Research Article
BibTex RIS Cite

Metaphorical Perceptions of Primary School Students Regarding the Concept of Republic

Year 2024, Volume: 6 Issue: 2, 150 - 174, 31.12.2024
https://doi.org/10.46423/izujed.1412249

Abstract

Abstract
The aim of this research is to determine primary school students' metaphorical perceptions of the concept of Republic. The study group of the research consists of a total of 486 2nd grade, 3rd grade and 4th grade students studying in a primary school within the borders of the Central district of Bolu province in the first semester of the 2023-2024 academic year. In this study, which aims to reveal and examine the metaphorical meanings that students attribute to the concept of Republic, the phenomenology pattern was used. A semi-structured interview form was used to collect research data. Content analysis, which consists of the stages of coding, finding themes, and organizing the data according to codes and themes, was used to analyze the data. Based on the students' perceptions, a total of 224 metaphors were produced regarding the concept of Republic, including 48 common metaphors in all classes and 176 individual metaphors. When the five metaphors produced by the students are examined, respectively; It can be seen that there are Freedom, Holiday, Sun, Ataturk and Flag. 224 metaphors produced by students were collected under 9 categories by the researchers. These categories; Independence, Value, Power, Confidence, Progress, Pioneer, Conviviality, Form of Government and Victory. When the results of the research were examined in general, it was seen that students at all grade levels had a positive perception of the concept of Republic.
Keywords: Republic, Metaphor, Life Sciences, Social Studies, Primary School

Ethical Statement

The research was found appropriate in terms of scientific research ethics by the decision numbered 2023/427 of the Bolu Abant İzzet Baysal University Ethics Committee.

Supporting Institution

The study did not receive any support.

Thanks

The study did not receive any support.

References

  • Aktepe, V., Cepheci, E., Irmak, S., & Palaz, Ş. (2017). Hayat bilgisi dersinde kavram öğretimi ve kavram öğretiminde kullanılabilecek teknikler üzerine kuramsal bir çalışma. Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi, 3(1), 33-50.
  • Akyol, C. (2017). Metaforların kullanım alanları ve faydaları. Pegem.
  • Arslan, M.M. ve M. Bayrakçı. (2006), “Metaforik düşünme ve öğrenme yaklaşımının eğitim-öğretim açısından incelenmesi”, Milli Eğitim, 171, 100-107.
  • Aydın, İ. H. (2006). Bir felsefî metafor “yolda olmak”. Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi, 6(1), 9-22.
  • Bal, M. S. (2011). Misconceptions of high school students related to the conceptions of absolutism and constitutionalism in history courses, Educational Research and Reviews, 6 (3), 283-291.
  • Bal, M. S., & Gök, S. (2011). İlköğretim 5. sınıf öğrencilerinin sosyal bilgiler dersindeki cumhuriyet, saltanat ve liderlik kavramlarını algılayışları. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 10(3), 1183-1198.
  • Baş, K. (2020). Ortaokul 8. sınıf öğrencilerinin saltanat cumhuriyet ve laiklik kavramlarına yönelik metaforik algıları. Journal of History School, 45, 1185- 1208.
  • Çalışoğlu, M. (2019). İslami ilimler fakültesi öğrencilerinin “saltanat ve cumhuriyet” kavramlarına ilişkin metaforları. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 7(2), 542-558.
  • Çelikten, M. (2006). Kültür ve öğretmen metaforları. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(21), 269-283.
  • Çiftçi, B., & Tangülü, Z. (2012). Sınıf öğretmeni adaylarının Atatürk ilkeleri hakkındaki metaforik algıları. The Journal of Academic Social Science Studies, 5(8), 381-395.
  • Doğanay, R. (2023). Yüzüncü yılında (Türkiye'de) Cumhuriyet. Turkish Academic Studies-TURAS, 4(1), 1-15. Devellioğlu, F. (1998). Osmanlıca-Türkçe Ansiklopedik Lûgat. Aydın.
  • Fraser, D.C. (2000). Sin, “Hope and optimism in childrens methaphors”, AARE Conference, Dec. 4-7, Sydney, Australia.
  • Gürbüz, S. ve Şahin, F. (2014). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. Seçkin.
  • Hanson, L. (1993). Affective response to learning via visual metaphor, ACIVLA, October 13-17, New-York.
  • Köroğlu, C. Z., & Köroğlu, M. A. (2016). Bilim kavramının gelişimi ve günümüz sosyal bilimleri üzerine. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (25), 1-15.
  • Millî Eğitim Bakanlığı (2023). Hayat Bilgisi dersi öğretim programı (İlkokul 2. ve 3. sınıflar). MEB.
  • Millî Eğitim Bakanlığı (2023). Sosyal Bilgiler dersi öğretim programı (İlkokul 4. sınıflar). MEB.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. Sage.
  • Merriam, S. B. (2015). Qualitative research: Designing, implementing, and publishing a study. In Handbook of research on scholarly publishing and research methods,125-140.
  • Osborn, M. (1997). The play of metaphors, education. Fall, 118(1), 1-4.
  • Palmquist, R. A. (2001). Cognitive style and users’ metaphors for the web: An exploratory study. The Journal of Academic Librarianship, 27(1), 24-32.
  • Piaget, J. (2004), Çocukta zihinsel gelişim (H. Portakal, Çev.). Cem.
  • Saban, A. (2004). Giriş düzeyindeki sinif öğretmeni adaylarinin “öğretmen” kavramina ilişkin ileri sürdükleri metaforlar. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(2), 131-155.
  • Saban, A. (2008). Okula ilişkin metaforlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 55(55), 459-496.
  • Sanchez, A., María Barreiro, J., & Maojo, V. (2000). Design of virtual reality systems for education: A cognitive approach. Education and Information Technologies, 5, 345-362.
  • Semerci, Ç. (2007). " Program geliştirme" kavramına ilişkin metaforlarla yeni ilköğretim programlarına farklı bir bakış. Sosyal Bilimler Dergisi, 31(2).
  • Thomas, L., & Beauchamp, C. (2011). Understanding new teachers’ professional identities through metaphor. Teaching and Teacher Education, 27(4), 762-769.
  • Ulusoy, K. & Yelken, T. (2009). İlköğretim 4. ve 5.sınıf öğrencilerinin Atatürkçülük ile ilgili kavramları algılamaları. Kırgızistan Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(22), 213-223.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin. Erişim adresi: http://www.tdk.gov.tr/ Erişim tarihi: 02.11.2023

Cumhuriyet Kavramına İlişkin İlkokul Öğrencilerinin Metaforik Algıları

Year 2024, Volume: 6 Issue: 2, 150 - 174, 31.12.2024
https://doi.org/10.46423/izujed.1412249

Abstract

Öz
Bu araştırmanın amacı ilkokul öğrencilerinin Cumhuriyet kavramına yönelik metaforik algılarını saptamaktır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2023-2024 eğitim-öğretim yılının birinci döneminde Bolu ili Merkez ilçe sınırları içerisindeki bir ilkokulda öğrenim gören 2.sınıf, 3.sınıf ve 4.sınıf toplam 486 öğrenci oluşturmaktadır. Öğrencilerin Cumhuriyet kavramına yükledikleri metaforik anlamların ortaya çıkartılıp incelenmesini amaçlayan bu çalışmada, olgubilim (fenomenoloji) deseni kullanılmıştır. Araştırma verilerini toplamak için, kodlama, temaların bulunması, verilerin kod ve temalara göre örgütlenmesi aşamalarından oluşan yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Verilerin analizinde içerik analizi kullanılmıştır. Öğrencilerin algılarına dayalı olarak Cumhuriyet kavramına ilişkin tüm sınıflarda ortak 48 metafor, bireysel 176 metafor olmak üzere toplam 224 adet metafor üretilmiştir. Öğrenciler tarafından üretilen en çok beş metafor incelendiğinde sırasıyla; Özgürlük, Bayram, Güneş, Atatürk ve Bayrak olduğu görülmektedir. Öğrenciler tarafından üretilen 224 adet metafor araştırmacılar tarafından 9 kategori altında toplanmıştır. Bu kategoriler; Bağımsızlık, Değer, Güç, Güven, İlerleme, Öncü, Şenlik, Yönetim Şekli ve Zafer. Araştırmanın sonuçları incelendiğinde tüm sınıf düzeylerindeki öğrencilerin Cumhuriyet kavramına ilişkin olumlu bir algıya sahip oldukları görülmüştür.
Anahtar Kelimeler: Cumhuriyet, Metafor, Hayat Bilgisi, Sosyal Bilgiler, İlkokul

Ethical Statement

Araştırma Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Etiği Kurulu Başkanlığı’nın 2023/427 sayılıkararı ile bilimsel araştırma etiği açısından uygun bulunmuştur.

Supporting Institution

Çalışma herhangi bir destek almamıştır.

Thanks

Çalışma herhangi bir destek almamıştır.

References

  • Aktepe, V., Cepheci, E., Irmak, S., & Palaz, Ş. (2017). Hayat bilgisi dersinde kavram öğretimi ve kavram öğretiminde kullanılabilecek teknikler üzerine kuramsal bir çalışma. Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi, 3(1), 33-50.
  • Akyol, C. (2017). Metaforların kullanım alanları ve faydaları. Pegem.
  • Arslan, M.M. ve M. Bayrakçı. (2006), “Metaforik düşünme ve öğrenme yaklaşımının eğitim-öğretim açısından incelenmesi”, Milli Eğitim, 171, 100-107.
  • Aydın, İ. H. (2006). Bir felsefî metafor “yolda olmak”. Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi, 6(1), 9-22.
  • Bal, M. S. (2011). Misconceptions of high school students related to the conceptions of absolutism and constitutionalism in history courses, Educational Research and Reviews, 6 (3), 283-291.
  • Bal, M. S., & Gök, S. (2011). İlköğretim 5. sınıf öğrencilerinin sosyal bilgiler dersindeki cumhuriyet, saltanat ve liderlik kavramlarını algılayışları. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 10(3), 1183-1198.
  • Baş, K. (2020). Ortaokul 8. sınıf öğrencilerinin saltanat cumhuriyet ve laiklik kavramlarına yönelik metaforik algıları. Journal of History School, 45, 1185- 1208.
  • Çalışoğlu, M. (2019). İslami ilimler fakültesi öğrencilerinin “saltanat ve cumhuriyet” kavramlarına ilişkin metaforları. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 7(2), 542-558.
  • Çelikten, M. (2006). Kültür ve öğretmen metaforları. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(21), 269-283.
  • Çiftçi, B., & Tangülü, Z. (2012). Sınıf öğretmeni adaylarının Atatürk ilkeleri hakkındaki metaforik algıları. The Journal of Academic Social Science Studies, 5(8), 381-395.
  • Doğanay, R. (2023). Yüzüncü yılında (Türkiye'de) Cumhuriyet. Turkish Academic Studies-TURAS, 4(1), 1-15. Devellioğlu, F. (1998). Osmanlıca-Türkçe Ansiklopedik Lûgat. Aydın.
  • Fraser, D.C. (2000). Sin, “Hope and optimism in childrens methaphors”, AARE Conference, Dec. 4-7, Sydney, Australia.
  • Gürbüz, S. ve Şahin, F. (2014). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. Seçkin.
  • Hanson, L. (1993). Affective response to learning via visual metaphor, ACIVLA, October 13-17, New-York.
  • Köroğlu, C. Z., & Köroğlu, M. A. (2016). Bilim kavramının gelişimi ve günümüz sosyal bilimleri üzerine. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (25), 1-15.
  • Millî Eğitim Bakanlığı (2023). Hayat Bilgisi dersi öğretim programı (İlkokul 2. ve 3. sınıflar). MEB.
  • Millî Eğitim Bakanlığı (2023). Sosyal Bilgiler dersi öğretim programı (İlkokul 4. sınıflar). MEB.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. Sage.
  • Merriam, S. B. (2015). Qualitative research: Designing, implementing, and publishing a study. In Handbook of research on scholarly publishing and research methods,125-140.
  • Osborn, M. (1997). The play of metaphors, education. Fall, 118(1), 1-4.
  • Palmquist, R. A. (2001). Cognitive style and users’ metaphors for the web: An exploratory study. The Journal of Academic Librarianship, 27(1), 24-32.
  • Piaget, J. (2004), Çocukta zihinsel gelişim (H. Portakal, Çev.). Cem.
  • Saban, A. (2004). Giriş düzeyindeki sinif öğretmeni adaylarinin “öğretmen” kavramina ilişkin ileri sürdükleri metaforlar. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(2), 131-155.
  • Saban, A. (2008). Okula ilişkin metaforlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 55(55), 459-496.
  • Sanchez, A., María Barreiro, J., & Maojo, V. (2000). Design of virtual reality systems for education: A cognitive approach. Education and Information Technologies, 5, 345-362.
  • Semerci, Ç. (2007). " Program geliştirme" kavramına ilişkin metaforlarla yeni ilköğretim programlarına farklı bir bakış. Sosyal Bilimler Dergisi, 31(2).
  • Thomas, L., & Beauchamp, C. (2011). Understanding new teachers’ professional identities through metaphor. Teaching and Teacher Education, 27(4), 762-769.
  • Ulusoy, K. & Yelken, T. (2009). İlköğretim 4. ve 5.sınıf öğrencilerinin Atatürkçülük ile ilgili kavramları algılamaları. Kırgızistan Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(22), 213-223.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin. Erişim adresi: http://www.tdk.gov.tr/ Erişim tarihi: 02.11.2023
There are 29 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Classroom Education, Social Studies Education
Journal Section Articles
Authors

Büşra Yılmaz 0000-0001-9657-5535

Kaya Yıldız 0000-0002-5390-7525

Publication Date December 31, 2024
Submission Date December 30, 2023
Acceptance Date September 6, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 6 Issue: 2

Cite

APA Yılmaz, B., & Yıldız, K. (2024). Cumhuriyet Kavramına İlişkin İlkokul Öğrencilerinin Metaforik Algıları. IZU Journal of Education, 6(2), 150-174. https://doi.org/10.46423/izujed.1412249