Abstract
High school years constitute one of the critical periods for individuals' career choice and career development. Based on this, it is essential to identify the factors that negatively affect students' career decisions and to intervene against them. This study aimed to contribute to the literature by testing a model that predicts pessimism, defensive pessimism, and avoidant coping to explain career indecision. 778 high school students (587 girls, 191 boys; Mage = 16.4 years, SD = .52) participated in this study, and students completed self-report measures of the above-mentioned constructs. The results showed that pessimism and career indecision were significantly related, with defensive pessimism and avoidant coping supporting a significant serial mediation model between pessimism and career indecision. These results provide substantial empirical evidence and recommendations that suggest promising ways to reduce career indecision in adolescents, pessimism, defensive pessimism, and avoidant coping.
The research was found appropriate in terms of scientific research ethics by the Decision numbered 41 of the Bursa Uludag University Ethics Committee.
The study did not receive any support.
The study did not receive any support.
Öz
Lise yılları, bireylerin meslek seçimi ve kariyer gelişimi için kritik dönemlerden birini oluşturmaktadır. Buradan hareketle öğrencilerin kariyer kararı vermelerini olumsuz etkileyen unsurların belirlenmesi ve bunlara yönelik müdahalelerde bulunulması son derece önemlidir. Bu çalışma, kötümserliğin, savunmacı kötümserliğin ve kaçınan başa çıkmanın, kariyer kararsızlığını açıkladığını ön gören bir modeli test ederek alan yazına katkıda bulunmayı amaçlamıştır. Bu çalışmaya, 778 lise öğrencisi (587 girls, 191 boys; Mage = 16.4 years, SD=.52) katıldı ve öğrenciler yukarıda belirtilen yapıların öz bildirim ölçümlerini tamamladı. Sonuçlar, kötümserlik ve kariyer kararsızlığının anlamlı bir şekilde ilişkili olduğunu, savunmacı kötümserlik ve kaçınan başa çıkmanın, kötümserlik ve kariyer kararsızlığı arasında önemli bir seri aracılık modelinin desteklendiğini gösterdi. Bu sonuçlar, ergenlerde mesleki kararsızlığın azaltılmasında, kötümserlik, savunmacı kötümserlik ve kaçınan başa çıkmanın azaltılmasına yönelik umut verici yollar öneren önemli ampirik kanıtlar ve öneriler sunmaktadır.
Araştırma, Bursa Uludağ Üniversitesi Etik Kurulunun 41 sayılı Kararı ile bilimsel araştırma etiği açısından uygun bulunmuştur.
Çalışma herhangi bir destek almamıştır.
Çalışma herhangi bir destek almamıştır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Career Counseling |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2024 |
Submission Date | June 5, 2024 |
Acceptance Date | August 22, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 6 Issue: 2 |