Research Article
BibTex RIS Cite

Ortaokul Öğrencilerinde Bilgisayar Oyun Bağımlılığının Ebeveyn Davranışları Açısından İncelenmesi

Year 2020, , 122 - 136, 30.06.2020
https://doi.org/10.46423/izujed.749654

Abstract

Bu çalışmanın temel amacı ortaokul öğrencilerindeki bilgisayar oyunu bağımlılığı düzeyi incelenmesidir. Bu temel amaç doğrultusunda ortaokul öğrencilerinin cinsiyeti, ebeveynlerinin çocuklarına bilgisayar oyunu oynarken süre sınırı koyma durumu ve ebeveynlerin kendilerinin de bilgisayar oyunu oynama durumlarına göre çocukların bilgisayar bağımlılığı düzeyinin farklılaşma durumu incelenmiştir. Araştırma yöntem olarak nicel araştırma yöntemlerinden betimsel tarama modeli işe koşulmuştur. İstanbul ili Eyüpsultan ilçesi resmi ve özel ortaokul öğrencilerinden 635 orta okul öğrencisi çalışmaya dahil edilmiştir. Sonuçta öğrencilerin bilgisayar bağımlılık düzeyleri düşük bulunmakla birlikte çocuklarına süre sınırı koymayan ve kendi de bilgisayar oyunu oynayan ebeveynlerin çocuklarının daha yüksek düzeyde bilgisayar bağımlılığı riski taşıdığı söylenebilir.

References

  • Akıncı, A., Yıldırım, D., Sırakaya, M. (2013). Öğretim Teknolojilerinin Temelleri: Teoriler, Araştırmalar, Eğilimler: Bilgisayar oyunları ve öğrenme, 597-615.
  • Aras, S. (2019). Bilgisayar oyun bağımlılığının ailedeki koruyucu etkenler ve kişisel özellikler açısından incelenmesi bursa ili örneklemi (Yüksek Lisans Tezi). Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyon.
  • Arıcıoğlu, A. (2008). Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Algıladıkları Sosyal Destek. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Aydoğdu Karaaslan, İ. (2015). Dijital Oyunlar ve Dijital Şiddet Farkındalığı: Ebeveyn ve Çocuklar Üzerinde Yapılan Karşılaştırmalı Bir Analiz. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8:36.
  • Banaz, M. (1992). Lise Öğrencilerinde Sosyal Destek Kaynakları ve Stres ile Ruh Sağlığı Arasındaki İlişki. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ege Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Barut, B. (2019). Ergenlerde dijital oyun bağımlılık düzeyi ile algılanan sosyal destek ve duygu düzenleme arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Hasan Kalyoncu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Büyükacaroğlu, B. (2019). Özgül öğrenme güçlüğü olan çocukların ailelerinin depresyon anksiyete ve stres düzeylerinin, aile yükü ve algılanan sosyal destek ile ilişkisi (Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Aydın Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Çakır Ö., Ayaş T., Horzum M. (2011). Üniversite Öğrencilerinin İnternet Ve Oyun
  • Çakır, Y., Palabıyıkoğlu, R. (1997). Gençlerde Sosyal Destek ile Çok Boyutlu Algılanan Sosyal Destek Ölçeğinin Güvenirlik ve Geçerlik Çalışması. Kriz Dergisi, 5 (1), 15-24.
  • Çebi, E. (2009). Üniversite öğrencilerinin psikolojik yardım aramaya yönelik tutumları: Algılanan sosyal desteğin, psikolojik sıkıntının, önceki yardım arama deneyiminin ve cinsiyetin etkileri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Durdu, P., Hotomaroğlu, A., Çağıltay, K. (2005), Türkiye’deki öğrencilerin bilgisayar oyunu oynama alışkanlıkları ve oyun tercihleri: Odtü ve Gazi Üniversitesi Öğrencileri Arası Bir Karşılaştırma. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 19, 66- 76.
Year 2020, , 122 - 136, 30.06.2020
https://doi.org/10.46423/izujed.749654

Abstract

References

  • Akıncı, A., Yıldırım, D., Sırakaya, M. (2013). Öğretim Teknolojilerinin Temelleri: Teoriler, Araştırmalar, Eğilimler: Bilgisayar oyunları ve öğrenme, 597-615.
  • Aras, S. (2019). Bilgisayar oyun bağımlılığının ailedeki koruyucu etkenler ve kişisel özellikler açısından incelenmesi bursa ili örneklemi (Yüksek Lisans Tezi). Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyon.
  • Arıcıoğlu, A. (2008). Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Algıladıkları Sosyal Destek. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Aydoğdu Karaaslan, İ. (2015). Dijital Oyunlar ve Dijital Şiddet Farkındalığı: Ebeveyn ve Çocuklar Üzerinde Yapılan Karşılaştırmalı Bir Analiz. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8:36.
  • Banaz, M. (1992). Lise Öğrencilerinde Sosyal Destek Kaynakları ve Stres ile Ruh Sağlığı Arasındaki İlişki. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ege Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Barut, B. (2019). Ergenlerde dijital oyun bağımlılık düzeyi ile algılanan sosyal destek ve duygu düzenleme arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Hasan Kalyoncu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Büyükacaroğlu, B. (2019). Özgül öğrenme güçlüğü olan çocukların ailelerinin depresyon anksiyete ve stres düzeylerinin, aile yükü ve algılanan sosyal destek ile ilişkisi (Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Aydın Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Çakır Ö., Ayaş T., Horzum M. (2011). Üniversite Öğrencilerinin İnternet Ve Oyun
  • Çakır, Y., Palabıyıkoğlu, R. (1997). Gençlerde Sosyal Destek ile Çok Boyutlu Algılanan Sosyal Destek Ölçeğinin Güvenirlik ve Geçerlik Çalışması. Kriz Dergisi, 5 (1), 15-24.
  • Çebi, E. (2009). Üniversite öğrencilerinin psikolojik yardım aramaya yönelik tutumları: Algılanan sosyal desteğin, psikolojik sıkıntının, önceki yardım arama deneyiminin ve cinsiyetin etkileri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Durdu, P., Hotomaroğlu, A., Çağıltay, K. (2005), Türkiye’deki öğrencilerin bilgisayar oyunu oynama alışkanlıkları ve oyun tercihleri: Odtü ve Gazi Üniversitesi Öğrencileri Arası Bir Karşılaştırma. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 19, 66- 76.
There are 11 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Articles
Authors

Uğur Lermi 0000-0002-9074-1851

Nüket Afat

Publication Date June 30, 2020
Submission Date June 9, 2020
Published in Issue Year 2020

Cite

APA Lermi, U., & Afat, N. (2020). Ortaokul Öğrencilerinde Bilgisayar Oyun Bağımlılığının Ebeveyn Davranışları Açısından İncelenmesi. IZU Journal of Education, 2(3), 122-136. https://doi.org/10.46423/izujed.749654