The purpose of this research is to address the feelings, thoughts, attitudes, and opinions of teachers working in public schools towards the "New Teaching Career Steps". The study was handled with a mixed method model. "New Teacher Career Steps Survey" developed by the researchers in the quantitative dimension of the research; In the qualitative dimension, a semi-structured interview form prepared by the researchers was used. There are 38 items in the teaching career stages survey and Cronbach's alpha was found to be .888. The sample group of the research consisted of 390 teachers from different branches. The obtained data were transferred to the SPSS 25.0 program, and since the data showed normal distribution because of the normality test, independent t test and one-way analysis of variance were used. As a result of the analysis, no significant difference was found in teachers' approaches to teaching career stages according to the variables of gender, title, age, level of duty and position in the school. In the qualitative dimension of the research, 7 teachers were asked about the advantages and disadvantages of new teaching career stages, and the data obtained was analyzed using the MAXQDA 2020 PRO qualitative analysis program. According to the findings, all the teachers responded that teaching career stages provide "economic" advantages; The majority of teachers answered that "wage difference" and "increased competition and decreased professional solidarity" are disadvantages of new teaching career stages. In short, it has been concluded that teachers evaluate their career stages in economic terms, and at the same time, this economic difference increases competition among teachers and reduces professional solidarity.
Bu araştırmanın amacı devlet okullarında görev yapan öğretmenlerin “Yeni Öğretmenlik Kariyer Basamaklarına” yönelik duygu, düşünce, tutum ve görüşlerini ele almaktır. Çalışma karma yöntem modeliyle ele alınmış alınmıştır. Araştırmanın nicel boyutunda araştırmacılar tarafından geliştirilen “Yeni Öğretmenlik Kariyer Basamakları Anketi”; nitel boyutundaysa araştırmacılarından tarafından hazırlanan yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Öğretmenlik kariyer basamakları anketinde 38 madde yer almakta olup Cronbach alfası ,888 bulunmuştur. Araştırmanın örneklem grubunu farklı branşlardaki 390 öğretmen oluşturmuştur. Elde edilen veriler SPSS 25.0 programına aktarılmış olup yapılan normallik testi sonucunda veriler normal dağılım gösterdiğinden bağımsız t testi ve tek yönlü varyans analizi kullanılmıştır. Analizler sonucunda öğretmenlerin öğretmenlik kariyer basamaklarına yönelik yaklaşımlarının cinsiyet, unvan, yaş, görev yaptığı kademe ve okulda bulunduğu görev değişkenlerine göre anlamlı fark bulunmamıştır. Araştırmanın nitel boyutunda 7 öğretmene yeni öğretmenlik kariyer basamaklarının avantaj ve dezavantajları sorulmuş olup elde edilen veriler MAXQDA 2020 PRO nitel analiz programı kullanılarak analiz edilmiştir. Elde edilen bulgulara göre öğretmenlerin tamamı öğretmenlik kariyer basamaklarının “ekonomik” olarak avantaj sağladığı yanıtını verirken; öğretmenlerin büyük çoğunluğu yeni öğretmenlik kariyer basamaklarını “ücret farkı” ve “rekabetin artması ve mesleki dayanışmanın azalmasının” dezavantaj olduğu yanıtını vermişlerdir. Kısacası öğretmenlerin kariyer basamaklarını ekonomik anlamda değerlendirdikleri aynı zamanda bu ekonomik farkın öğretmenler arasında rekabeti arttırdığı ve mesleki dayanışmayı azalttığı sonucuna ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Teacher Education and Professional Development of Educators, Teacher and Student Wellbeing |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 29, 2024 |
Submission Date | November 11, 2023 |
Acceptance Date | April 13, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 |