Abstract
The main purpose of this study is to examine the relationship between the level of basic psychological needs satisfaction and the level of emotional security felt by students studying in child development departments of universities, according to different variables. The study group research consists of 320 undergraduate and associate degree students of the Child Development Departments of universities. As data collection tools, the Personal Information Form, University Students' Basic Needs Satisfaction Scale, and Emotional Security Scale were used. Considering the meaningful results of the research, basic psychological needs in the age group variable, In the autonomy sub-dimension, between 18-20 years old and 24 years old and over, in favor of 24 years old and over; Between 20-22 years old and 24 years old and over, in favor of 24 years old and over; A significant difference was found between the ages of 22-24 and those over the age of 24, in favor of those over the age of 24. In the relationship sub-dimension, between 18-20 years old and 22-24 years old, in favor of 18-20 years old. A significant difference was found between the ages of 20-22 and 22-24 in favor of the age of 20-22. In the school type variable, A significant difference was found in favor of the associate degree group in the competence and autonomy sub-dimensions. In the class level variable, in the autonomy sub-dimension, between Class 1 and Class 3, there is a difference in favor of Class 1, a significant difference was found between the 2nd and 3rd grades in favor of the 2nd grade. When the relationship sub-dimension was examined, a significant difference was found between the 1st Grade and the 4th Grade in favor of the 4th Grade. When the need for emotional security is examined according to the school type variable, A significant difference was found in favor of the undergraduate group in the constructive sub-dimension. In the class level variable, In the destructive sub-dimension, between the 1st and 2nd classes, in favor of the 1st class, A significant difference was found between the 2nd grade and the 4th grade in favor of the 4th grade. When looking at the relationship between the emotional security of child development students and the satisfaction of basic needs, a significant difference was found in favor of the emotional security scale total score.
The research was found appropriate in terms of scientific research ethics by the Kent University Health Sciences Scientific Research and Publication Ethics Board with the decision numbered E-10420511-050-29561.
The study did not receive any support.
The study did not receive any support.
Öz
Bu çalışmanın temel amacı üniversitelerin çocuk gelişimi bölümünde okuyan öğrencilerin, temel psikolojik ihtiyaçları doyumu düzeyi ile çevresine duyduğu duygusal güvenlik düzeyi arasındaki ilişkiyi farklı değişkenlerine göre incelemektir. Araştırmanın çalışma grubunu üniversitelerin lisans ve önlisans Çocuk Gelişimi Bölümü öğrencilerinden 320 kişi oluşturmaktadır. Veri toplama araçları olarak; Kişisel Bilgi Formu, Üniversite Öğrencilerinin Temel İhtiyaçlarının Doyumu Ölçeği ve Duygusal Güvenlik Ölçeği kullanılmıştır. Araştırmanın anlamlı sonuçlarına bakıldığında; temel psikolojik ihtiyaçlar yaş grubu değişkeninde; özerklik alt boyutunda, 18-20 yaş ile 24 yaş ve üzeri arasında 24 yaş ve üzerine lehine; 20-22 yaş ile 24 yaş ve üzeri arasında 24 yaş ve üzeri lehine; 22-24 yaş ile 24 yaş üzeri arasında 24 yaş üzeri lehine anlamlı farklılık saptanmıştır. İlişki alt boyutunda, 18-20 yaş ile 22-24 yaş arasında 18-20 yaş lehine; 20-22 yaş ile 22-24 yaş arasında 20-22 yaş lehine anlamlı farklılık saptanmıştır. Okul türü değişkeninde; yeterlik ve özerklik alt boyutlarında önlisans grubu lehine anlamlı farklılık saptanmıştır. Sınıf düzeyi değişkeninde; özerklik alt boyutunda 1. Sınıf ve 3. Sınıf arasında 1. Sınıf lehine; 2. Sınıf ile 3. Sınıf arasında 2. Sınıf lehine anlamlı farklılık saptanmıştır. İlişki alt boyutu incelendiğinde, 1. Sınıf 4. Sınıf arasında 4. Sınıf lehine anlamlı farklılık bulunmuştur. Duygusal güvenlik ihtiyacı okul türü değişkenine göre incelendiğinde; yapıcı alt boyutunda lisans grubu lehine anlamlı farklılık saptanmıştır. Sınıf düzeyi değişkeninde; yıkıcı alt boyutunda 1. sınıf ve 2. sınıf arasında 1. sınıf lehine; 2. sınıf ile 4. sınıf arasında 4. sınıf lehine anlamlı farklılık saptanmıştır. Çocuk gelişimi öğrencilerinin duygusal güvenlikleri ile temel ihtiyaçların doyumu arasındaki ilişkiye bakıldığında, duygusal güvenlik ölçeği toplam puanı lehine anlamlı farklılık saptanmıştır.
Araştırma, Kent Üniversitesi Sağlık Bilimleri Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Kurulu Başkanlığı’nın E-10420511-050-29561 sayılı kararı ile bilimsel araştırma etiği açısından uygun bulunmuştur.
Çalışma herhangi bir destek almamıştır.
Çalışma herhangi bir destek almamıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Child Development Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2024 |
Submission Date | October 16, 2024 |
Acceptance Date | December 16, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 6 Issue: 2 |