı telefon kullanımı ve baş ağrısı ilişkisi. Adıyaman Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 4(2), 864-873.
  • Koyuncu, M. K. (2020). Endüstri 4.0 Çağında Matematik Eğitimi. M. M. İnceoğlu (Ed.), Endüstri 4.0 (Dördüncü Sanayi Devrimi) ve Eğitim içinde (1. bs., ss. 235-262). İstanbul: Abaküs Publication.
  • Kuyucu, M. (2017). Gençlerde akıllı telefon kullanımı ve akıllı telefon bağımlılığı sorunsalı: “Akıllı telefon (kolik)” üniversite gençliği. Global Media Journal TR Edition, 7(14), 328- 359.
  • Kwon, M., Lee, J-Y, Won, W-Y, Park, J-W, Min, J-A, Hann, C., Gu, X., Choi, J-H., & Kim, D-J. (2013). Development and validation of a smartphone addiction scale (SAS). Plos One, 8(2), e56936.
  • Mert, A., & Özdemir, G. (2018). Yalnızlık duygusunun akıllı telefon bağımlılığına etkisi. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 8(8), 88-107.
  • Patton, M. Q. (2005). Qualitative research. Encyclopedia of statistics in behavioral science.
  • Sahal, M. ve Ozdemir, A. S. (2020). Pre-service primary teachers’ views and use of technology in mathematics lessons. Research in Learning Technology, 28(0). doi:10.25304/rlt.v28.2302
  • Sırakaya, M. (2018). Ön lisans öğrencilerinin nomofobi düzeylerinin akıllı telefon kullanım durumlarına göre incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(2), 714-727.
  • Smith, M. (2000). Redefining success in mathematics teaching and learning. Mathematics Teaching in the Middle School, 5 (6), 378-386.
  • Sunday, O. J., Adesope, O. O. ve Maarhuis, P. L. (2021). The effects of smartphone addiction on learning: A meta-analysis. Computers in Human Behavior Reports, 4, 100114. doi:10.1016/j.chbr.2021.100114
  • Şata, M., Çelik, İ., Ertürk, Z. & Taş, U. E. (2016). Akıllı Telefon Bağımlılığı Ölçeği’nin (ATBÖ) Türk Lise Öğrencileri İçin Uyarlama Çalışması. Journal of Measurement and Evaluation in Education and Psychology, 7 (1), 156-169. Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics (6th ed). Pearson Education
  • Ural, A. & Kılıç, İ. (2013). Bilimsel Araştırma Süreci ve SPSS ile Veri Analizi. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Ünal, M. H. (2015). Ankara Yıldırım Beyazıt Üniversitesi Tıp Fakültesi öğrencilerinin akıllı telefon bağımlılık düzeylerinin belirlenmesi (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Ankara Yıldırım Beyazıt Üniversitesi Tıp Fakültesi, Ankara.
  • Yen, C., Tang, T., Yen, J., Lın, H., Huang, C. ve Lıu, S. (2009). Symptoms of Problematic Cellular Phone Use, Functional Impairment and Its Association with Depression Among Adolescents in Southern Taiwan, Journal of Adolescence, 32: 863-873.
  • Yıldırım, K., Yaşar, Ö. ve Murat, D. (2016). Öğretmen ve Öğrenci Görüşleri Temelinde Akıllı Telefonların Eğitim Öğretim Ortamlarında Kullanılmasının ve Etkilerinin İncelenmesi. Uluslararası Eğitim Bilim ve Teknoloji Dergisi, 2(2), 72-84.
  • Yusufoğlu, Ö. Ş. (2017). Boş Zaman Faaliyeti Olarak Akıllı Telefonlar ve Sosyal Yaşam Üzerine Etkileri: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 6 (5), 2414-2434.
  • Walsh, S. P., White, K. M., Hyde, M. K. ve Watson, B. (2008). Dialling and driving: Factors influencing intentions to use a mobile phone while driving. Accident Analysis & Prevention, 40(6), 1893-1900. doi:10.1016/j.aap.2008.07.005

12. Sınıf Öğrencilerinin Akıllı Telefon Kullanımı Bağımlılıkları ile Matematik Ders Başarıları Arasındaki İlişki

Year 2023, , 189 - 202, 31.12.2023
https://doi.org/10.46423/izujed.1342459

Abstract

Bu araştırmanın amacı, on ikinci sınıf öğrencilerinin akıllı telefon kullanımı bağımlılıkları ile matematik ders başarıları arasındaki ilişkiyi incelemektir. Katılımcıların akıllı telefon bağımlılık seviyeleri Akıllı Telefon Bağımlılık Ölçeği; matematik başarıları ise sınav sonuçları ile ölçülmüştür. Nicel araştırma metotları içerisinde bulunan korelasyonel araştırma modelinin kullanıldığı bu çalışmada; öğrencilerin akıllı telefon kullanım bağımlılığı ile matematik ders başarısı arasında ilişkinin belirlenmesinde öncelikle normallik analizi yapılmış, verilerin istatistiksel olarak normal dağıldığı görülmüş ve bu nedenle Pearson korelasyon analizi yapılmıştır. Anlamlı bir ilişki bulunduğundan akıllı telefon kullanım bağımlılığının matematik ders başarısını ne derece yordadığının tespitinde regresyon analizi tercih edilmiştir. Araştırma bulguları doğrultusunda on ikinci sınıf öğrencilerinin akıllı telefon bağımlılıkları, cinsiyetsel bazda anlamlı farklılık göstermediği saptanmıştır. Matematik başarılarıyla akıllı telefon bağımlılıkları arasında olumsuz ve düşük düzeyli bir ilişki ortaya çıkmıştır.

References

  • Aksu, M. (1985). Matematik öğretiminde bilgisayar kullanımı. Eğitim ve Bilim, 9(54).
  • Akyürek, M. İ. (2020). Lise Öğrencilerinin Akıllı Telefon Kullanımı ve Bağımlılığı. Turkish Journal of Educational Studies, 7 (2).
  • Aljomaa, S. S., Qudah, M. F. A., Albursan, I. S., Bakhiet, S. F., & Abduljabbar, A. S. (2016). Smartphone addiction among university students in the light of some variables. Computers in Human Behavior, 61, 155-164.
  • Anshari, M., Alas, Y., Hardaker, G., Jaidin, J. H., Smith, M. ve Ahad, A. D. (2016). Smartphone habit and behavior in Brunei: Personalization, gender, and generation gap. Computers in Human Behavior, 64, 719-727.
  • Aslan, S., & Aylaz, R. (2014). Akademisyenlerin internet bağımlılık düzeyleri ve buna bağlı oluşabilecek sağlık sorunların değerlendirilmesi. Annals of Health Sciences Research, 3(2), 14-19.
  • Aydoğdu Karaaslan, İ. ve Budak, L. (2012). Üniversite öğrencilerinin cep telefonu özelliklerini kullanımlarının ve gündelik iletişimlerine etkisinin araştırılması. Journal of Yasar University, 26(7), 4548-4525.
  • Bozkurt, E. & Bircan, M.A. (2015). İlköğretim beşinci sınıf öğrencilerinin matematik motivasyonları ile matematik dersi akademik başarıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2015 (5), 201-220
  • Bragazzı, N. L. ve Puente, G. D. (2014). A Proposal for Including Nomophobia in The New DSM-V, Psychology Research and Behavior Management, 7: 155-160.
  • Büyüköztürk, Ş., Cakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., ve Demirel, F. (2010). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Çalışkan, N., Yalçın, O., Aydın, M., & Ayık, A. (2017). BÖTE öğretmen adaylarının akıllı telefon bağımlılık düzeylerini belirlemeye yönelik bir çalışma. International Journal of Eurasia Social Sciences, 8(22), 111-125.
  • Doğan, U., & Tosun, H. İ. (2016). Lise öğrencilerinde problemli akıllı telefon kullanımının sosyal kaygı ve sosyal ağların kullanımına aracılık etkisi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(22), 99-128.
  • Eby, D. W., Vivoda, J. M. ve St. Louis, R. M. (2006). Driver hand-held cellular phone use: A four-year analysis. Journal of Safety Research, 37(3), 261-265. doi:10.1016/j.jsr.2006.02.003
  • Erdem, H., Kalkın, G., Türen, U., & Deniz, M. (2016). Üniversite öğrencilerinde mobil telefon yoksunluğu korkusunun (nomofobi) akademik başarıya etkisi. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 21 (3), 923-936.
  • Fraenkel, J. R., ve Wallen, N. E. (2009). How to design and evaluate research in education (7th ed.). New York: McGraw-Hill Higher Education.
  • Hakoama, M., & Hakoyama, S. (2011). The ımpact of cell phone use on social networking and development among college student. The American Association of Behavioral and Social Sciences, 15, 1-20.
  • Haug, S., P. Castro, R., Kwon, M., Filler, A., Kowatsch, T., & P. Schaub, M. (2015). Smartphone use and smartphone addiction among young people in switzerland. Journal of Behavioral Addictions, 4(4), 299-307.
  • Hoşgör, H., Tandoğan, Ö., & Hoşgör, D. G. (2017) Nomofobinin Günlük Akıllı Telefon Kullanım Süresi Ve Okul Başarısı Üzerindeki Etkisi: Sağlık Personeli Adayları Örneği, Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5(46): 573-595
  • Jena, R.K. (2015). Compulsive Use of Smartphone and Its Effect on Engaged Learning and Nomophobia, Smart Journal of Business Management Studies. 11(1): 42-51.
  • Jenaro, CN., Flores, M., Gomez-Vela, F., Gonzales, G., & Caballo, C. (2007). Problematic internet and cell-phone use: Psychological, behavioral and health correlates. Addiction Research and Theory, 15(3), 309-320.
  • Kahyaoğlu Süt, H., Kurt, S., Uzal, Ö., & Özdilek, S. (2016). Sağlık Bilimleri Fakültesi öğrencilerinin akıllı telefon bağımlılık düzeylerinin sosyal ve eğitim hayatına etkisi. Avrasya Aile Hekimliği Dergisi, 5, 13-19.
  • Kaysi, F., Aydemir, E. ve Yavuz, M. (2021). Üniversite Öğrencilerinin Akıllı Telefon Bağımlılığına Yönelik Görüşlerinin İncelenmesi. İstanbul Gelişim Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(1), 79-92. doi:10.17336/igusbd.680085
  • Keskin, T., Ergan, M., Başkurt, F., & Başkurt, Z. (2018). Üniversite öğrencilerinde akıllı telefon kullanımı ve baş ağrısı ilişkisi. Adıyaman Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 4(2), 864-873.
  • Koyuncu, M. K. (2020). Endüstri 4.0 Çağında Matematik Eğitimi. M. M. İnceoğlu (Ed.), Endüstri 4.0 (Dördüncü Sanayi Devrimi) ve Eğitim içinde (1. bs., ss. 235-262). İstanbul: Abaküs Publication.
  • Kuyucu, M. (2017). Gençlerde akıllı telefon kullanımı ve akıllı telefon bağımlılığı sorunsalı: “Akıllı telefon (kolik)” üniversite gençliği. Global Media Journal TR Edition, 7(14), 328- 359.
  • Kwon, M., Lee, J-Y, Won, W-Y, Park, J-W, Min, J-A, Hann, C., Gu, X., Choi, J-H., & Kim, D-J. (2013). Development and validation of a smartphone addiction scale (SAS). Plos One, 8(2), e56936.
  • Mert, A., & Özdemir, G. (2018). Yalnızlık duygusunun akıllı telefon bağımlılığına etkisi. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 8(8), 88-107.
  • Patton, M. Q. (2005). Qualitative research. Encyclopedia of statistics in behavioral science.
  • Sahal, M. ve Ozdemir, A. S. (2020). Pre-service primary teachers’ views and use of technology in mathematics lessons. Research in Learning Technology, 28(0). doi:10.25304/rlt.v28.2302
  • Sırakaya, M. (2018). Ön lisans öğrencilerinin nomofobi düzeylerinin akıllı telefon kullanım durumlarına göre incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(2), 714-727.
  • Smith, M. (2000). Redefining success in mathematics teaching and learning. Mathematics Teaching in the Middle School, 5 (6), 378-386.
  • Sunday, O. J., Adesope, O. O. ve Maarhuis, P. L. (2021). The effects of smartphone addiction on learning: A meta-analysis. Computers in Human Behavior Reports, 4, 100114. doi:10.1016/j.chbr.2021.100114
  • Şata, M., Çelik, İ., Ertürk, Z. & Taş, U. E. (2016). Akıllı Telefon Bağımlılığı Ölçeği’nin (ATBÖ) Türk Lise Öğrencileri İçin Uyarlama Çalışması. Journal of Measurement and Evaluation in Education and Psychology, 7 (1), 156-169. Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics (6th ed). Pearson Education
  • Ural, A. & Kılıç, İ. (2013). Bilimsel Araştırma Süreci ve SPSS ile Veri Analizi. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Ünal, M. H. (2015). Ankara Yıldırım Beyazıt Üniversitesi Tıp Fakültesi öğrencilerinin akıllı telefon bağımlılık düzeylerinin belirlenmesi (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Ankara Yıldırım Beyazıt Üniversitesi Tıp Fakültesi, Ankara.
  • Yen, C., Tang, T., Yen, J., Lın, H., Huang, C. ve Lıu, S. (2009). Symptoms of Problematic Cellular Phone Use, Functional Impairment and Its Association with Depression Among Adolescents in Southern Taiwan, Journal of Adolescence, 32: 863-873.
  • Yıldırım, K., Yaşar, Ö. ve Murat, D. (2016). Öğretmen ve Öğrenci Görüşleri Temelinde Akıllı Telefonların Eğitim Öğretim Ortamlarında Kullanılmasının ve Etkilerinin İncelenmesi. Uluslararası Eğitim Bilim ve Teknoloji Dergisi, 2(2), 72-84.
  • Yusufoğlu, Ö. Ş. (2017). Boş Zaman Faaliyeti Olarak Akıllı Telefonlar ve Sosyal Yaşam Üzerine Etkileri: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 6 (5), 2414-2434.
  • Walsh, S. P., White, K. M., Hyde, M. K. ve Watson, B. (2008). Dialling and driving: Factors influencing intentions to use a mobile phone while driving. Accident Analysis & Prevention, 40(6), 1893-1900. doi:10.1016/j.aap.2008.07.005
There are 38 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Mathematics Education
Journal Section Articles
Authors

Mehmet Kasım Koyuncu 0000-0002-8279-6342

Celal Gültekin This is me 0009-0009-8244-1283

Emine Büşra Sanal 0000-0002-3328-6565

Şevval Halime Uçar This is me 0009-0009-0485-8438

Early Pub Date December 28, 2023
Publication Date December 31, 2023
Submission Date September 10, 2023
Published in Issue Year 2023

Cite

APA Koyuncu, M. K., Gültekin, C., Sanal, E. B., Uçar, Ş. H. (2023). 12. Sınıf Öğrencilerinin Akıllı Telefon Kullanımı Bağımlılıkları ile Matematik Ders Başarıları Arasındaki İlişki. IZU Journal of Education, 5(10), 189-202. https://doi.org/10.46423/izujed.1342459