Bu araştırmada, Michel Foucault’nun öznellik üzerine düşünceleri ekseninde, öznel deneyim söyleminin içeriği, ortaya çıkışı, kurumsal hale gelmesi, iktidar ile ilişkisi ele alınarak; öznel deneyimin tanımladığı kimliklerin insana getirdiği sınırlar ve bu sınırların aşılmasında, mevcut kavramların içeriğinin değiştirilmesi ve “yeni” deneyimi anlaşılmaya çalışılmıştır. İlk bakışta bireysellik, özgünlük ve özerklik çağrışımlarıyla yüklü ve birbirleriyle uyumlu ve birbirlerini tamamlayıcı görünen “öznel” ve “yeni” kavramları değerlendirilerek, öznel deneyimin tanımlanmış hudutları ile neden “yeni”nin karşısında konumlandığı araştırılmıştır. Bu kapsamda, iktidar ilişkileri ile kurumsal yapıların oluşumu sürecinde öznel deneyimin tanımlanma ve tasarlanma biçimleri; sınırlandırıcı normatif dayanakların, özgürleştirici ve yeni bir söylem oluşturmada nasıl aşılabileceği, etik kavramının süreçteki etkisi ele alınmış “Las Meninas” ve “Narcissus” örnekleri üzerinden, sanat eserlerinin yaratıldıkları çağda ve yüzyıllar sonraki yeniden yorumlanışlarıyla karşı özneleşme ve yeniye ulaşma arayışlarını incelenmiştir.
In this research, within the framework of Michel Foucault’s thoughts on subjectivity, the content, emergence, institutionalization, and relationship with power of the discourse of subjective experience are examined. The study explores the boundaries imposed by the identities defined through subjective experience and how these boundaries can be transcended by altering the content of existing concepts and understanding the "new" experience. While the concepts of "subjective" and "new" initially appear to be loaded with connotations of individuality, originality, and autonomy—seemingly harmonious and complementary—the research investigates why subjective experience, with its defined limits, is positioned in opposition to the "new." In this context, the ways in which subjective experience is defined and designed within power relations and institutional structures are analyzed. The study further explores how restrictive normative foundations can be overcome in the creation of a liberating and new discourse, as well as the role of ethics in this process. Through the examples of Las Meninas and Narcissus, the research examines how works of art engage in counter-subjectification and the pursuit of the new by comparing their original historical contexts with their reinterpretations centuries later.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Painting |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | July 25, 2025 |
Submission Date | February 17, 2025 |
Acceptance Date | June 20, 2025 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 2 Issue: 2 |