After high school, students face many
different choices while choosing a higher education institute. In this study,
it was examined whether there are differences among the higher education selection
criteria for students at different high school levels. As a result of the
literature review, the factors affecting the higher education selection were
collected under 3 main criteria. These main criteria are “University Selection”, “Profession Choice and “Socio-demographic Features”. Under these 3 main criteria, 33
sub-criteria were considered in total. As a result of the
surveys conducted for students of different grades, 5 most selected
sub-criteria were determined for each main criterion. Fuzzy Analytical
Hierarchy Process (F-AHP) was used to calculate the sub-criteria weights for
each grade level. Two different comparison analyzes were performed in the
application part. Firstly, the preference criteria weights of Prep class and
12th class students of high school were compared. Secondly, the
preference criteria weights of 9th class students who were Prep
students previous year were compared according to this year’s and last year’s
results. As a result of this study, changes of students’ awareness about higher
education were observed year to year. In addition, consistency
analysis was applied for F-AHP method which was used to determine the main and
sub-criteria weights, and only the consistent questionnaires were used in the process.
Higher Education Selection Criteria Multiple Criteria Decision Making Methods Fuzzy Analytical Hierarchy Process (F-AHP) Consistency Analysis
Öğrenciler
lise eğitiminden sonra, yükseköğrenim kurumunu seçerken birçok farklı seçenekle
karşı karşıya kalmaktadır. Bu çalışmada, farklı lise düzeyindeki öğrenciler
arasında yükseköğrenim seçim kriterleri göz önüne alındığında farklılaşmanın
olup olmadığı incelenmiştir. Literatür taraması sonucu yükseköğrenim seçimini etkileyen
faktörler 3 ana başlık altında toplanmıştır. Bu ana kriterler “Üniversite Seçimi”, “Meslek Seçimi” ve “Sosyo demografik Özellikler”dir. Bu 3 ana kriter altında toplamda
33 alt kriter ele alınmıştır. Farklı sınıf seviyelerindeki öğrencilere yapılan anketler
sonucunda, her bir ana kriter için en çok seçilen 5er tane alt kriter
belirlenmiştir. Her bir sınıf seviyesi için ayrı ayrı belirlenen alt kriterlerin
ağırlıklarının hesaplanmasında Bulanık Analitik Hiyerarşi Prosesi (BAHP)
kullanılmıştır. Uygulama kısmında iki farklı karşılaştırma analizi yapılmıştır.
Öncelikle lise hazırlık sınıfı öğrencileri ile lise son sınıf öğrencilerinin
tercih kriterlerine vermiş oldukları ağırlıklar kıyaslanmıştır. İkinci olarak,
geçtiğimiz sene lise hazırlık olan öğrencilerin geçen seneki ve bu seneki
tercih kriter ağırlıkları karşılaştırılmıştır. Çalışmanın sonucunda,
öğrencilerin yükseköğrenim hakkındaki bilinçlerinin her sene değiştiği
gözlemlenmiştir. Ayrıca ana ve alt kriter ağırlıkları belirlenirken kullanılan
BAHP yöntemi için tutarlılık analizi uygulanmış ve süreçte sadece tutarlı
anketler kullanılmıştır.
Yükseköğrenim Seçim Kriterleri Çok Kriterli Karar Verme Teknikleri Bulanık Analitik Hiyerarşi Prosesi (BAHP) Tutarlılık Analizi
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2019 |
Submission Date | November 5, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 1 Issue: 2 |