While teaching
is one of the most important and challenging occupational groups for societies,
special education teaching has become even more remarkable with new
regulations. The purpose of special education teacher program is; To provide
individuals with special needs to be independent, productive and active
participants in the society, to know and apply different teaching techniques
and methods, to offer education and support services to individuals and
families with special needs, to work in cooperation with different disciplines,
to be sensitive to the problems of the field and to comply with the ethical
principles of the profession. ; to educate teachers who have the knowledge,
skills and skills to fulfill the requirements of the information age. In this
study, the profile of the students in the special education teacher program in
various universities was examined and their opinions about the field were tried
to be put forward. As a result of the research, the general profile of the
students of Special Education Teacher Department is 92.21%, at least one
foreign language (57.8%), double major / non-minor program (95.45%), It was
observed that individuals who made motivations (49%), had a career plan (88%)
and did not examine the academic staff of the department (57.14%). It is
noteworthy that 66.2% of them are high school graduates, 33.8% of them are
bachelors, 0.6% of them are graduate and 34.6% of them are graduates of
education faculties.
Öğretmenlik
toplumlar için en önemli ve zorlayıcı meslek gruplarından iken yeni
düzenlemelerle özel eğitim öğretmenliği daha da dikkat çekici bir konuma
erişmiştir. Özel eğitim öğretmenliği programının amacı; özel gereksinimli
bireylere, bağımsız, üretken ve topluma aktif katılımcı olmalarını sağlayacak
becerileri kazandırabilen, farklı öğretim tekniklerini ve yöntemlerini bilen ve
uygulayabilen, özel gereksinimli bireylere ve ailelerine eğitim ve destek
hizmetleri sunabilen, farklı disiplinlerle işbirliği içinde çalışabilen, alanın
sorunlarına duyarlı, mesleğin etik ilkelerine uygun; içinde bulunduğumuz bilgi
çağının gereksinimlerini yerine getirebilecek bilgi, beceri ve donanıma sahip öğretmenler
yetiştirmektir. Bu çalışmada, çeşitli üniversitelerdeki özel
eğitim öğretmenliği programındaki öğrencilerin profili incelenmiş ve alana
ilişkin görüşleri ortaya konulmaya çalışılmıştır. Yapılan araştırma sonucunda Özel eğitim öğretmenliği bölümü
öğrencilerinin genel profilinin bekar (%92,21), en az bir yabancı dil bilen (%57,8),
çift ana dal/ yan dal programına kayıtlı olmayan (%95,45), bölüm tercihini
dışsal motivasyonlarla yapan (%49), kariyer planı olan (%88) ve bölümünün
akademik kadrosunu incelemeyen (%57,14) bireylerden oluştuğu görülmüştür.
%66,2’sinin lise ,%33,8’inin lisans, %0,6’sının yüksek lisans mezunu olduğu,
lisans mezunu olanların %34,6’sının daha önce de eğitim fakültesi mezunu olduğu
dikkat çekmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2019 |
Submission Date | March 4, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 1 Issue: 1 |