Son yıllarda değişen eğitim anlayışları yaşanan hızlı değişimler sebebiyle, okul yöneticilerinin liderlik rollerini öne çıkarmakta ve okul yöneticilerinden bilimsel yaklaşım, alan uzmanlığı ve donanımlı bir lider olması ile birlikte toplumun geleceğindeki önemi sebebiyle liderlik tarzı olarak da etik olmalarını beklemektedir. Eğitimin amaçlarının gerçekleştirilmesinde, okul yöneticilerinin yönetimsel işlerde etik ilkelerle tutarlı davranış göstermeleri gerekir. Çünkü okul yöneticilerinin gösterdiği etik liderlik ile öğretmenlerin okullarına olan örgütsel bağlılıkları arasında yakın bir ilişki vardır. Bu yüzden okullarda yöneticilerinin etik liderlik özellikleri, öğretmenlerin beklentilerinin karşılanmasını ve örgütsel bağlılıklarını doğrudan etkileyecektir. Bu araştırmanın amacı, öğretmenlerin algılarına göre okul yöneticilerinin etik liderlik davranışları ile öğretmenlerin örgütsel bağlılıkları arasındaki ilişkiyi belirlemektir. Tarama modelinin kullanıldığı araştırmanın çalışma evrenini İstanbul Beylikdüzü ilçesindeki resmi ilköğretim okullarında görev yapmakta olan 1180 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmada Yılmaz (2005) tarafından geliştirilmiş “Etik Liderlik Ölçeği” ile Meyer, Allen ve Smith (1993) tarafından geliştirilen “Örgütsel Bağlılık Ölçeği” uygulanmıştır. Verilerin çözümlenmesinde SPSS for Windows 15.0 programı kullanılmıştır. Verilerin analizinde frekans, yüzde, aritmetik ortalama, standart sapma tanımlayıcı istatistikleri ile araştırmaya katılan öğretmenlerin algılarına göre okul yöneticilerinin etik liderlik düzeyleri ile öğretmenlerin örgütsel bağlılıkları arasındaki ilişkiyi belirlemede korelasyon analizi kullanılmıştır. Etik liderlik düzeyleri ile örgütsel bağlılık düzeyleri arasındaki ilişkinin belirlenmesi için yapılan korelasyon analizi sonucuna göre algılanan etik liderlik ile örgütsel bağlılık arasında farklı boyutlarda istatistiksel açıdan anlamlı ilişki bulunmuştur. Buna göre okul yöneticilerinin etik liderlik davranışları öğretmenlerin örgütsel bağlılık düzeyinin yordayısıdır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2020 |
Submission Date | July 29, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 |