Bu araştırmanın amacı sınıflarda karşılaşılan istenmeyen öğrenci davranışlarının neler olduğunu, sebeplerini ve istenmeyen öğrenci davranışlarını önleyebilmek için en uygun öğretmen davranışlarını öğretmen adayları görüşleri doğrultusunda belirlemektir. Çalışma nitel araştırma olarak tasarlanmış, desen olarak durum çalışması tercih edilmiştir. Çalışma grubu 2021-2022 eğitim öğretim yılı Düzce Üniversitesi Eğitim Fakültesinde formasyon alan çeşitli lisans alanlarından mezun öğretmen adayı 145 katılımcıdan oluşmaktadır. Çalışma grubu belirlenirken maksimum çeşitlilik örnekleme yöntemi kullanılmış olup farklı bölümlerden mezun katılımcılar seçilmiştir. Veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmış, veriler içerik analizi yöntemiyle çözümlenmiştir. Çalışmada elde edilen sonuçlara göre istenmeyen davranışların büyük oranda okul, öğrenci ve arkadaş kaynaklı olduğu ortaya çıkmıştır. İstenmeyen öğrenci davranışların ortadan kaldırılması öğretmen tutum ve davranışlarıyla ilgili olup bu yönde katılımcı görüşleri yoğunlaşmaktadır. İstenmeyen davranışlar genellikle çocukluk ve ergenlik dönemi gelişim özellikleriyle ilişkili olduğundan profesyonel öğretmen davranışları çözüm noktasında önem taşımaktadır. Arkadaş kaynaklı istenmeyen davranışlar okul ve sınıf sosyolojisi ile ilgili olup uygun eğitim öğretim ortamlarının oluşturulması sınıf yönetimini daha etkili hale getirebilecektir. Sonuç olarak profesyonel eğitimciler olarak görev yapmak durumunda olan öğretmenlerin bulunduğu formel okul ve sınıf ortamında istenmeyen öğrenci davranışlarının yönetiminde temel sorumluluk öğretmenlere ve okul yöneticilerine düşmektedir.
The aim of the research is to determine the undesirable student behaviors encountered in classrooms, their reasons, and the most appropriate teacher behaviors to prevent undesirable student behaviors, in line with the opinions of teacher candidates. The study was designed as a qualitative research and a case study was preferred as the design. The study group consists of 145 participants who are teacher candidates who graduated from various undergraduate fields at Düzce University Faculty of Education in the 2021-2022 academic year. While determining the study group, the maximum diversity sampling method was used and participants who graduated from different departments were selected. A semi-structured interview form was used as a data collection tool, and the data was analyzed using the content analysis method. According to the results of the study, it was revealed that undesirable behaviors were largely caused by schools, students and friends. Elimination of undesirable student behaviors is largely related to teacher attitudes and behaviors, and participant opinions are concentrated in this direction. Since undesirable behaviors are generally related to the developmental characteristics of childhood and adolescence, professional teacher behaviors are important in terms of solution. Unwanted behaviors originating from friends are related to school and classroom sociology, and creating appropriate educational environments can make classroom management more effective. As a result, the main responsibility for managing undesirable student behaviors in the formal school and classroom environment where teachers have to work as professional educators falls on teachers and school administrators.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Education Management |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2025 |
Submission Date | October 10, 2023 |
Acceptance Date | March 13, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 7 Issue: 1 |
IZU Journal of Education licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-Non-Derivatives 4.0 International Licence (CC BY-NC-ND 4.0).