Bu araştırma öğretmenlerin okul
kültürü ile iş doyumu arasındaki ilişkiyi ortaya çıkarmak amacıyla yapılmıştır.
Araştırmada betimsel nitelikte olup, ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır.
Veriler 2017-2018 eğitim öğretim yılında İstanbul İli, Eyüp sultan, Küçük
çekmece ve Arnavutköy ilçelerinde görev yapan 802 öğretmenden toplanmıştır.
Veri toplama araçları olarak birinci bölümde demografik değişkenlere ilişkin
cinsiyet, yaş, öğrenim durumu, mezun olunan fakülte, okuldaki toplam hizmet
süresi, meslekteki hizmet süresi, kurumdaki istihdam şekli olmak üzere sekiz
sorudan oluşmaktadır. İkinci bölümde “okul kültür ölçeği” Çolakoğlu (2005)
tarafından oluşturulan Yılmaz (2009) tarafından geliştirilen 28 maddeden oluşan
ölçek kullanılmıştır. Üçüncü bölümde “İş doyum ölçeği” Gündüz (2008 ) tarafından
oluşturulan 19 maddeden oluşan ölçek kullanılmıştır. Elde edilen verilerin
analizinde SPSS 25 (Statistical Package for the Social Sciences) programı
kullanılmıştır. Demografik özelliklere göre dağılımların belirlenmesi amacıyla
frekans (f) ve yüzde (%) değerleri hesaplanmıştır. Ölçeklerin geneli ve alt
boyutlarına ait madde toplamları, ortalamaları ve standart sapmalar
hesaplanmıştır. Öğretmenlerin okul kültürü algılarının ve iş doyumu
düzeylerinin demografik değişkenlere göre değişip değişmediğini belirlemek
amacıyla bağımsız grup t-testi ve tek yönlü varyans (ANOVA) analizleri
yapılmıştır. Öğretmenlerin okul kültürü algıları ve iş doyumu düzeyleri
arasındaki ilişkiyi bulmak amacıyla korelasyon ve regresyon analizi
yapılmıştır. Katılımcı öğretmenlerin okul kültürü ölçeği ve alt boyutlarına ait
ortalama puanları incelendiğinde; “işbirlikçi liderlik” alt boyutunun “yüksek”
düzeyde olduğu, “mesleki yardımlaşma” alt boyutunun “yüksek” düzeyde olduğu,
“öğrenme ortaklığı” alt boyutunun “yüksek” düzeyde olduğu, “öğretmen işbirliği”
alt boyutunun “yüksek” düzeyde olduğu, “amaç birliği” alt boyutunun “yüksek”
düzeyde olduğu, “mesleki gelişme” alt boyutunun “yüksek” düzeyde olduğu ve
öğretmenlerin okul kültürü algısının “yüksek” düzeyde olduğu söylenebilir. Örneklem
grubunu oluşturan öğretmenlerin iş doyumu ölçeği ve alt boyutlarına ait
ortalama puanları incelendiğinde; “örgüt iklimi, çalışma koşulları ve sosyal
görünüm” alt boyutunun “yüksek” düzeyde olduğu, “bireysel faktörler” alt
boyutunun “yüksek” düzeyde olduğu, “örgütsel iletişim” alt boyutunun “yüksek”
düzeyde olduğu ve öğretmenlerin iş doyumu düzeylerinin “yüksek” olduğu
söylenebilir. Öğretmenlerin iş doyumu düzeyleri ile okul kültürü algıları
arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Bu sonuca göre okul
kültürü algısı puanı arttıkça iş doyumu puanlarının da arttığı, okul kültürü
algısı yüksek olan öğretmenlerin iş doyumlarının da yüksek olduğu söylenebilir.
Okul kültürü puanlarının iş doyumu üzerine etkisini belirlemek amacıyla yapılan
regresyon analizi sonucunda, okul kültürünün öğretmenlerin iş doyumu
düzeylerini yordama gücünün %50 olduğu görülmektedir. Analiz sonucuna göre
öğretmenlerin okul kültürü algısı ile iş doyumu düzeyleri arasında doğrusal
ilişki, istatistiksel olarak anlamlı düzeydedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2019 |
Submission Date | October 7, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 1 Issue: 2 |