Doğal
kaynakları sorumsuzca kullanıp çevreyi kirleterek, dönüşü olmayan çok zor
felaketlere yol açacağını yeni yeni farkına varan insanoğlu, bu durumu
değiştirmek için çevre eğitiminin gerekliliğini geçte olsa fark etmiştir. Çevre
eğitimi dünya da ve ülkemizde eğitim programlarına girmiş, okullarda ders
olarak okutulmaktadır. Ulusal ve uluslararası pek çok sivil toplum örgütü çevre
eğitimleri vererek doğal kaynakları hızla tükenen, kirletilen gezegenimizde
çevrenin bir parçası ve maalesef tüm olanların sorumlusu olan insanın
farkındalığını artırmaya çalışmaktadır. Bu araştırmada, doğa deneyimine dayalı
çevre eğitiminin ilkokul öğrencilerinin çevreye yönelik bilişsel ve duyuşsal
alanlarına etkisinin belirlenmesi amaçlanmaktadır. Araştırmanın çalışma
grubunu, 2018 yılında İstanbul-Kadıköy ilçesinde bir devlet ilkokulunda
dördüncü sınıfta öğrenim gören 11’i kız 11’i erkek toplam 22 öğrenci
oluşturmuştur. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden tek gruplu ön-son
test deneysel desen tercih edilmiştir. Deney grubuna doğa deneyimine dayalı 3
haftalık 15 saat çevre eğitimi verilmiştir. Eğitim programı çerçevesinde
öğrencilere, yapılacak olan eğitim gezisinde alacakları eğitimi konu edinen
doğa, çevre ve geri dönüşüm animasyon filmleri izletilmiştir. Eğitim programı
çerçevesinde katı atık merkezinde atıkların ayrıştırılması ve depolanması
incelenmiş, botanik parkta bulunan bitkiler tanıtılmış ve endemik bitkilerin
incelendiği doğa yürüyüşü yapılmış, botanik parkın bir bölümü olan ve çevre
felaketlerinin bitkiler ve toprak üzerindeki etkilerini gösteren tuz bahçesinde
incelemelerde bulunulmuş, okul bahçesinde bulunan ağaçlar tanıtılarak,
öğrencilerle birlikte isimlendirilmişlerdir. Okul bahçesinde, araştırmacılar
tarafından yazılan “Ağaçları Keşfediyorum” adlı oyun oynatılmış,
isimlendirdikleri ağaçların özellikleriyle tanımaları yönünde çalışma
yapılmıştır. Botanik parktaki, organik atıkların geri dönüşümü için hazırlanmış
olan kompost dönüşüm birimi gezilmiş ve limonluk serasında nesli tükenmekte
olan bitkilerle, tropik bitkiler incelenmiştir. Çalışma sırasında ayrıca, İSKİ yetkilerince “Suyun Geri Dönüşüm
Serüveni” adlı eğitim, Çekül tarafından “Suyun Öyküsü” ve “Tohum ve Tohumun
Yolculuğu”, Yaratıcı Çocuklar Derneği tarafından da “Sürdürülebilir Çevre”
konulu atölye çalışmalarıyla öğrencilerin eğitime aktif katılımları
sağlanmıştır. Eğitime başlarken öğrencilere not defterleri dağıtılmış ve
aldıkları her eğitimin sonunda, öğrendikleri farklı üç kelimeyi not etmeleri
istenmiş ve her günün sonunda defterler toplanarak, yazdıkları kontrol
edilmiştir. Araştırmanın başında ve sonunda deney grubuna Avan, Aydınlı, Bakar
ve Alboğa (2011) tarafından geliştirilen “çevre duygu ölçeği” ile “çevre bilgi
ölçeği” ön-son testler uygulanmıştır. Verilerin analizinde ilişkili örneklemler
için t testi analizi yapılmıştır. Araştırmada ulaşılan sonuca göre doğa
deneyimine dayalı çevre eğitimi ilkokul öğrencilerinin çevreye yönelik bilişsel
ve duyuşsal alanlarını olumlu yönde etkilemiş ve geliştirmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2019 |
Submission Date | October 21, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 1 Issue: 1 |