Özel gereksinimli bireylerin normal akranlarıyla birlikte eğitim almaları, kaynaştırma uygulamalarının temelini oluşturmaktadır. Kaynaştırma uygulamalarında özel gereksinimli öğrencinin çabası kadar ailesinin de iletişime açık ve istekli olması başarılı bir kaynaştırma uygulaması için şarttır. Bu çalışmada aile ile etkili iletişim ve işbirliği yapan, okul içinde kaynaştırma öğrencileri için tedbirler alan okul müdürlerinin görüşlerine yer verilmiştir. Araştırmada derinlemesine veri toplama, katılımcıların bireysel algılarını, deneyimlerini ve bakış açılarını doğrudan öğrenme, mevcut durumları anlama ve açıklama amacıyla nitel araştırma yaklaşımı kullanılmıştır. Araştırmaya Elazığ İl Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı görev yapan 23 okul müdürü katılmıştır. Okul müdürlerinin kaynaştırma öğrencilerinin aileleriyle karşılaştıkları sorunlar ve bu sorunlara getirdikleri çözüm önerilerini öğrenmek amacıyla yüz yüze görüşmeler yapılarak görüşleri alınmıştır. Kaynaştırma öğrencileri ailelerinin çocukların durumlarını kabul etmediği, kaynaştırma eğitimi ile ilgili eğitimsiz oldukları, çocuklarına karşı ilgisiz oldukları ve gerek öğretmen gerekse de okul idarecileriyle iletişim sorunları yaşadıkları çalışmanın sonuçları arasındadır.
The education of individuals with special needs together with their normal peers forms the basis of inclusion education. In inclusion education, it is essential for a successful inclusion education to be open and willing to communicate with the family as well as the effort of the inclusive student. In this study, the opinions of school management who communicate effectively and cooperate with the family and take measures for inclusive students within the school are included. In the research, qualitative research approach was used in order to collect in-depth data, directly learn the individual perceptions, experiences and perspectives of the participants, and to understand and explain the current situations. 23 school managements working under the Elazığ Provincial Directorate of National Education participated in the research. In order to learn the problems that the inclusive students face with their families and the solutions they bring to these problems, the opinions of the school managements were taken by conducting face-to-face interviews. It is among the results of the study that the families of inclusive students do not accept the situation of their children, they are uneducated about inclusive education, they are indifferent to their children and they have communication problems with both teachers and school administrators.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2022 |
Submission Date | November 17, 2022 |
Acceptance Date | December 24, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 6 |
JAER is a peer-reviewed international journal that publishes articles in all fields of Educational Sciences and is scanned in international indexes.
JAER Eğitim Bilimlerinin tüm alanlarında makaleler yayınlayan uluslararası indekslerde taranan hakemli uluslararası bir dergidir.